Eli olen tekemässä visual basicilla yhtä ohjelmaa jossa on RichTextBox ja 2 Buttonii, yksi on "End"/"close()" ja toinen haluan että se hakee txt tiedostoa netistä ja aukasee se ohjelman RichTextBox:iin. aiemmin minulla oli txt tiedosto C:asemassa, mutta haluan kokeilla että onnistuuko jos laitan sen nettisivun esim. http://sivu.fi/testi.txt
onnistuuko vastaavanlainen funktio?
silloin kun minulla oli se txt tiedosto c asemalla koodi oli tälläinen
RichTextBox1.Text = My.Computer.FileSystem.ReadAllText("C:\test\test.txt")
pystyykö tehä esim
TextBox1.Text = jotain("nettisivu ja se txt-tiedosto")
Kiitos jo etukäteen jotka yrittävät auttaa minua.
Voitte vastata tähän, mutta nopeiten olen tavoteltavissa Nitii-@hotmail.com
(Mod. lisäsi kooditagit ja vaihtoi otsikon. Lue ohjeet!)
Using client = New System.Net.WebClient() Dim stream = client.OpenRead("https://www.ohjelmointiputka.net/") Dim reader = New System.IO.StreamReader(stream) RichTextBox1.Text = reader.ReadToEnd() End Using
Ainakin minulla(VB6) toimii seuraavalla tyylillä:
RichTextBox1.Text = Inet1.OpenURL("nettisivu ja se txt-tiedosto", 0)
Toimiiko sinulla VB6:ssa tuo kysyjän My.Computer.FileSystem.ReadAllText("C:\test\
Juu ei, NitiiZillä ei ole VB6, sori.
Käytän tota Visual Basic ultimate 2010.
Grez
Kiitos erittäin paljon, tuo toimii.
Haluaisin kysyä vielä, että onnistuuko vastaavanlainen juttu mutta että se lukee suoraan koneeltani ja käytän ohjelmaa jollain muulla koneella ja se hakee sen test.txt minun omalta koneelta? vastaavanlainen helpottaisi erittäin paljon että ei tarvitse mennä muuttamaan tietoja muista test.txt vaan muuuttaa yhden ja se näkyy kaikilla.
Onnistuu, jos laitat ko. tiedoston jakoon koneellasi ja koneesi on näkyvissä kaikille ohjelman käyttäjille. Tietoturvan yms. syiden vuoksi kyllä itse pitäisin sen vaikka siellä www-palvelimella.
Verkkojaothan toimii ihan suoraan laittamalla tuon c:\... tilalle \\kone\jaettupolku. Jos netissä on tarkoitus toimia, niin kone ip-osoitteena tai dns-selviytyvänä osoitteena.
Kyseessä olisi minun työn tietokoneet, eli toimiston koneella tekisin muokkaukset esim. test.txt ja se näkyisi samantien muilla koneilla kun he painavat sitä buttonia.
En osaa oikeastaan tehä verkkojaon niin voisitko auttaa ns. step by step
Tein jotakin sille kansiolle missä tuo test.txt sijaitsee eli menikö se näin että avataan kansion ominaisuudet ja siitä jakaminen --> Jaa ja sitte uudestaan Jaa --> sitten lataa vähä ja poluksi tulee C:\\Omistaja\Test
Pääperiaatteissaan valitset että haluat jakaa hakemiston ja keiden haluat antaa sitä lukea ja haluatko mahdollisesti antaa myös jonkun muokata sen sisältöä.
Periaatteessa ihan perustoiminto Windowseissa. Jos saat selville, mikä Windows-versio sinulla on niin googlella saa ohjeita, tyyliin "Verkkojako Windows 7"
NitiiZ kirjoitti:
Poluksi tulee C:\\Omistaja\Test
Grez kirjoitti:
c:\... tilalle \\kone\jaettupolku
Eli siis mitään C: -juttuja ei tule verkkopolun alkuun.
Okei, kiitos paljon avusta, tulen tulevaisuudessakin kysymään sinulta apua jos tarvitsen. Kiitos erittäin paljon.
(Mod. yhdisti keskustelut, kun selvästi sama meno jatkuu.)
minulla ois yks ohjelma mutta yritän määrittää sen, että hakee sitä txt tiedostoa joltain muualta koneelta. esim. IP osoitteen mukaan? mikä koodi? mitä pitää tehä palomuurille jne?
minulla on 5 konetta kotona ja haluan että txt tiedostot ovat minun koneella ja muut koneet hakevat sen tiedoston koneeltani nappia painamalla.
Helpoin vaihtoehto lienee käyttää Windowsin verkkojakoa. Jaat vain koneeltasi Windowsin omaa jakoa käyttäen txt-tiedoston sisältävän kansion, ja muilla koneilla yhdistät kyseiseen verkkoasemaan. Sen jälkeen voit lukea tiedostoa aivan kuin se olisi paikallisella koneella.
Miten teen tuon verkkojaon ja verkkoaseman?
Haetaanpa Grezin vinkin mukaan: Verkkojako Windows 7. Oho, löytyi ensimmäisenä tuloksena kuvitettu ohje ynnä monta muuta ohjetta! Jos et osaa mitään valmista ohjetta seurata, tuskinpa kukaan tässä keskustelussa saa sen paremmin selitettyä.
Metalibolix, Kiitos tosta auttoi, mutta mikä pitäisi olla sen napin koodi? esim.My.Computer.FileSystem.ReadAllText("C:\
Googlella löytyi ensimmäisellä yrityksellä seuraava opas: http://windows.microsoft.com/fi-FI/windows7/Create-a-shortcut-to-map-a-network-drive
Verkkoasemaan yhdistämisen jälkeen tiedostoa voi lukea aivan kuin se olisi omalla koneella.
Tein ton verkkoaseman koneelleni mutta miten teen että tuo vastaava verkkoasema näkyy muissa koneissa? vai pitääkö niissäkin tehä verkkoaseman?
Ei tarvitse mitään verkkoasemaa tehdä, pelkkä jako riittää. Kuten Grez sanoi, voit kirjoittaa osoitteeksi "\\koneennimi\jaettuhakemisto\tiedosto.txt". Polun näet varmaankin myös tiedostoselaimen yläreunasta, jos siirryt verkkoympäristöstä oikeaan paikkaan.
Jos tämä tuntuu ihan mahdottoman vaikealta, voit kyllä tehdä kaikkiin koneisiin samanlaisen verkkoaseman ja käyttää sitten sitä ("Z:\plaa.txt").
okei mutta mikä on se koodi? jonka laitan? koodin sille painikkeelle
Eikö sinulla jo koodi ollut? Vaihdat vain siihen tuollaisen polun.
My.Computer.FileSystem.ReadAllText("\\Omistaja\
Tuo toimii vain omalla koneellani mutta ei muissa koneissa jotka ovat samassa nettiryhmässä, kansio on jaettu sekä tiedostot mutta ei toimi kummiskaa
No mitä käy jos yrität mennä ihan windowsissa ko. hakemistoon? Kyseleekö esim. käyttäjätunnusta ja salasanaa vai sanooko ettei löydä koko konetta?
ku painan sitä nappia et hakee sen tiedosto.txt nii tulee että ei läydä Z:\tiedosto.txt ja yritän toisesta koneesta yhdistää koneeni niin tulee joku että ei pysty muodostaa yhteyttä "koneennimi" ja voi tehä vianmäärityksen mut ei auta
ei kysele käyttäjätunnusta eikä salasanaa, mutta ei löydä konetta/tiedostoa
Onko sun koneet samassa windows-toimialueessa?
Itse käytän yleensä Windows-levyjakoja IP-osoitteilla, jolloin ei tarvitse huolehtia niin monesta asiasta.
jos tarkotat että kaikki on niinkuin liitettynä samaan verkkoon niin kyllä on.
http://img406.imageshack.us/img406/6959/
Eipä tuosta kuvasta paljon iloa ole kun olet sutannut tiedot pois. Mutta siis ilmeisesti toinen noista kahdesta tuossa näkyvästä tietokoneesta on se, johon yrität yhdistää?
http://img265.imageshack.us/img265/6959/
tuo on se kone johon yritän yhdistää, eli yritän tehä sen ohjelman että se ku painan nappia niin hakee sen tiedoston koneeltani eli NitiiZ-PC:ltä ja ohjelma käynnistetään Sami-PC:ltä ilman että se tiedosto on tossa Sami-PC:ssä
Sori tyhmä kysymys, mutta miksi yrität yhdistää Sami-PC:lle, jos kerran levyjako on NitiiZ-PC:llä?
Jos Sami-PC:llä ei ole mitään jaossa, niin eihän siihen voikaan yhdistää. Eikä siihen pitäisi olla mitään tarvettakaan.
Ei mitää, mutta siis tiedostot on NitiiZ-PC:llä ja ohjelma on Sami-PC:llä joten yritän käynnistää ohjelmaa Sami-PC:llä mutta se ei hae sitä tiedostoa.
Sori ku itekki täs sekoilen :D
Mitä se sanoo Sami-PC:llä jos menet komentoriville ja kirjoitat net use \\Nitiiz-PC\jakonimi
? (jossa siis jakonimi on se nimi, jonka annoit verkkojaolle)
järjestelmävirhe 53
verkkopolkua ei löydy
Hei!
Viimein onnistuin tekemään verkonjaon NitiiZ-PC ja Sami-PC väliltä, oikeastaan en edes tiedä mitä tein mutta näppäilin jotain :) kiitos kaikille, varsinkin Grez:ille
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.