Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ohjelmointi-ideoita

Sivun loppuun

pake10 [10.12.2011 20:07:15]

#

Olen yrittänyt penkoa vanhoja ketjuja, mutta niistä ei löytynyt oikein mitään hyviä ohjelmointi-ideoita. Tänne saa antaa ohjelmointi-ideoita, vaikka ohjelmia mitä itse tarvitsisi. Kiitos etukäteen vastauksista.

makumaku [10.12.2011 21:09:29]

#

Projektit-palstalla on monia keskeneräisiä projekteja, jotka varmasti ottaisivat lisäkäsiä tekemään projektit valmiiksi.

Metabolix [10.12.2011 21:21:29]

#

Haluatko tehdä jotain opettavaista, kivaa vai tarpeellista? Ensimmäisinä tulevat mieleen PHP-haaste, Piirtävä ohjelma -kilpailu ja PutkaRTS.

pake10 [10.12.2011 21:27:13]

#

Metabolix kirjoitti:

Haluatko tehdä jotain opettavaista, kivaa vai tarpeellista? Ensimmäisinä tulevat mieleen PHP-haaste, Piirtävä ohjelma -kilpailu ja PutkaRTS.

Tarpeellista ehkä eniten. PHP-haastetta olen tehnytkin, mutta siihen tuntuu aina välillä kyllästyvän, kun johonkin jumittuu. Piirtävä ohjelma -kilpailu onkin aika hyvä, pitää miettiä jos siihen jollain kielellä saattaisinkin osallistua. PutkaRTSää tehdään näköjään C++:lla (?) ja C++:lla en ole kiinnostunut ohjelmoimaan. Jotain haluaisin tehdä Pythonilla tai PHP:lla. Kiitos vastauksista.

EDIT: Vielä piti kertoa, että olen suunnitellut sivustoa, jonne käyttäjät lisäilisivät bändien, albumien ja kappaleiden nimiä ja niitä voisi sitten merkitä omiksi suosikikseen. Tässä tosin olisi esimerkiksi se ongelma, että käytän ilmaista kotisivutilaa ja uskoisin, että ilmainen tila ei riittäisi jos sivustolle tulisi dataa paljon.

Grez [10.12.2011 23:13:00]

#

pake10 kirjoitti:

Tässä tosin olisi esimerkiksi se ongelma, että käytän ilmaista kotisivutilaa ja uskoisin, että ilmainen tila ei riittäisi jos sivustolle tulisi dataa paljon.

Ilmaisiakin tiloja on monenlaisia, eli ilmaisenkaan tilan kanssa tuo ei automaattisesti ole ongelma.

Ja jos sivusto kasvaisi niin isoksi, ettei ilmaiset tilat oikeasti riitä, niin eikös harrastukset usein maksa jotain. Joku 25 euroa vuodessa on mielestäni vielä halpa harrastus.

Petja [10.12.2011 23:24:24]

#

Tietokanta ei vie paljoa tilaa! Toki sen koko suurenee ajan myötä, mutta silloin vain hankkimaan lisätilaa.

Grez kirjoitti:

eikös harrastukset usein maksa jotain. Joku 25 euroa vuodessa on mielestäni vielä halpa harrastus.

Arkku.net tarjoaa 50Mt alkutilaa ja sitä voikin laajentaa mielensä mukaan juuri 25 eurolla 500 megatavua vuodeksi.

Macro [10.12.2011 23:27:43]

#

45 eurolla saa 10Gb tallennustilaa, domainin ja paljon muuta. 500Mb ei nyt niin kauheasti ole, että siitä maksaisin 25€.

Grez [10.12.2011 23:57:42]

#

Macro kirjoitti:

45 eurolla saa 10Gb tallennustilaa, domainin ja paljon muuta. 500Mb ei nyt niin kauheasti ole, että siitä maksaisin 25€.

No jos tarvitsen vaikka 300 Mt, niin maksaisin mieluummin 25€ kuin 45€.

(offtopic: Nuo on tavuja (t tai englanniksi B) eikä bittejä (b))

Metabolix [11.12.2011 00:24:21]

#

Macro kirjoitti:

45 eurolla saa 10Gb tallennustilaa, domainin ja paljon muuta.

Jos tarvitsisin 10 gigaa tilaa sivuille, tarvitsisin varmaan myös enemmän kuin 30 gigaa kaistaa kuukaudessa. Vai mitä iloa siitä tilasta on, jos sitä ei voi käyttää? Tämäkin sivusto vie vain parisataa megaa, ja kaistaa menee silti 5–10 gigaa kuussa, joskus jopa lähes 20 gigaa.

pake10 kirjoitti:

Olen suunnitellut sivustoa ...

Ideasi kuulostaa siltä, että vastaavia varmaan on jo jonkin verran. Oletko tutkinut asiaa? Tuoko sivustosi mitään uutta?

Petja [11.12.2011 00:34:49]

#

Metabolix kirjoitti:

pake10 kirjoitti:

Olen suunnitellut sivustoa ...

Ideasi kuulostaa siltä, että vastaavia varmaan on jo jonkin verran. Oletko tutkinut asiaa? Tuoko sivustosi mitään uutta?

Antaapa pake10:n suunnitella. Tiedä jos hänen projektistaan tulisi näitä aiempiakin parempi? positiivinen asenne

Kunhan muistaa vain nuo kolme kirjainta: CSS. Ulkoasun suunnittelu vetää puoleensa; tai ainakin itse olen huomannut tuon.

jlaire [11.12.2011 03:36:17]

#

Metabolix kirjoitti:

Jos tarvitsisin 10 gigaa tilaa sivuille, tarvitsisin varmaan myös enemmän kuin 30 gigaa kaistaa kuukaudessa. Vai mitä iloa siitä tilasta on, jos sitä ei voi käyttää?

Joillain sivustoilla tilantarve on kävijämäärästä riippumaton vakio. Minulla on yhdellä palvelimella 20 GB kokoinen tietokanta, mutta kaistaa kuluu tällä hetkellä alle 100 MB kuukaudessa. Tietokanta kuitenkin tarvitaan kokonaan, koska en voi ennustaa mitä osia siitä tullaan käyttämään.

On-topic: Itselläni on todo-listalla projekteja vaikka moneksi vuodeksi eteenpäin, mutta ne eivät ole hirveän tarpeellisia eivätkä muiden mielestä välttämättä edes kivoja. Kaikkiin niihin idea on lähtenyt jostain toisesta harrastuksesta, joten kannattaa miettiä voisiko ohjelmointia hyödyntää jossain muussa mikä sattuu kiinnostamaan.

Hennkka [11.12.2011 11:03:46]

#

Alkuperäiseen aiheeseen, eli ideoihin, niin voisit vaikka tehdä ohjelman, joka ratkaisee sudokuja, kakuroja tai vaikka japanilaisia ristikoita.

pake10 [11.12.2011 11:11:28]

#

Metabolix kirjoitti:

Ideasi kuulostaa siltä, että vastaavia varmaan on jo jonkin verran. Oletko tutkinut asiaa? Tuoko sivustosi mitään uutta?

Olen tutkinut asiaa hieman. Itse en ainakaan Googlella onnistunut löytämään sivustoja joissa voi merkitä suosikkimusiikkikappaleita. Toki muut saa linkittää jos löytää vastaavia. Taidan kuitenkin jättää tämän idean pois, sillä musiikkikirjaston kokoamisessa olisi sen verran suuri työ. Ja muutenkin, onhan esimerkiksi Spotify keksitty (tai siis ohjelmoitu).

Hennkka kirjoitti:

Alkuperäiseen aiheeseen, eli ideoihin, niin voisit vaikka tehdä ohjelman, joka ratkaisee sudokuja, kakuroja tai vaikka japanilaisia ristikoita.

Itse olen kiinnostunut ohjelmoimaan lähinnä jotain tarpeellista, enkä välttämättä tälläisiä. Tietysti näistä saa hyvää harjoitusta, kiitos ehdotuksista.

tepokas [11.12.2011 16:31:18]

#

Pientä ja hyödyllistä

Hae noilta vuokran välityssivuilta (etuovi, oikotie, ym.) vuokra-asunnot hintoineen ja osoitteineen. Rakenna jonkun karttapohjan päälle värityksellä ilmaistuna alueella olevien asuntojen hinta (mediaani tai keskiarvo) euroa/neliö. Korkea hinta->tumma väri, matala hinta vaalea väri.

saat opetella: sivujen parserointia, tilastolaskennan perusteita, karttapalveluiden käyttöä ja immateriaalioikeuksia.

Tarvitsijoita: Asunnon vuokraajat.

pake10 [11.12.2011 18:32:15]

#

tepokas kirjoitti:

Pientä ja hyödyllistä

Hae noilta vuokran välityssivuilta (etuovi, oikotie, ym.) vuokra-asunnot hintoineen ja osoitteineen. Rakenna jonkun karttapohjan päälle värityksellä ilmaistuna alueella olevien asuntojen hinta (mediaani tai keskiarvo) euroa/neliö. Korkea hinta->tumma väri, matala hinta vaalea väri.

saat opetella: sivujen parserointia, tilastolaskennan perusteita, karttapalveluiden käyttöä ja immateriaalioikeuksia.

Tarvitsijoita: Asunnon vuokraajat.

Hyvä idea, tosin en tiedä saako tietoja ottaa sivuilta. Vaikka kysyisi lupaa ja sen antaisivatkin, niin tähänkin tarvittaisiin varmastikin suuri tietokanta, sillä tietojen hakeminen aina haun yhteydessä olisi hidasta ja kyseisten sivujen ylläpitäjätkään ei tästä varmasti oikein pitäisi. Muuten kyllä mahtava idea.

tepokas [11.12.2011 21:50:08]

#

Etuovessa reilu 5000 (koko maa!) vuokramökkiä eli ei mahdoton tietokanta. Jos oikotiessä on sama määrä niin se on sitten 10000 mökkiä. 100 tavua mökki tekee 1Mt tietoa, eikait tuo mikään iso tietokanta ole?

Ja jos tiedot kerran vuorokaudessa päivittää (sillain sivu kerrallaan ja pienellä viiveellä), niin palvelin kuorma ei taida normi selailua enempää olla?

Eikös se opettelu ollut ideana?

Google-mappiä taitanee saada käyttää ilmatteeksi, jos sivu ei ole busines-sivusto (en muista tarkalleen google-mapin ehtoja, joten opettele ne jostain). Muitten kartojen käytöstä en tiedä (esim. kansalaisen.karttapaikka voi olla ilmainen yleishyödyllisessä käytössä).

Eikö se ole julkista tietoa, jos se on julkisesti saatavilla ja siten ollen vapaasti käytettävissä? Jos kartassa on linkki vuokran välittäjän-sivustolle, niin sehän on vain tiedon esittämistä ja edelleen linkkaamista ja siten luvallista?
En kyllä tiedä, joten joudut opettelemaan niitä immateriaalioikeuksia.

Macro [11.12.2011 22:10:43]

#

Muistaakseni aikaisemmin on käyty keskustelua Google Mapsin käytöstä juuri vastaavassa hommassa. Tulos taisi olla, että myytäviä taloja ei olisi saanut sinne laittaa. Vai?

Tässä se keskustelu taisikin olla.
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/22534-google-mapsin-käyttö

pake10 [11.12.2011 22:16:30]

#

Pikaisesti lukaisin tuota ketjua ja en itse saanut oikein selvää tuosta. Tietokanta ei kyllä tarkemmin ajatellen olisi iso. Luin Oikotien käyttöehtoja ja ainakin oman käsitykseni mukaan siellä sanotaan, että rekisteröitynyt käyttäjä saa linkata kohteisiin, mutta tälläinen tietojen keruu omaan tietokantaan olisi kiellettyä ilman kirjallista lupaa, jota tuskin kovin helpolla antavat.

EDIT: Ja muuten, ainakin Oikotie näyttää tarjoavan itsekin kartan jossa näkyy asunnot ja voi hakea vuokran hinnalla yms. Jos tepokas tiedät tämän, niin puuttuuko kyseisestä kartasta jokin ominaisuus, joka olisi tarpeellinen?

Grez [11.12.2011 22:22:12]

#

Etuovellahan on tuollainen markkinapuntari isoimmista kaupungeista koskien asuntojen myyntihintoja..
http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/housingmarket/barometer/hm_marketing_barometer.jsp?new=true&portal=eo

Vuokra-asuntojen suhteen en tiedä vastaavaa.

Tosiaan jos tuollaisen haluaisi tehdä, niin pitäisi kysyä se lupa ja samalla kannattaisi kysyä että olisiko rajapintaa tietojen noutamiseen. Se olisi kummankin osapuolen kannalta parempi, jos sellainen rajapinta on olemassa verrattuna sivuilta raapimiseen.

tepokas [12.12.2011 12:39:43]

#

Etuoven markkinapuntari on suurinpiirtein sitä mitä haen, mutta koskien vuokra-asuntojen hintoja ilmaistuna euroa per neliö. Mitä noista palveluista puuttuu on se asuntojen järjestäminen euroa/neliö parametrin mukaan. Vuokraovesta löytyy kartta missä on esitetty vuokratuotto, kuukausivuokra ja markkinointiaika, mutta ei vuokraa eur/neliö mediaani/keskiarvolla ilmaistuna.

Ideaalitapaus olisi yhdistelmä oikotien kartta + etuoven markkinapuntari (vuokra-asuntojen tiedoilla) ja siten, että kartassa näkyisi kaikkien vuokravälityspalveluiden kohteet. (Viimeinen kohta taitaa olla mahdoton täyttää).
Siihen voi sitten lisätä esim. mediaanin/keskiarvon hinnan alittavien asuntojen näytön ynnä muuta mieleen tulevaa.

Grez kirjoitti:

Tosiaan jos tuollaisen haluaisi tehdä, niin pitäisi kysyä se lupa ja samalla kannattaisi kysyä että olisiko rajapintaa tietojen noutamiseen. Se olisi kummankin osapuolen kannalta parempi, jos sellainen rajapinta on olemassa verrattuna sivuilta raapimiseen

En usko, että lupaa heltiää, sillä tietojen myynti taitaa olla näiden webbi-välittäjien paras bisnes. Ainahan sitä voi silti kysyä.
Näitä tietoja ei taideta haluta julkaista syystä, että vuokralaiset voisivat alkaa miettimään miksi maksaa enemmän kuin mediaani/keskihinta/neliö, jos halvemmallakin saa. Ja tämä taas saattaisi vaikuttaa alentavasti vuokrien hintoihin. (Nämä tiedot löytyy luultavasti jostain maksupalvelusta, joka on tarkoitettu suuremmille vuokralordeille, ei vuokralaisille)

Tiedon keruuta voisi aluksi miettiä siltä kannalta, että tiedot kerätään sivulta vain omaan käyttöön. Omassa käytössä olevasta datasta sitten lasketaan arvot (eur/neliö, keskiarvo/mediaani) ja nämä arvot julkaistaan karttapohjalla. Tällä tapaa tuotetut arvot eivät ole enään sen sivuston omaisuutta, josta tiedot on hankittu ja ovat vapaasti julkaistavissa. Ja kun karttapohjalla ei ole vuokra-asunnon tai välittäjän tietoja, niin kartan käyttö ei ole edes busines-käyttöä (jos ei sitten mainoksia sivustolle liitä). (Hiukka kiero tapa, enkä tiedä meneekö läpi tuomioistuimessa, jos sinne sattuu joutumaan)

pake10 [12.12.2011 12:56:49]

#

tepokas kirjoitti:

Tiedon keruuta voisi aluksi miettiä siltä kannalta, että tiedot kerätään sivulta vain omaan käyttöön. Omassa käytössä olevasta datasta sitten lasketaan arvot (eur/neliö, keskiarvo/mediaani) ja nämä arvot julkaistaan karttapohjalla. Tällä tapaa tuotetut arvot eivät ole enään sen sivuston omaisuutta, josta tiedot on hankittu ja ovat vapaasti julkaistavissa. Ja kun karttapohjalla ei ole vuokra-asunnon tai välittäjän tietoja, niin kartan käyttö ei ole edes busines-käyttöä (jos ei sitten mainoksia sivustolle liitä). (Hiukka kiero tapa, enkä tiedä meneekö läpi tuomioistuimessa, jos sinne sattuu joutumaan)

Itse en ainakaan usko että menisi läpi. Varsinkin, kun minkäänlainen tietojenkeruu tietokantaan kielletään käyttöehdoissa.

Grez [12.12.2011 16:52:38]

#

tepokas kirjoitti:

Tiedon keruuta voisi aluksi miettiä siltä kannalta, että tiedot kerätään sivulta vain omaan käyttöön. Omassa käytössä olevasta datasta sitten lasketaan arvot (eur/neliö, keskiarvo/mediaani) ja nämä arvot julkaistaan karttapohjalla. Tällä tapaa tuotetut arvot eivät ole enään sen sivuston omaisuutta.

Muuten ihan hyvä mutta ei sinne päinkään:
1) Tietokantoja ei saa ilman lupaa kopioida edes yksityiseen käyttöön. (Eli jos kopioit tuolta monia tietoja, puhutaan tietokannan tai sen osan kopioimisesta)
2) Yksityiseen käyttöön kopioimaasi tekijänoikeudella suojattua materiaalia ei saa käyttää muuhun kuin yksityiseen käyttöön, tai se ei ole yksityiseen käyttöön kopioitua alun perinkään.
3) Tiedon käsittely tai resoluution pienentäminen ei poista alkuperäisen tekijän tekijänoikeutta. Muutenhan tällä logiikalla leffan saisi myydä kaupallisesti jos sen pakkaa toiseen muotoon tai ainakin jos pienentää resoluutiota eli esim. BluRay -> DVD.

Deffi [12.12.2011 18:20:07]

#

pake10 kirjoitti:

Olen tutkinut asiaa hieman. Itse en ainakaan Googlella onnistunut löytämään sivustoja joissa voi merkitä suosikkimusiikkikappaleita. Toki muut saa linkittää jos löytää vastaavia.

http://www.last.fm/

tepokas [12.12.2011 20:32:15]

#

Sepä sitte selevä, ei muuta kuin lupaa kysymään tai omaa ilmoitussivua perustamaan.

pake10 [12.12.2011 21:29:51]

#

Deffi kirjoitti:

http://www.last.fm/

Kiitos linkistä. Eipä tullut tämä mieleen vaikka kyseiseen palveluun olen joskus rekisteröitynytkin.

tepokas kirjoitti:

Sepä sitte selevä, ei muuta kuin lupaa kysymään tai omaa ilmoitussivua perustamaan.

Suunnitelen itse sivun teknistä + ulkoasua ja mietin, että alanko tätä toteuttamaan. En tosin itse usko, että antavat lupaa, ainakaan ilmaiseksi.

tsuriga [12.12.2011 22:27:34]

#

Avoimen datan kilpailun datakatalogia selailemalla mieleen saattaa pulpahtaa hyödyllisiä ideoita.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta