Aloitin tuossa äskettäin Basic kielen harjoittelun (no tunti sitten) ja ihmettelin tuota sleep komentoa. Kun en saa toimimaan mitenkään. Koitin sleep 5, sleep (5) sleep = 5, sleep = (5) mukana myös ; jne. mutta ei.
Kun koitan esim. sleep (5) (jonka näin monessa koodipätkässä) sain seuraavan virheen Error 415: "=" expected ja koodipätkänä oli:
cls
print "testi"
sleep (5)
print "testi2"
Ehkäpä en huomannut sitten jotain mutta olisi se kiva saada toimimaan.
Olen myös lukenut 3 opasta, jotka tällä sivulla ovat.
EDIT: Voiko Basicilla käynnistää jonkin tiedoston? Ja jos voi niin miten?
Kyllä SLEEP-komento toimii juuri noin.
PRINT "Tämä tulee heti..." SLEEP 5 PRINT "...tämä vasta viiden sekunnin kuluttua."
Ohjelmoithan nyt QBasicia? Muissa Basic-kielissä komentoa ei välttämättä ole.
Ilmeisesti minulla on sitten väärä kääntäjä kyseessä, koska se antaa virhettä vähän kaikesta.
Mikä basic sinulla on?
Harmi vain, että sleep:llä odotettu viisisekuntinen voidaan äkkiä ohittaa painamalla mitä tahansa näppäintä... Näin toimii niin, että mitään ei ole tehtävissä ctrl+alt+del:iä lukuunottamata, jos on windows alla :P
alkuaika = TIMER DO: LOOP UNTIL TIMER - alkuaika >= 5 'viitosen tilalle sekuntimäärä
Voi käyttää myös introissa ja demoissa hidastimena :)
noo... voi siin painaa alt-enterilllä pikkuikkunaks ja siitä sitä äksää oikeesta yläkulmasta. Joskus ekseissäkin toimii ctrl-break
Minulla oli käytössä firstbas jonka löysin qbasic.com sivustolta.
Firsbassissa ei muistaakseni toimi just toi sleep...
Kannattaa vaihtaa heti q(uick)basicciin...
lainaus:
EDIT: Voiko Basicilla käynnistää jonkin tiedoston? Ja jos voi niin miten?
QB:stä en tiedä, VB:ssä toimii Shell-funkkari, tai ShellExecute WinApista.
Firstbassissa ei ole SLEEPpiä vaan DELAY jolle voi muistaakseni antaa jopa desimaalilukuja. Käytin Firstbassia viimeksi vähintään 5 vuotta sitten joten voin muistaa väärin.
qb:ssähä on se shell jutska eli: SHELL "C:\windows\notepad.exe"
NiLon, tästä saat QBasicin: http://download.microsoft.com/download/win95upg/
Siinä tulee vissiin koko DOS mukana..? Tee joku kansio vaik "C:\QBasic" ja siirrä toi olddos.exe sinne, koska se purkaa itsensä sinne missä se sijaitsee. Sitte sinne ilmestyy mm.ohjelma nimeltä "qbasic.exe", eikä muuta ku se käyntiin.
Ei tuossa kyllä koko DOS:ia ole. Mutta kiitos.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.