Voisiko joku asiantuntija valistaa minua kertomalla, miten seuraavat asiat vaikuttavat näytönohjaimen suorituskykyyn:
1.GPU:n kellotaajuus
2.Muisti
3.Muistin kellotaajuus
4.Muistikaistan leveys
Jokaisen kasvattaminen parantaa suorituskykyä.
1.Suurempi laskentateho (mahdollista laskea enemmän texeleitä, geometrioita tai mitä vaan annetussa ajassa)
2.Tällä ilmeisesti tarkoitettiin muistin määrää. Suurempi osa kaikesta tarvittavasta mahtuu kerralla muistiin niin niitä ei tarvitse siirrellä hitaampaa (PCIe tms) väylää pitkin.
3. ja 4. Dataa saadaan nopeammin käsiteltyä ja käsittelystä.
Sovelluksesta sitten riippuu mikä noista muodostuu milloinkin pullonkaulaksi.
Tietenkin asioiden pitää silti olla järkevässä suhteessa. Jos muistia on jo tarpeeksi (eli kaikki mahdollinen mahtuu muistiin), sen lisäämisestä ei ole enää hyötyä. Vastaavasti jos GPU on todella hidas suhteessa muistiväylään, ei ole hyötyä nopeuttaa muistiväylää entisestään, tai päinvastoin.
Järkevä suhdekin riippuu tuosta pahamainesesta sovelluksesta.
Bitcoinien mainaamisessa muistikellon voi laittaa minimiin eikä muistiakaan tarvitse olla oikeastaan ollenkaan. GPU-kellon nostaminen taas näkyy suunnilleen suoraan tilin saldossa. Jossain pelissä taas muistin nopeus ja määrä voi olla paljonkin olennaisempi.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.