Eli miten scrollbarin värin voi vaihtaa (*miettii mikä scrollbar on suomeksi, mutta turhaan*)
Oon jossain sen nähny, mutten muista että missä.
Vierityspalkin värien vaihtaminen ei toimi kaikilla selaimilla. Jos haluat kuitenkin vaihtaa, se onnistuu CSS:llä.
<style type="text/css"> scrollbar-shadow-color:black; scrollbar-dark-shadow-color:black; scrollbar-highlight-color:white; scrollbar-3d-light-color:red; scrollbar-track-color:blue; scrollbar-arrow-color:black; scrollbar-base-color:gray; scrollbar-face-color:red; </style>
Mihinköhän kohtaan nuo pitää laittaa, sillä minulla ei nuo toimi. Selaimesta se tuskin johtuu, sillä olen testannut IE 6:lla ja Netscape (*miettii numeroa*) olisko 6:lla.
<style></style> tagit pistetään <head></head>-tagien sisään
scrollbar=vierityspalkki
Voisikohan nuo tyylimäärittelyt sijoittaa suoraan johonkin CSS-tiedostoon... Kaiken järjen mukaan kyllä, mutta tietokoneiden sielunelämä on henkimaailman juttuja.
Ja myöhemmin lisättyä: Ei tuo edes tunnu toimivan. (Testattu Netscape 7.1, IE 6.0, Opera 6.05)
lainaus:
Vierityspalkin värien vaihtaminen ei toimi kaikilla selaimilla.
IE5.5+, Konqueror (Safari?) ja tarpeeks uusi Opera 7.20 beta.
Osoitteessa http://www.w3.org/Style/Examples/007/scrollbars.
lainaus:
Jos haluat kuitenkin vaihtaa, se onnistuu CSS:llä.
Microsoftin "laajennuksilla" CSS:n.
Tuossa esimerkissä on vikaa. Näin:
<style type="text/css"> BODY { scrollbar-shadow-color:black; scrollbar-dark-shadow-color:black; scrollbar-highlight-color:white; scrollbar-3d-light-color:red; scrollbar-track-color:blue; scrollbar-arrow-color:black; scrollbar-base-color:gray; scrollbar-face-color:red; } </style>
Jippii! Tuo edellinen esimerkkihän toimii! (Tosin vain IE:llä...) Tosin mihinköhän tuollaisia vierityspalkin värimuutoksia tarvitsee? Mutta on ne kyllä sen verran veikeitä, että taidan lisätä äskeisen kaltaisen koodinpätkän omankin sivuni CSS-tiedostoon.
Koko sivua koskevasssa vierityspalkissa ei kyllä koristuksia tarvita, mutta jos esim. tekstikentän vierityspalkki ei sovi muuhun sivuun, niin nämä tulevat taivaan lahjana.
no, minun kotisivuille on tällainen käytössä!!
Älä hyvä mies laita! Nehän on ihan IEhärpätyksiä.
Ei tuo ole standardia CSS:sää, vain epävirallinen laajennus.
niinhän ne ovat, mutta silti ihan hienot, jos osaa oikein tehdä... minä olen tehnyt ohjelmalla Easy CSS Scroller!
http://www.varikartta.urli.net osoitteessa voi myös tehdä scrollbarin värit miten haluaa. vaatii evästeet.
kauppaneuvos T.M. taas mainostamassa omia tekeleitään...
Ketä kiinnostaa ovatko ne IE-härpätyksiä? Muut selaimet tuskin vetävät noista herneitä nenään ja latausaikakaan ei kummemin kasva. Koska vierityspalkin väri ei useimmiten vaikuta toiminallisuuteen millään tavalla, mielestäni värin muuttamisesta ei ole mitään haittaa.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.