Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: Pascal: Delphillä muuttujien tallennus

rogk [22.10.2003 20:46:14]

#

Toivottavasti joku ymmärtää ja pystyy auttamaan aloittelevaa ohjelmoijaa. Olen tehnyt urheiluaiheista ohjelmaa, jossa käyttäjä antaa joukkueet, jotka olen anto järjestyksessä nimennyt muuttujiksi joukkue1, joukkue2.... Sen jälkeen otetaan kaksi joukkuetta kerralla ja laitetaan pelille tulos, josta ne menevät sarjataulukkoon(joka on memossa ja näin olen saanut sen tallennettua ja näin ollen ladattua taas muistista, kun ohjelma avataan uudelleen).
Eli jos ensimmäisenä joukkueena syötetään esim. TPS, se on joukkue1. Tämän jälkeen tulosta annettaessa, jos TPS voittaa, joukku1ottelut,joukkue1voitot...joukkue1pisteet kasvaa. Jokaisen tuloksen jälkeen olen Buttonin avulla laittanut taulukon päivittämään itsensä.
Sarjataulukko tulostuu aivan oikein ja se tallentuu ja lataantuu oikein, kun ohjelma avataan. Mutta kuinka tallentaisin muuttujat joita ovat esim. joukkue1,joukkue1voitot...,joukkue1pisteet. Ja näin ollen edelleen ohjelman avautuessa joukkue1 olisi jälleen TPS ja tulosten syöttämistä voisi jatkaa taas entiseen malliin. Muuttujia on aika paljon, koska olen laittanut, että joukkueita voi syöttää maximissaan 20.
Sekavaa kenties, toivottavasti joku pystyy auttamaan.

Janezki [23.10.2003 20:10:51]

#

No ensinnäkin kannattaisi tallentaa muuttujat taulukoihin eli joukkue1, joukkue2... määriteltäisiin vaikka JoukkueNimet[10] ja Joukkuenimet[1] := 'TPS' jne...

Jos oikein käsitin niin kyse on muuttujien tallentamisesta tiedostoon. Tuossa on opastusta kun en itse jaksa kirjoittaa.
http://delphi.about.com/library/weekly/aa110999.htm

rogk [26.10.2003 10:52:52]

#

Pyytäisin hieman apua vielä.
Tallensin joukkueet joukkueet_memoon ja ohjelman uudelleen latauksen jälkeen olen tehnyt näin:

joukkue1:=joukkueet_memo.Lines[0];
joukkue2:=joukkueet_memo.Lines[1];

ja taas minulla on joukkue1,joukkue2 jne., se toimii ihan mainiosti.
Olen kuitenkin käyttänyt ohjelmassa myös combobox:eja ja olen yrittänyt tehdä näin:

ComboBox1.Items[0]:=joukkue1;
ComboBox1.Items[1]:=joukkue2;

Tämä ei toimi, eli teen jotain aivan väärin. Mitenkä saisin syötettyä tonne ComboBox:iin nuo joukkueet, kun tuo minun tapani ei toimi? En siis halua tallentaa ComboBox:in tietoja, vaan syöttää joukkueet uudelleen latauksen jälkeen sinne(osaan kyllä tallentaa Combobox:in).

Janezki [26.10.2003 14:15:32]

#

En nyt tähän hätään osaa sanoa miten syöttö tapahtuu tiettyyn itemsiin(voi olla että se on vain luku-ominaisuuden takia) mutta tällä saa lisättyä merkkijonon alkioluetteloon:

Combobox1.items.add(joukkue1);

Toivottavasti olet nimennyt tuon comboboxin jollain osuvammalla nimellä kun minä ainakin tulen hulluksi nimeämättömien komponenttien kanssa.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta