Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Koodit: QB: Noppa

mikeful [30.11.2002 11:09:26]

#

Tässä pieni noppafunktio niile, jotka aikovat tehdä tietokoneroolipelin. Sen käyttö on todella yksinkertaista.

Noppa-funktio

FUNCTION Noppa (Kertaa, Sivut, Muutos)
RANDOMIZE TIMER
Noppa = INT(Kertaa * Sivut * RND + 1 + Muutos)
END FUNCTION

Esimerkkipeli

CLS
kesto = 20
pahis = 20
valmis = 0
DO
PRINT "Oma kesto:" + STR$(kesto)
PRINT "Vastustajan kesto:" + STR$(pahis)
DO
INPUT "Mitä teet? 1.Hyökkää 2.Pakoon ", toimi
PRINT
LOOP UNTIL toimi <> 0
IF toimi = 2 THEN
        pakoon = Noppa(1, 100, 0) 'Prosenttinoppa
        IF pakoon < 50 THEN
                PRINT "Pääsit pakoon!"
                valmis = 1
                GOTO loppu
        ELSE
                PRINT "Et pääsyt pakoon!"
                GOTO pahis
        END IF
END IF
hyokkaa = Noppa(1, 6, 0) 'Tavallinen 6-sivuinen noppa
suoja = Noppa(1, 2, 0)
vahinko = hyokkaa - suoja
IF vahinko < 0 THEN vahinko = 0
pahis = pahis - vahinko
IF pahis <= 0 THEN
        PRINT "Teit hirviölle" + STR$(vahinko) + " vahinkoa ja se kuoli."
        valmis = 1
        GOTO loppu
ELSE
        PRINT "Teit hirviölle" + STR$(vahinko) + " vahinkoa."
END IF
pahis:
PRINT
hyokkaa = Noppa(1, 6, 0)
suoja = Noppa(1, 2, 0)
vahinko = hyokkaa - suoja
IF vahinko < 0 THEN vahinko = 0
kesto = kesto - vahinko
IF kesto <= 0 THEN
        PRINT "Hirviö teki sinulle" + STR$(vahinko) + " vahinkoa ja kuolit."
        valmis = 1
ELSE
        PRINT "Hirviö teki sinulle" + STR$(vahinko) + " vahinkoa."
END IF
PRINT
loppu:
LOOP UNTIL valmis = 1

tuobbi-89 [01.12.2002 15:28:22]

#

Vaikuttaa hyvältä, taidankin hyödyntää tuota..

thefox [01.12.2002 16:48:59]

#

Jaah.. mikäs tuossa..
RANDOMIZE TIMER:iä pitäisi kutsua kuitenkin vain kerran, eli se pitäis siirtää tuolta Noppa-funktiosta jonnekin inittiin.
Mutta jaapa jaa.. simppeliä tavaraa jälleen kerran.

mikeful [01.12.2002 17:06:50]

#

Tein esimerkkipelin n.15 minuutissa, joten virheitä saattaa olla.

KimmoKM [01.12.2002 17:56:19]

#

Hieno.

Metabolix [22.03.2006 17:54:11]

#

Erikoinen noppa, kun usealla nopalla voi heittää yhteensä ykkösen. Jakaumakin on väärin. Oikeasti kaksi kuuden sivun noppaa on eri asia kuin yksi 12-sivuinen noppa, ja siksi tuo kertolasku menee vikaan. Noppaa pitää heittää silmukassa.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta