Huomio! Tämä projekti on siirretty automaattisesti vanhasta projektijärjestelmästä. Aloitusviesti on projektin kuvaus sellaisena, kuin se oli 26.6.2008, ja seuraavat viestit siirtoon saakka ovat kommentteja.
Peli on kuusikulmainen muunnos Bejeweled-pelistä. Kivet putoaa kolmen ryhmissä, siirrä niitä sivuttain tai pudota ne alas kerralla. Voit myös pyörittää niiden sisäistä järjestystä. Kolme tai useampi samanväristä kiveä rivissä häviää ja kasa tiivistyy. Voit myös yrittää muodostaa kuudesta kivestä kuusikulmion, jolloin se häviää, sekä myös keskelle jäävä palikka. Jos kerralla häviää useampi kuin kolme kiveä, saat pisteitä. Jos saat muodostettua kuusikulmion, saat lisäaikaa.
0.2-versiossa ohjainnappuloita ei voi asettaa haluamakseen.
* vasemmalle - j
* oikealle - l
* pudota - k
* pyöritä - i
* poistu - esc
0.5-versiossa nuo on oletuksena, mutta muutettavissa.
Tasot
Joka tasossa on määrätty määrä:
* valikoima kiviä
* poistettavia kivia
* aikaa
* pisteitä läpäisystä tasosta
* bonuspisteitä per säästetty sekunti
* lisäaikaa per muodostettu kuusikolmio
Ensimmäiset tasot läpäiset helposti annetussa ajassa. Jossain vaiheessa sinun on pakko muodostaa kuusikulmioita, jotta saat lisäaikaa. Mutta joka tasossa kuusikulmioista saa lisäaikaa, joka korottaa pisteitä tason lopussa.
Erikoiset kivet
* Sateenkaaren värinen kivi toimii jokerina. Tosin ei kovin tarkkaan, mutta kuitenkin. Ei toimi kuusikulmioissa.
* Musta kivi ei häviä kolmen riveissä. Voit kuitenkin tehdä niistä kuusikulmioita.
* Kun saat valkoisista kivistä kolmen rivin, kaikki kentän mustat kivet häviävät myös.
Tarttis tehä
* Aloituskuva TEHTY
* Päämenuun muut kohdat toimimaan TEHTY MELKEIN KAIKKI
* Säätää pisteytys mielekkääksi ja motivoivaksi
* Enemmän ääniefektejä
* Tarkkuutta bändin soittoon
* Mac-versio
Tiedostot
* Versio 0.2 (1,8 Mb zip, Windows) (joo, ikkunapalkissa väärä versionumero)
* Versio 0.5 (3,0 Mb zip, Windows)
* Versio 0.5:n sorsat, vaatii edellisen linkin zipissä olevat data- ja cfg-tiedostot, sekä Allegro 4.2
hauska peli
Ihan mukava peli. Ehdottaisin kuitenkin pientä parannusta näppäimiin liittyen. Pudottaessa kivet olisi mukavampaa (ja helpompaa) jos välillä tarvitsisi nostaa näppäin ennen uutta pudotusta. Näin vältyttäisi ikävältä tilanteelta, jossa uudet kolme kiveä putoaa suoraan alas. Tiedät varmaan mitä tarkoitan.
Joo. Toisaalta näppäintä ei tarvitse pitää alhaalla pudotuksen ajan, niin kuin joissain tetriksissä täytyy. Yhdellä painalluksella palikka putoaa alas asti. Tästä joku tosin valitteli, että haluaisi mieluummin juuri tollaisen tetristapaisen jutun, jossa ikään kuin ehtisi vielä keskeyttää palikan putoamisen, jotta ehtii vielä siirtää sitä sivusuunnassa.
Millä tätä ohjelmoit? (siis kieli, älä vastaa että tietokoneella :D ) Täytyy kokeilla winen kautta joku päivä.
Tietok... sori. C ja C++ vähän sekaisin. Siihen malliin, että ainakin noi palikat on C++-olioita. Melkein kaikki muu taitaa tässä ohjelmassa olla C-funktioita. Käytän Allegro-kirjastoa, jolla luodaan grafiikkaikkuna ja tehdään kaikki grafiikka ja äänet. Ja jotain standardikirjastoja kuten string, fstream ja jotain muuta C++-kamaa.
Aloin tehdä tätä ohjelmaa Mac-koneella (PPC), siirryin jossain vaiheessa PC-hen ja aion vielä siirtää sen takaisin mäkkiin. Mäkissä käytin Xcode-ohjelmaa, jossa gcc-kääntäjä (ja Allegro). PC:ssä käytän Dev-Cpp:tä, jossa Mingw-kääntäjä (gcc-sukuinen).
Panen jossain vaiheessa lähdekoodinkin tänne. Voin lähettää sen pyynnöstä etukäteenkin, mutta se on tietenkin aika ruman näköstä mössöä toistaiseksi. Kääntäminen vaatii kuitenkin Allegro-kirjaston, jota kyllä suosittelen. Se toimii mäkillä, PC:ssä ja Linuxissa. Ja joissain oudommissakin järjestelmissä, mitä ei vissiin Suomessa käytetä. Allegro on kirjoitettu C:llä ja sen API on puhdasta C:tä. Allegron GUI:rutiinit on sen verran nerokas olio-orientoitu järjestelmä, että harkitsin jo C++:stä luopumista, kun C:lläkin olio-ohjelmointi sujuu.
Tämä on hyvä.
Yhtä sun toista korjattu ja lisätty. Pudotusnappula on vähän parempi, mutta ei aivan idioottivarma vielä.
Hieno projekti. Aloittelevana ohjelmoijana haluaisin vain kysyä, että kuinkas monen vuoden kokemuksella tämmöisiä työstetään.
plastic kirjoitti:
Hieno projekti. Aloittelevana ohjelmoijana haluaisin vain kysyä, että kuinkas monen vuoden kokemuksella tämmöisiä työstetään.
se on hyvin vaihtelevaa, sitä ei voi tarkkaan sanoa. Kun osaa käytettävän ohjelmointikielen syntaksin ja perusasiat kunnolla, sen pitäisi jo riittää. Aikaa siihen voi mennä alle vuosi, tai toisaalta vaikka 5 vuotta.
Lukion pitkä matikka on eduksi, samoin tietotekniikkaopinnot. Ohjelmointikielen hallinta on yksi asia, toinen juttu on osata tietotekniikkaa kuten tietorakenteet ja semmoista. Mutta tärkeintä on olla koko ajan innostunut ohjelmoimaan sellaista, johon itse pystyy juuri nyt. Jos et osaa muuta kuin tuottaa tekstiä teksti-ikkunassa ja lukea tekstiä näppäimistöltä, ole kiinnostunut esim. numeronarvauspeleistä. Älä vielä haikaile 3D-räiskintäpelien perään.
Juu, no sen verran kokemusta itsellenikin on kuitenkin kertynyt, että ne aivan alkuaikojen haikailut ovat takanapäin. Meneehän siinä tosin vähän aikaa tajuta, että nämä mahtavat projektit ovat mahdollisia vasta vuosien päästä, jos silloinkaan. Tällä sarallahan ei löydy oikotietä onneen, kaikki on kovan työn takana.
Kymmenen vuotta sitten saatoin pystyä vain paljon vaatimattomampiin ohjelmiin. Mutta en minä haikaillut juuri paremman osaamisen perään, korkeintaan parempien koneiden perään. Silloin mulla oli Macintosh Performa 475, 25 Mhz, OS 7.5. Grafiikka oli 640*480*8. Ohjelmointityökalu oli hieno, mutta grafiikkakirjastot kömpeliä. Mutta hauskaa oli. Ja hauskaa on koko ajan ollut. Ei se mikään raskas tie ole, kun hissun kissun kulkee sitä. Raskaaksi se muuttuu sitten kun pitää leipänsä tienata sillä.
Mites tälä projektilla menee?
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.