Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Pelisivuston etusivun resoluutio vaatimuksista ?

Sivun loppuun

kpzpt [03.11.2011 17:47:11]

#

Etusivun resoluutio,

Minulla on tämä minun sivustoni etusivu nyt rakennettu oman brasilia teemani mukaan - http://temp4322.dy.fi

Käytin tuota aikaisemmin vastaanottamaani vinkkiä jossa opastettiin käyttämään $_get käskyä ja nyt sivuni ei enää käytä niin montaa erillistä html filettä mitä aiemmin.

Teemassani ideana on että käyttäisin tämän vanhan center keskisen teema idean sijaan top left ja right alueita, ajattelin tuonne yläosaan laittaa logot ja vasemmalle valikkoja ja oikealle sitten kaikki teksti ja kuva mitä sivusto tarjoaa.

Minulla on myös appletteja ja foorumi sivustolla, ne olen tosin vielä nyt laittanut erillisiin php fileisiin.

Olen pyrkimässä että etusivuni käyttöön olisi minimi resoluutio 1440x900, tämä karsii pieniä heikkotehoisen näytönohjaimen omaavia kannettavia ja nettoppejakin sivultani, mikä on ihan hyvä asia.

Minulla ei ole itselläni tiedossa että resoluutiolla käyttäjien rajaaminen olisi huono idea, ajattelin vain että nämä appletit kuitenkin ovat java appletteja ja kaikenlaisissa tietokoneissa voi olla java asennettuna, niin, pyrin karsimaan näitä heikko tehoisia koneita, myös muuten kuin laitteiston minimi vaatimusten avulla.

Mikä on teidän mielestänne minimi resoluutio jota varten etusivu tulisi säätää, minulla on juuri nyt ideana että olisi enemmän kuin 1440x900.

---

_Pete_ [03.11.2011 17:51:55]

#

kpzpt kirjoitti:

Mikä on teidän mielestänne minimi resoluutio jota varten etusivu tulisi säätää, minulla on juuri nyt ideana että olisi enemmän kuin 1440x900.

---

Mitään minimi- tai maksimiresoluutiota ei pidä olla vaan sivun pitää toimia/skaalautua sen mukaan mikä milloinkin on käytössä.

Hennkka [03.11.2011 18:19:22]

#

Minulla ei ole taiteellista silmää, mutta uskoakseni ainoa missä voi olla kokorajoitus on sivupalkki, sisältö sitten täyttää loppuosan sivusta. Katso esimerkiksi Putkan sivuja. Oikealla on sivupalkki, jonka leveys 17.9em ja loput sivusta on sisältöä. Sivuja voin katsoa vaikka puhelimellani, jossa on selvästi pienempi näyttö kuin koneessani, jaä silti sivu näyttää hyvältä. Älä siis tee mitään ihmeellistä minimiresoluutiota, se on vain haitaksi.

Yucca [03.11.2011 19:39:55]

#

kpzpt kirjoitti:

Olen pyrkimässä että etusivuni käyttöön olisi minimi resoluutio 1440x900, tämä karsii pieniä heikkotehoisen näytönohjaimen omaavia kannettavia ja nettoppejakin sivultani, mikä on ihan hyvä asia.

Olen aiemmin kirjoittanut myönteisesti ideoistasi, joten ennakkoasenteeni oli sen mukainen. Mutta kun luen, mitä nyt selität, nostan kädet pystyyn ja totean, että
a) on todellakin hyvä asia, että mahdollisimman monet ihmiset pysyvät poissa sivustostasi, ja
b) on myös hyvä, että hakukoneet eivät löydä sitä, kuten selvästi olet halunnut, kun olet nostanut metelin sivuston oikean osoitteen mainitsemisesta ja nytkin kartat sitä kuin ruttoa.

Jos kuitenkin haluat tehdä jotain fiksua, niin opettele a) suomen kielen kirjoittamisen alkeiden perusteet (etusivusi näyttää nyt Perus Koulun kiälen opetuksen tulosten parodialta) ja b) verkkosivujen teon tervejärkiset lähtökohdat.

kpzpt [03.11.2011 19:59:27]

#

Suamen kieli,

Minulla on tarkoitus että joku minua lahjakkaampi sukulainen taikka ystävä puhtaaksi kirjoittaa sivuston, ennen avaamista, lueskelen itse lisänä pirkko leinon suomen kielioppi kirjaa iltalukemisena.

Olen aika väsynyt juuri nyt, katselen huomenna mitä muut kirjaavat, minä itse pidän kovasti tästä 'brasilia' teemasta jonka rakensin php ja html kielillä, ilman mitään wordpress taikka joomla alustoja.

---

User137 [04.11.2011 06:23:39]

#

Minimi resoluutio lienee se 800x600, kun olettaa ettei kaikki selaa kokoruudulla. Itse ainakin pienennän selain-ikkunan siten että näkee ruudulla muutakin.

No on se suht iso silti: 1349 x 960...siis koko ikkuna. Mukaanluettuna tabit, kirjanmerkit, scrollbarit jne.

The Alchemist [04.11.2011 07:32:53]

#

User137 kirjoitti:

Minimi resoluutio lienee se 800x600, kun olettaa ettei kaikki selaa kokoruudulla. Itse ainakin pienennän selain-ikkunan siten että näkee ruudulla muutakin.

Leveyden suositus on päivitetty 960 pikseliin jo aikapäiviä sitten. Korkeus luonnollisesti määräytyy sisällön mukaan, se ei saa olla staattinen. Jos sisältöä voi kuitenkin olla liian vähän, jolloin sivu näyttäisi tyhmältä, niin joku nimellinen 400-600 pikseliä voi esimerkiksi olla ihan hyvä alaraja.

1440x900 pikseliä on ihan järjetön vaatimus. Omakin selainikkunani leveys on n. 1200 pikseliä ihan vain sen takia, että jotkut idioottien suunnittelemat sivustot, joilla satun käymään usein, ovat juuri tuon levyisiä. Muuten tykkäisin vieläkin kapeammasta ikkunasta.

Joskus muinoin selaimia pidettiin fullscreen-tilassa siitä yksinkertaisesta syystä, että näytöt olivat liian pieniä muuhun käyttöön. Nykypäivänä se on ns. user error.

Mut jooh, en ymmärrä minäkään, mikä on AP:n ongelma. Miksi ihmisille pitää tarkoituksellisesti olla ilkeä ja tehdä asiat huonosti? Helpommalla pääset, kun lopetat softan teon ja palaat koloosi sen sijaan, että yrität keksiä keinoja estää ihmisiä käyttämästä ohjelmiasi.

Synomi [04.11.2011 08:31:54]

#

Alchemistin kommentti menee kyllä jo vähä trollauksen puolelle.

Itse ainakin vieläkin pidän selainta usein full screen -tilassa ja uskon että näin tekee useat muutkin. No sillä ei oo vaikutusta siihen minkä levyisiksi sivut tulee tehdä. Kannettavat laitteethan sitä tulee ottaa huomioon nykypäivänä ja tehdä sivu niiden mukaan. Ja jos mahdollista niin pystysuunnassa korkeus kannattaisi rajoittaa johonki 700-800 pixeliin, joten scrollaukselta välttyttäisiin kannettavien näytöillä. Leveys on hyvä tehdä dynaamiseksi näytön perusteella tai sitten tuo 900-1100px on sopiva rajoitus.

Kyllähän java pelit toimii ongelmitta kannettavien näytöillä näinäpäivinä, ei ole syytä rajoittaa kyllä niiden toimintaa. Kannettavissa yleensä muutenkin samat resoluutiot riippumatta kannettavien näytönohjaimen tehosta.

No ehkä tablet laitteet voi rajoittaa pois, kun osa ei edes tue Javaa.

Turso [04.11.2011 14:55:42]

#

Silläkin uhalla, että keskustelu ajautuu sivuraiteelle - jälleen kerran, otan kiinni tuosta Synomin ja Alchemistin mielipide-erosta selaimen full screen-tilan suhteen.

Koko ajan nopeammin yleistyvien ns. laajakuvanäyttöjen aikana selaimen käyttö koko ruudun kokoisena ei ole enää makuasia, vaan korkeintaan typerästi tehtyjen web-sivujen vika. Koetapa, Synomi, huviksesi lukea tätäkin keskustelua hyvin leveältä näytöltä, jolloin virkkeet venyvä ehdottoman epäluettevan pitkiksi riveiksi.

Täten olisin tuomitsemassa kokoruututilaa menneisyydeksi, joka sivuston tekijöiden olisi syytä ottaa huomioon.

Mielenkiintoista tosin nähdä, miten Win8 tulee vaikuttamaan tähän asiaan...

Macro [04.11.2011 15:19:37]

#

The Alchemistin kommentti on minusta hyvin osuva. 1440x900 on järjetön vaatimus, ja resoluution puolesta käyttäjien hylkääminen ylipäätäänsä. Turha muutenkaan estää pääsyä peliin, jos tietokoneen minimivaatimukset eivät täyty. Käyttäjä varmaan huomaa sen itsekkin jossain vaiheessa.

Muutenkaan sillä ei ole kauheasti väliä, jos nappulat sattuvat liikkumaan vähän hitaammin jollakin kuin toisella. Ei varmaan ihan katastrofia synny, jos toisen nappula on sadasosasekunin nopeampi kuin toisen. Eihän tässä pelata mitään online-sotapelejä.

Selainikkunan leveys on sitten taas ihan makuasia. Itse pidän sitä täysikokoisena, koska haluan mahdollisimman paljon tekstiä kerralla näkyviin, jottei tarvitse vierittää sivua. Toki jos on pieni näyttö, on ehkä käytännöllisempää pitää ikkunaa pienenä kuin jos olisi useampi suurempi näyttö.

kpzpt [04.11.2011 18:19:24]

#

1440x900,

Sivusto on suurin piirtein luettavissa vielä 1200x800 resoluutiolla, mutta, tahtoisin palkita näitä jotka ovat ostaneet itselleen isomman >21" näytön, mikä ei tänä päivänä ole edes kovinkaan paljon, etusivu on säädetty nyt pysyvästi 1680x1050 ja 1920x1080 ja 1920x1200 resoluutioille ja kenties myös isommille 2xxx resoluutioille, en sellaista itse pääse testaamaan, syynä koska näitten pelieni spritet ovat aika isoja 128x128 - 200x200 px ja pelit on suunnattu isommille näytöille jotenka on hyvä että etusivu on myös koko ruudun eikä vain pikku pläntti keskellä näyttöä jonkin html center avulla, kuten edellisessä teemassani.

Minulla on nyt tuossa vasemmalle se vakio koon button palkki 200px ja loppu oikea tila sitten saa jäädä erillaisille ilmoituksille ja kuville.

Ihan hieno tuli teemasta jonka rakensin, mahdollisesti laitan vielä toisen taikka kolmannet teemat boonuksena valikoitavaksi jonnekkin yläreunaan, kiitos kaikille html ja php ja css avuista, eteenkin tuo $_get oli mukava tietää.

---

punppis [04.11.2011 18:52:17]

#

Haluaisit palkita suuremman näytön omistajia, vaikka todellisuudessa asia on niin, että mitä suurempi resoluutio niin sitä isommalla todennäköisyydellä käyttäjä ei surffaa fullscreen-tilassa.

Nykyään nettisivut voi surutta laittaa 1000px levyisiksi (jos esim. ulkoasu näin vaatii), niin mahtuu scrollbarin kanssa sopivasti 1024-resoluutiolla fullscreen tilaan.

Tuon isompia rajoituksia on täysin idioottimaista ruveta toteuttamaan.

Blaze [04.11.2011 20:14:19]

#

kpzpt kirjoitti:

tahtoisin palkita näitä jotka ovat ostaneet itselleen isomman >21" näytön

Saanks mää jonku palkinnon ku mun työpöydän koko on 3120x1050? ;P

User137 [04.11.2011 20:36:15]

#

kpzpt kirjoitti:

...koska näitten pelieni spritet ovat aika isoja 128x128 - 200x200 px ja pelit on suunnattu isommille näytöille jotenka on hyvä että etusivu on myös koko ruudun eikä vain pikku pläntti keskellä näyttöä jonkin html center avulla, kuten edellisessä teemassani.

Siis kyllä peliruudun pystyy aina skaalaamaan sopivaks, oli se sitten vaikka 500x400 selain-ikkuna. Jos pystyt osoittamaan ettei skaalausta muka voi tehdä niin näytä joku esimerkki.

Harmi vaan ettei taida tämä pikku 20" laajakuvanäyttökään enää riittää noille kokorajoituksille.

Grez [05.11.2011 01:17:34]

#

Blaze kirjoitti:

Minkäs kokoisilla näytöillä toi onnistuu? 1400*1050 + 1680*1050 olis vain 40 px päässä.

The Alchemist [05.11.2011 07:49:09]

#

Grez kirjoitti:

Blaze kirjoitti:

Minkäs kokoisilla näytöillä toi onnistuu? 1400*1050 + 1680*1050 olis vain 40 px päässä.

Varmaankin 1440x900 pikselin näytöllä.

kpzpt [05.11.2011 14:53:47]

#

Resoluutioista,

Minulla on itselläni virtuaali resoluutio '3840x2600' 24" näytöllä jossa on resoluutio '1920x1200'.

Käyttöjärjestelmänä tietenkin luotettava Linux Ubuntu 10.04.3

---

Macro [05.11.2011 15:49:50]

#

Ei siitä virtuaaliresoluutiostasi ole mitään hyötyä, kun kumminkaan näyttö ei voi näyttää enempää kuin sen tarkoitetun määrän. 3840×2600 resoluutiostasi näkyy siis vain kerrallaan 1920×1200 kokoinen alue.

Ihan hyvä, että mainitsit tuollaisen virtuaaliresoluution. Nyt minipc:llä näkyy ohjelmat paremmin. Ennen nimittäin esimerkiksi Evolutionin asetukset eivät mahtuneet korkeussuunnassa ruudulle, eikä vierityspalkkia ilmestynyt.

kpzpt [05.11.2011 15:55:21]

#

Virtuaali resoluutio,

Tuo että minulla on '3840x2600' resoluutio, niin, ei tietenkään tarkoita että kaikki resoluutio on kerrallaan näytöllä, minulla on tämä linux säädettynä java ja html ja php kehittelyyn.

Ideana on se että minulla on neljä ruudullista tilaa virtuaaliresoluutiossani, 2x2 ruutua, ja tätä tilaa voin hiirellä skrollata mitenkä tahdon, minulla on tässä 2x2 ruutua tilassa, niin, bluefish alhaalla oikealla, google selain alhaalla vasemmalla, nautilus ylhäällä oikealla ja eclipse ylhäällä vasemmalla, näin minä voin käyttää 4 ohjelmaa kerrallaan työpöydälläni, kaikki helpolla hallittavissa hiiri liikkeillä, linux on täysin yliveto verrattuna windows työpöytiin.

Minä käytän virtuaalitilaa joka on säädettynä 2x2 ruudullista taikka sitten 2x3 ruudullista, tilanteen mukaan, tuohon 2x3 tilaan mahtuu sitten vielä kaksi eri piirto ohjelmaa näitten yllä mainittujen ohjelmien lisäksi, ja kaikki mukavasti rinnakkain taikka ylläkkäin koko näytön 1920x1200 resoluutiolla.

Kyllä virtuaalitilasta on huomattavaa iloa ja hyötyä, käytännössä ei tarvitse räpsiä päällekkäisiä frameja ollenkaan, kaikki ohjelmat mukavasti rinnakkain taikka ylläkkäin.

---

User137 [05.11.2011 19:49:09]

#

No käytännössä suurin osa kansasta käyttää Windowsia. Ymmärrän kyllä että tuommosella moniruutusella työpöydällä voi vaivattomammin laittaa selaimen koko ikkunan kokoiseksi, mutta Windowsin kanssa siinä ei ole järkeä jos yrittää tehdä kahta asiaa yhtäaikaa.

The Alchemist [05.11.2011 21:03:53]

#

bleh

jalski [05.11.2011 21:10:20]

#

kpzpt kirjoitti:

Ideana on se että minulla on neljä ruudullista tilaa virtuaaliresoluutiossani, 2x2 ruutua, ja tätä tilaa voin hiirellä skrollata mitenkä tahdon, minulla on tässä 2x2 ruutua tilassa, niin, bluefish alhaalla oikealla, google selain alhaalla vasemmalla, nautilus ylhäällä oikealla ja eclipse ylhäällä vasemmalla, näin minä voin käyttää 4 ohjelmaa kerrallaan työpöydälläni, kaikki helpolla hallittavissa hiiri liikkeillä, linux on täysin yliveto verrattuna windows työpöytiin.

Kyllä virtuaalitilasta on huomattavaa iloa ja hyötyä, käytännössä ei tarvitse räpsiä päällekkäisiä frameja ollenkaan, kaikki ohjelmat mukavasti rinnakkain taikka ylläkkäin.

Itse tulen hyvin toimeen maksimissaan muutamalla avonaisella ikkunalla kerrallaan:

- OS/2 IBM Developer's Toolkit helpit, josta voi luntata järjestelmän funktiot ja C-headerit. Välttämätön paha, kun ohjelmoin PL/I:llä ilman valmiita headereita.

- Tekstieditori koodin kirjoittamiseen ja tarvittaessaa debug dumpin tulkitsemiseen.

- Komentorivi-ikkuna Makefile-tiedostojen ajamiseen. Yleensä pärjään kivasti 4OS2 komentokehotteella.

Kyllähän suurimmasta osasta käyttöjärjestelmiä virtuaalityöpöydät löytyy, jos ei vakiona niin sitten jonkun apuohjelman avulla. Tämä siis mukaan lukien oma monien mielestä jo antiikkinen OS/2:n työpöytäni. Jotenkin tuo on silti mielestäni edelleen paras ja loogisin työpöytä toteutus.

jalskin työpöytä

kpzpt [05.11.2011 21:50:31]

#

Työpöytä,

Minulla on tälläinen tämä minun työpöytäni, toivottavasti kuvassa ei nyt ole mitään epähuomiossa jäänyttä kohtaa - http://temp4323.dy.fi/images/Kuvakaappaus_tyopoyta.png

Linux virtuaalitila on todella loistava käyttöön, minulla on 4 kappaletta '3840x2600' työpöytiä, joilla pidän vajaata kymmentä ohjelmaa kerrallaansa auki, ja kaikkia tiloja voi liikutella tällä minun näyttöni 24" '1920x1200' alueella pehmeästi hiirellä.

Kaikenkaikkiaan Ubuntuuni voin laittaa 36 kappaletta '4096x4096' työpöytiä.

Ajoittain minulla on tämä '4096x4096' käytössäni, tällöin voin pitää '1920x1200' ohjelmia kerrallaansa 2 rinnakkain ja 3 ylläkkäin, ja kaikki löytyy pehmästi skrollilla hiiren kursorin kanssa.

---

Grez [05.11.2011 22:44:42]

#

Jännittävää...

Minulla on tällainen työpöytä: http://grez.info/putka/desktop.gif

Lebe80 [07.11.2011 10:32:38]

#

kpzpt kirjoitti:

tahtoisin palkita näitä jotka ovat ostaneet itselleen isomman >21" näytön, mikä ei tänä päivänä ole edes kovinkaan paljon

Palkitse sitten käyttäjiä niin, että he saavat tehdä samalla muutakin kuin katsella rumaa sivuasi. Eli anna heidän vaikka pyörittää lempi-nettivideotaan samalla ruudulla, kun hakkaavat shakkia.

Tuo 1000px on aikalailla maksimi, varsinkin kun miettii, ettei pelisi ole mitään hc-kamaa, jotka juuri vaatisivat suuren näytön ja suuren resoluution. Itse ainakin voisin shakkia pelailla juuri jonkun "miinaharavan" kokoisella ruudulla mieluummin, kuin kokoruututilassa.

Työpöytä != selaimen ikkunan koko.

edit:
Kuten tuolla aikaisemmissa viesteissä kävi ilmi, niin itse olen viime kuukausina tullut täysin samaan johtopäätökseen. Vaikka teet paljon sivustollesi, niin teet kaikki asiat ihan päin prinkkalaa. Teet niinkuin itse tekisit, etkä niin kuin suurin osa pelaajista tekisi. Eli et tutki vaan hutkit. Väität asioita todeksi, jotka ovatkin vain omia mielipiteitäsi (aikaisemmissa ketjuissa esille tullut "vanhempia ihmisiä pelottava pelisivusto-nimi, kun taas asiakasohjelma on se 'turvallinen nimi'" yms. yms. yms. yms.

Joku selaimen koon tarkistaminen jostain tilastoista on nettisivuston ihan perusjuttu, ja sitä on tehty ainakin omassa duunissa ihan vuodesta 2005 lähtien kun aloitin nämä hommat. Lisäksi nykyään on kaikenmaailman Google Analyticsit, joiden avulla saisit tietoa juurikin niistä kävijöistä, jotka käyvät sinun sivuillasi.

Eli näin jälkikäteen ajateltuna, sinun olisi nimenomaan pitänyt koko kehitysajan jakaa sivuston linkkiäsi, jotta olisit saanut ennen launchia mahdollisimman paljon tietoa kävijöistä, kun taas nyt tuntuu, ettei sinulla ole mitään tietoa heistä/meistä.

Ihmiset ostaa isomman näytön vain ja ainoastaan sen takia, ettei se täyttyisi yhdestä selainikkunasta, eikä sen takia, että näkevät shakkinappulan varjostukset.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta