Äkkivilkaisulla QBasic-listalla ei tällaista koodia vielä ollut, joten pistämpä tämän nyt tähän:
Tämä koodi näyttää DATA-taulukossa olevan kuvan ruudun yläkulmassa. Kuvio on tässä koodissa sydän, koska se on helppo ja aika yleisesti käytetty.
SCREEN 13 FOR y = 1 TO 8 'tähän kuvan rivien määrä FOR x = 1 TO 10 'tähän kuvan sarakkeiden määrä READ v PSET (x, y), v NEXT x NEXT y 'kuvan ensimmäinen rivi DATA 0,0,4,4,0,0,4,4,0,0 DATA 0,4,4,4,4,4,4,4,4,0 DATA 4,4,4,4,4,4,4,4,4,4 DATA 4,4,4,4,4,4,4,4,4,4 DATA 0,4,4,4,4,4,4,4,4,0 DATA 0,0,4,4,4,4,4,4,0,0 DATA 0,0,0,4,4,4,4,0,0,0 DATA 0,0,0,0,4,4,0,0,0,0 'kuvan viimeinen rivi
edelleen KOMV*
*KOMV = Kommentteja Otetaan Mielellään Vastaan
Pieniin kuviin käy, mutta suuremmat kuvat sitten jo omiin tiedostoihin...
Tuollaiset kannattais mieluummin tehdä vaikka niin että kaks ensimmäistä lukua tuossa DATA:ssa osoittaa nuo leveyden ja korkeuden. Sitten se niiden perusteella piirtäis.
Ihan asiallinen vinkki vaikka simppeli onkin, itse kun alottelin qb:llä joskus niin tommosesta olis ollu paljon hyötyä... enää ei mutta ehkä jollekin on :)
Toisaan. Toimiihan se ja on aloittelijoille hyödyllinen, mutta ei kokeneemmille. Voisi myös piirtää sen tekstinä tuolla (näkyy vain DOSissa) _ -merkillä ASCII 219
ja mää annoin ton koodin saastalle, se oli vaan lisänny dataa ;D
eli toi tekijä oon siis mää
Joo, kiitoskia snakarille, joka ton koodin mulle opetti :)
Itse tein joskus pari vuotta sitten qb:lla ohjelman, jolla pystyi piirtämään tuollaisia pieniä kuvia, ja kun tallensi, kuva tallentui DATA:na koodiin.
Voisi melkein olla helpompaa kirjoittaa kuva tiedostoon.
Vinkuu virhettä "syntax error" tossa "READ v" -rivillä. :(
Ota kommentit pois datojen perästä, sitten toimii.
Ai jaa, kiitos! :)
kätsy
READ v heittää erroria! pärskele
roskaa lisää :-) :-) Eikä edes toimi tietty. sitäpaitsi ei näillä kukaan mitään tee, tai ei ainakaan pitäisi tehdä!
Anon, asiallisempaa käytöstä. Tuolla voi joku tehdä jotakin, ja se TOIMII! Jos edes vähän kommentteja olet tutkinut sinun olisi pitänyt huomata että se saadaan toimimaan kun kommentit poistetaan DATA jen jäljestä.
Lieneekö sillä, snakari, niin paljon väliä kenen tekemä se on kuin näin yksinkertaisesta pätkästä on kyse.
Kannattais lukea tiedostosta.
Koitin soveltaa tuota niin se valittaa erroria DATA rivillä.. ja erroris lukee et "Illegal in SUB, FUNCTION or DEF FN" mikä on vikana?? mul on just kaikki nuo siinä mitä tos esimerkissäkin (paitsi noita kommentteja).. miks ihmees tulee error? APUAA!!
Mikäli ton errorin ymmärsin oikein niin niitä ei saa laittaa subeihin eikä funktioihin... Olet siis mitä ilmeisimmin laittamass tuota koodia johonkin subiin.
onhan toi loistava ja käytännöllinen, mut ton keksin nyt itekkin ihan qbasic ohjelmoinnin opiskelun alkuvaiheessa. Mutta voi tosta olla paljonki hyötyä ihan aloittelijoille
Hieno! Että osaa olla hieno!
Miten ei anna tehdä kuin 10 saraketta ? kun koittaa piirtää 20 screen 12, se laittaa ne allekkain?? apua kiitos :)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.