Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Win7-käyttäjätilin oikeudet

Sivun loppuun

novice [28.09.2011 09:43:52]

#

Loin eilen tietokoneeseeni (Win7Pro) vieras-käyttäjätilin.
Huomasin kuitenkin, että tällä vieras-käyttäjällä on pääsy kansioon: C:\Program files, josta hän voi käynnistää sovelluksen jossa on tietoa joka ei vieras-käyttäjälle kuulu.

Luulen, että järjestelmänvalvojana voin estää vieras-käyttäjän pääsyn kyseiseen kansioon tai estää käyttäjältä ohjelman käynnistämisen.

Tehdäänkö se kansion ominaisuudet ikkunan suojaus välilehdeltä? Sieltä kun ei vaan löydy vieras-käyttäjää!!

Olenko nyt käsittänyt jotain aivan väärin, vai mitä teen väärin... miten saan estettyä Vieras-käyttäjän pääsyn tiettyyn kansioon?

groovyb [28.09.2011 10:49:37]

#

Epäilisinpä että Users ryhmälle on annettu read ja execute oikeudet kyseiseen kansioon. (Users ryhmä sisältää kaikki koneen käyttäjät)


Sinun tulisi poistaa ryhmältä oikeudet, ja lisätä erillisoikeudet puhtaasti käyttäjille

Kansio -> oikea nappi ja properties -> security -> advanced -> Change permissions -> täältä lisäät ja poistat oikeuksia.

novice [28.09.2011 12:03:55]

#

Hmm.. (minulla suomen kielinen käyttis)kun poistan oikeudet Käyttäjät-ryhmältä, windows varoittaa: 'Kieltämismääritykset sulkevat pois sallimismääritykset', eli mikään käyttäjä ei tämän jälkeen pääse kansioon käsiksi vaikka käyttäjälle olisi annettu erillisoikeudet.

..miten voi olla näin vaikeaa...

Grez [28.09.2011 13:46:44]

#

No otat siltä Käyttäjät-ryhmältä _pois oikeuden_, et _lisää estoa_.

Eli ei ruksia salli eikä estä -kohtaan.

novice [28.09.2011 13:52:55]

#

Käyttäjät ryhmän salli-sarakkeessa on kolme ruksia kohdissa:
-lue ja suorita
-näytä kansion sisältö
-lue

ruksit ovat "harmaana" eikä niitä voi muuttaa....miten niitä voi muuttaa?

Grez [28.09.2011 14:23:29]

#

Valitset sieltä "advanced" (olisko "lisäasetukset" suomeksi) napista avautuvasta ikkunasta ruksin pois kohdasta jossa sanotaan että huomioi ylemmästä hakemistosta periytyvät ominaisuudet.

novice [28.09.2011 14:47:39]

#

Ah.. nyt onnistui. Kiitos Grez

Grez kirjoitti:

..mitä lie suomeksi..

Suomeksi: "Sisällytä tämän objektin päätason periytyvät oikeudet"

Ihmettelinkin, että mitähän tuokin meinaa. Eihän tuosta normi käyttäjä ymmärrä mitään.
Taas joutui monta tuntia nuppi punaisena hakkaaman pc:tä yksinkertaisen asian takia.. miksi kaikki on aina näin saakelin vaikeaa :|

Grez [28.09.2011 14:53:48]

#

Olen itse pitänyt viimeisimpien windowsien suomennoksia vallan hyvinä, mutta kyllä tuo "objektin päätaso" aiheutti melkoisen pettymyksen :(

XP:ssä sentään sanamuoto on "Peri ylemmän tason objektilta ne käyttöoikeudet, jotka koskevat myös aliobjekteja."


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta