Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C++: SDL vs Allegro

k-mikko [28.09.2003 23:48:29]

#

Päätin aloittaa peliohjelmoinnin. Koska itse C++ on hallussa riittävän hyvin, alkoi grafiikkakirjaston/moottorin etsintä. Löysin Allegron ja olin tyytyväinen siihen, mitä moisella sain aikaan. Sitten huomasin SDL:än olevan suuressa suosiossa täällä Ohjelmointiputkassa, joten ajattelin kokeilla.

Pikaisen kokeilu- ja manuaalin lukemistoimen päätteeksi jäi lähinnä paskan maku suuhun. Bittikarttojen käsittelyyn liittyvät funktiot vaikuttivat varsin köyhiltä ja harvalukuisilta.

Jos pelien ohjelmoiminen SDL:ällä tarkoittaa kaiken grafiikan ohjelmassa tuottamista, eikä bittikarttojen käyttöä, on asia selvä. Jos päinvastoin bittikarttojen hyödyntämistä koskevat ominaisuudet ovat kenties jossain lisäkirjastossa tms. olisin kiitollinen, jos saisin tietää, missä.

Allegro osaa (ainakin):
- Käännellä kuvatiedostoja
- Muuttaa kuvatiedostojen kokoa
- Näyttää osittain läpinäkyvinä

SDL osaa:
- Latoa kuvatiedostoja ruudulle, huomioi tarkoituksellisesti rujo sananvalinta
- Rajata niitä
- Näyttää läpinäkyvinä

Libsdl.orgin etusivulla sanotaan, että joku Civilization-peleistä on tehty käyttäen SDL:ää. Vaikea kuvitella sellaisen pelin tekemistä ilman tuon monipuolisempia bittikarttaominaisuuksia.

sqwiik [29.09.2003 08:09:01]

#

Sinun kannattaa melkein tehdä itse bittikarttaluokka SDL:ään ja upottaa siihen ne ominaisuudet, joita haluat... Ainakin itse tein niin. Kannattaa myös tutustua SDL:n help-tiedostoihin (readme.* jne...), joista saat lisätietoa. Eli opettele SDL:n SDL_Surface-rakenteen koostumus ja muokkaa/kopioi sen pohjalta haluaamasi omaan luokkaasi. Saat hieman lisää toimivuutta / näyttävyyttä.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta