Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Koodit: VB6: Varjoteksti

sooda [29.08.2004 12:07:28]

#

SGRIINSHOTTI http://sooda.dy.fi/foo/varjoteksti.jpg

Piirtää hienoa varjotekstiä, eli siis ensin piirretään tekstiä päällekkäin eri kohtiin ja sitte niitten päälle taustavärillä tekstiä, jolloin jää jäljelle tekstin "varjo". Koklaa ja muuttele kokoa niin näät enempi...

hommeli

Sub VarjoTeksti(x, y, teksti, koko, suunta) 'suunta:0 koillinen, 1 kaakko, 2 lounas, 3 luode

'xkerroin ja ykerroin. suunnan mukaan siis mennään vasemmalle tai oikealle, ja ylös tai alas. Aika selvä? -1:llä kertominen vetää vasemmalle ja 1:llä oikealle.
    Select Case suunta
        Case 0: xk = 1: yk = -1
        Case 1: xk = 1: yk = 1
        Case 2: xk = -1: yk = 1
        Case 3: xk = -1: yk = -1
    End Select
    'piirretään tekstiä päällekkäin, eli se varjohommeli.
    For i = 0 To koko - 1
        CurrentX = x + xk * i
        CurrentY = y + yk * i
        Print teksti
    Next
    'siirretään paikkaa vielä vähän, seuraavan (kuvitteellisen) tekstin kohdalle ja piirretään taustavärinen teksti, jolloin ite tekstihommeli häviää...
    CurrentX = x + xk * i
    CurrentY = y + yk * i
    bakupforecolor = ForeColor 'vanha forecolor talteen
    ForeColor = BackColor
    Print teksti 'taustavärillä tekstiä päällekkäin piirrettyjen päälle ja vau, pelkät varjot jää!
    ForeColor = bakupforecolor

End Sub

egsambbeli

Private Sub Form_Load()

Show 'autoredraw ei toiminu mulla sillon ku tein tätä
    ScaleMode = 3 'pixelit
    FontName = "fixedsys" 'ihkufontti
    FontSize = 40 'selkeä koko
    t = "1337-73|<5711" 'teksti
    Width = 15 * TextWidth(t) + 120 'formin koko oikeeksi
    Height = 60 * TextHeight(t) + 300 '...
    For i = 0 To 3 'piirretään jokaisella tyylillä esimerkki
        VarjoTeksti 0, i * TextHeight(t), t, 3, i
    Next

End Sub

jrantala [29.08.2004 23:24:30]

#

khuul!

Metabolix [29.08.2004 23:47:47]

#

Ihan hieno. Olisi ehkä syytä mainita, että tuohon kun vaihtaa taustavärin paikalle jonkun muun, niin saa aikaan 3D-tekstiä, ja kun suurentaa varjon etäisyyttä päälle tulevasta tekstistä, saa aikaan tekstin varjon hieman etäämmälle (hassusti sanottu :), suurempi varjo kuin teksti -vaihtoehto jne.

Ylempi listaus, siis itse vinkki, vaatisi enemmän kommentteja; edes minä en ymmärtänyt sen toimintaa ensimmäisellä yrityksellä, saati sitten joku vasta-alkaja.

Lisäksi arvostaisin oikeaoppista suomea niin selostuksessa kuin kommenteissakin.

Eiköhän tässä ala vähitellen olla päivän kritiikkiannos :D

sooda [30.08.2004 09:57:56]

#

Höh metabolix, mä luulin että toi olisi aika selvä. No nyt on vähän enempi kommenttia. Ne jotka ei tajua, rämpätkää f8:a (yks rivi kerrallaan steppi) ja katselkaa muutoksia formilla :)

Puhveli [30.08.2004 12:22:27]

#

Ihan nätti, mutta hiukan kulmikas
edit: pienellä fonttikoolla ruma

hunajavohveli [30.08.2004 16:52:15]

#

Ihan kiva efekti. Itse asiassa en tiennyt VB:n Printin käytöstä juuri mitään, mutta nyt vasta opin, että pystyyhän sillekin määrittämään fontin yms. Tuon pohjaltahan voisi soveltaa vielä entistä hienompiakin efektejä, kuten esim. tuo Metabolixin mainitsema 3D-teksti.

Bill Keltanen [31.08.2004 13:36:08]

#

Uhuhh.. hieno!

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta