Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C: OpenGL ja .raw-tekstuuri

mika132 [06.10.2011 18:38:59]

#

Eli löysin OpenGL oppaan jossa neuvottiin tekemään erillaisia asioita. Sain kaikki toimimaan, mutta sain sen jälkeen nettiä lukiessani tietää että glauxia ei kannata käyttää vaan gluttia.

Nyt sain muuten kaikki toimimaan, mutta oppaassa neuvotaan glaux ohjelmointi ja siellä on erikseen ladattavissa glutille tehty paketti. Kyseisessä paketissa tuli "mud_256x256.raw" tiedosto. Millä ihmeellä tuon tiedoston saa auki ja mitä se sisältää?

En tiedä tämä ei taida virallisesta kuulua tähän topicciin mutta laitoin nyt kuitenkin. =)

User137 [06.10.2011 20:22:40]

#

glaux ja glut taitaa molemmat olla vanhaa tavaraa joita en ainakaan itse käytä.

.raw kuulostais olevan tekstuuritiedosto joka olis binääridatana suoraan luettavissa. Hankala sanoa formaatista onko RGB vai RGBA, siitä varmaankin kerrotaan enemmän paketissa tai siihen liittyvässä lähteessä josta sait sen? Tai jossain demossa.

Noh, jos se on RGB niin tiedostokoko on tasan 196608 tavua?

mika132 [06.10.2011 20:48:06]

#

Mikäs sitten on uusinta uutta jos glutkin on vanhentunut? Ja kyllä koko on tasan 196608 tavua.

Metabolix [06.10.2011 21:28:30]

#

Eräitä vaihtoehtoja OpenGL:n kanssa ovat SDL (ks. opas), SFML, FLTK ja GLUT. Näistä ehkä SDL alkaa olla vanhentunein, mutta OpenGL:n kanssa se käy kyllä aivan hyvin. GLUT on muuten vain aika kömpelö.

Raakamuotoinen tekstuuri kannattaa heittää hiiteen. Jos kiinnostaa käyttää pakkaamatonta dataa, BMP ajaa asian, mutta yleensä on fiksumpaa käyttää pakattuja kuvia. Näidenkin takia kuvia lataava apukirjasto on hyödyllinen.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta