Osaan html:ää ja luen c:tä. Katselin PHP-opasta, sitten kirjastosta löytyi vanha kirja, siinä oli html-perusteet, JavaScriptiä ja CGI:tä. Olen kopioinutkin jotain PHP-koodia html:än joukkoon, tajuan sitä jonkin verran, CGI on hämärää. Kumpi olisi fiksumpaa opetella sivunteon kannalta?
Kumpi? Tuossa oli lueteltuna 4 kieltä ja CGI, joka ei liity tähän mitenkään. Minulla pyörii PHP palvelimella CGI:nä, siihen saisi Perlin tai vaikka Pythonin.
http://en.wikipedia.org/wiki/
The Common Gateway Interface (CGI) is a standard (see RFC 3875: CGI Version 1.1) method for web servers software to delegate the generation of web pages to executable files.
C:llä et tee mitään nettiohjelmoinnissa ja HTML:llä et saa aikaan mitään ihmeempää toiminnallisuutta. Joten opiskele PHP:tä. Täältä löytyy kaksi opasta PHP:n käyttöön, joista toinen käsittelee samalla MySQL-tietokantoja.
Voihan niitä CGI-ohjelmia toki C:llä kirjoittaa. Ei varmasti helpoin tai järkevin tie, mutta ei mielestäni voi sanoa ettei sillä mitään tekisi.
Ala opiskelemaan Java:aa ja tai c#. Unohda PHP, se on homojen hommaa.
Macro kirjoitti:
C:llä et tee mitään nettiohjelmoinnissa
Olipa hyvä tuuri etten tiennyt tätä, kun kuukausi sitten tuli tehtyä yksi cgi-ohjelma C-kielellä. Sattui olemaan suuri määrä C-koodia, josta sai näppärästi sovelluksen nettiin.
Kiitos kaikille vastanneille, vastauksista näkee ja kysymyksestä kuinka alussa olen. PHP:tä koetan, pitää selvittää tuo cgi itselleni.
makumaku kirjoitti:
Macro kirjoitti:
C:llä et tee mitään nettiohjelmoinnissa
Olipa hyvä tuuri etten tiennyt tätä, kun kuukausi sitten tuli tehtyä yksi cgi-ohjelma C-kielellä. Sattui olemaan suuri määrä C-koodia, josta sai näppärästi sovelluksen nettiin.
Niinpä, ja minun aikoinaan aika pikaisesti tekemäni ohje C-ohjelmien tekemisestä CGI-skripteiksi tuntuu edelleen löytävän lukijoita.
Lyhyesti sanottuna CGI on hyvin yksinkertainen määrittely sille, miten palvelimessa olevaa ohjelmatiedostoa voidaan kutsua HTML-lomakkeen tai linkin kautta. C-kielen kannalta tämä sisältää määrittelyn sille, miten ohjelma näkee lomakkeelta tulleen datan stdin-syötteenä ja miten se voi luoda vastausdatan stdout-virtaan. Jos jo osaa C:tä tai on joka tapauksessa opettelemassa sitä, on ihan hyvä opetella tämä. Käytännössäkin C voi olla hyvä valinta silloin, kun jo on valmista koodia C-kielellä tai kun tehtävä on suhteellisen yksinkertainen, etenkin jos siinä luetaan ja käsitellään dataa merkki kerrallaan.
Se, mitä kannattaa opetella, riippuu siitä, mitä on tarvetta tehdä. Ei kai ”ihmeempi toiminnallisuus” ole itsetarkoitus. Jos toiminnallisuudesta oikeasti on hyötyä tai iloa, seuraava kysymys on yleensä se, olisiko se selaimessa tapahtuvaa (jolloin kannattaa opetella JavaScript), palvelimessa tapahtuvaa (jolloin valinta riippuu siitä, mitä palvelimessa on käytettävissä, ja siitä, minkähajuisista ohjelmointikielistä itse pitää) vai kenties reaaliaikaista niin että selain tekee kyselyjä palvelimelle (Ajax).
Muiden neuvoja lukiessaan kannattaa muistaa, että kaikki ohjelmointikielet ovat helppoja ja täydellisiä niille, jotka ovat niihin rakastuneet.
Homofobit eivät ehkä tee PHP:llä mitään, mutta sillä (kuten monella muullakin palvelimessa käytettävällä kielellä) saa sentään aikaan esimerkiksi sen, että sivuston kaikille sivuille tulee samat vakio-osat niin, että jos jos jotain osaa halutaan muuttaa, riittää tehdä muutos yhteen tiedostoon. Aika moni sivusto tulee toimeen ilman tätä kummempaa ”ohjelmointia”. Tai jopa ilman sitä.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.