Aloitin hiljattain itsenäisen ohjelmoinnin opiskelun, minua on aina kiehtonut tietotekniikka tavalla tai toisella. Aikaisemmin on tullut säädettyä vain jotain valmiita php julkaisujärjestelmiä ja css tyylipohjia mutta niissä ei ole enään riittävästi haastetta.
Ohjelmoinnin aloitin menemällä suoraan asiaan eli opiskelemalla C++ mutta se on niin laaja kieli näin aloittelijalle joten oli pakkoa hakea helpompaa vaihtoehtoa että pääsee alkuun, satuin sitten törmäämään freepascaliin ja lazarus ympäristöön joka vaikuttaa oikein näppärältä yhdistelmältä.
Freepascalin kääntäjä on nopea ja koodi tuntuu jotenkin niin loogiselta että tälläinen aloittelijakin sen tajuaa, harmi vain kun freepascaliin ei ole oikein Suomenkielisiä oppaita.
Onko täälä foorumilla muita jotka koodaavat joko työkseen tai harrastuksena freepascalilla/Lazaruksella? Olisi hienoa saada tänne keskusteluun jotain valmiita töitä, esimerkkejä ym. joten jos tiedätte hyviä ja huonojakin esimerkkejä tai "how-to" oppaita liittyen Lazarukseen ja freepascaliin niin olisin erittäin kiitollinen jos jaksaisitte jakaa linkkejä täälä.
Itse käytän Lazarusta lähinnä peliharrastukseen.
Ensinnä paras linkki kai: http://lazarus.freepascal.org/index.php?action=forum
Eli tuonne forumille kannattaa rekisteröityä. Jos tulee mikä tahansa ongelma niin vastauksia tulee heti. Mutta ensimmäinen paikka minne he ohjais "newbie"-kysymyksissä on Lazaruksen wiki-sivut.
Toiseks Lazarus toimii melkein identtisesti Delphin kanssa, jolle on paljon enemmän oppaita. Ite kun aikoinaan hain lisätietoja tietyistä asioista googlella, se linkkas melkein joka kerta tuonne:
http://www.delphibasics.co.uk/
Jos vielä mainihen Lazaruksen ja Delphin eron niin se on teoriassa monialustaisuus. Käytännössä jos löydät (ja tavallisesti löytyykin) kaiken tarvittavan LCL-kirjastoista niin voit jättää koko Windowsin pois uses-lauseesta.
Olisikohan mistään suomennetusta tai suomeksi kirjoitetusta Delphi-kirjasta tukea sukulaiskielen (ja työkalupaketin?) opiskeluun? Niitä on ainakin useita tarjolla ihan kirjastostakin lainattavaksi, joten tutustuminen ei maksa mitään. Pitää vain muistaa, ettei joka oppi päde sellaisenaan.
Olen kyllä selannut netistä pascal ja delphi oppaita ja kyllä ne yleensä sopii yhteen tuon freepascalin ja lazaruksen kanssa. Olisi hieno nähdä myös valmiita töitä mitä lazaruksella tai pelkällä freepascalilla on tehty.
Multa löytyy Ari Becksin molemmat Delphi-oppaat sekä Pascal-ohjelmoinnin perusteet-opas jos kiinnostaa.
Hei VJL, mua vois ehkä kiinnostaa tuo Pascal-ohjelmoinnin perusteet, kuinka monta sivua kyseisessä kirjassa on ja mikä olis hinta?
Laita postia tulemaan jouniraj at phpoint.fi
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.