Loin eilen tietokoneeseeni (Win7Pro) vieras-käyttäjätilin.
Huomasin kuitenkin, että tällä vieras-käyttäjällä on pääsy kansioon: C:\Program files, josta hän voi käynnistää sovelluksen jossa on tietoa joka ei vieras-käyttäjälle kuulu.
Luulen, että järjestelmänvalvojana voin estää vieras-käyttäjän pääsyn kyseiseen kansioon tai estää käyttäjältä ohjelman käynnistämisen.
Tehdäänkö se kansion ominaisuudet ikkunan suojaus välilehdeltä? Sieltä kun ei vaan löydy vieras-käyttäjää!!
Olenko nyt käsittänyt jotain aivan väärin, vai mitä teen väärin... miten saan estettyä Vieras-käyttäjän pääsyn tiettyyn kansioon?
Epäilisinpä että Users ryhmälle on annettu read ja execute oikeudet kyseiseen kansioon. (Users ryhmä sisältää kaikki koneen käyttäjät)
Sinun tulisi poistaa ryhmältä oikeudet, ja lisätä erillisoikeudet puhtaasti käyttäjille
Kansio -> oikea nappi ja properties -> security -> advanced -> Change permissions -> täältä lisäät ja poistat oikeuksia.
Hmm.. (minulla suomen kielinen käyttis)kun poistan oikeudet Käyttäjät-ryhmältä, windows varoittaa: 'Kieltämismääritykset sulkevat pois sallimismääritykset', eli mikään käyttäjä ei tämän jälkeen pääse kansioon käsiksi vaikka käyttäjälle olisi annettu erillisoikeudet.
..miten voi olla näin vaikeaa...
No otat siltä Käyttäjät-ryhmältä _pois oikeuden_, et _lisää estoa_.
Eli ei ruksia salli eikä estä -kohtaan.
Käyttäjät ryhmän salli-sarakkeessa on kolme ruksia kohdissa:
-lue ja suorita
-näytä kansion sisältö
-lue
ruksit ovat "harmaana" eikä niitä voi muuttaa....miten niitä voi muuttaa?
Valitset sieltä "advanced" (olisko "lisäasetukset" suomeksi) napista avautuvasta ikkunasta ruksin pois kohdasta jossa sanotaan että huomioi ylemmästä hakemistosta periytyvät ominaisuudet.
Ah.. nyt onnistui. Kiitos Grez
Grez kirjoitti:
..mitä lie suomeksi..
Suomeksi: "Sisällytä tämän objektin päätason periytyvät oikeudet"
Ihmettelinkin, että mitähän tuokin meinaa. Eihän tuosta normi käyttäjä ymmärrä mitään.
Taas joutui monta tuntia nuppi punaisena hakkaaman pc:tä yksinkertaisen asian takia.. miksi kaikki on aina näin saakelin vaikeaa :|
Olen itse pitänyt viimeisimpien windowsien suomennoksia vallan hyvinä, mutta kyllä tuo "objektin päätaso" aiheutti melkoisen pettymyksen :(
XP:ssä sentään sanamuoto on "Peri ylemmän tason objektilta ne käyttöoikeudet, jotka koskevat myös aliobjekteja."
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.