Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Uusien mailien määrät ja otsikot

Sivun loppuun

viljami [29.07.2011 08:21:20]

#

Hei, mieleeni juolahti ajatus, että että tekisin PHP-skriptin jolla tarkistaisi monelta sähköposti tililtä uudet sähköpostit. Jos sellaisia on tullut, niin niiden määrät ja mahdollisesti otsikot näkyisi sivulla, tai skriptihän voisi kirjoittaa ne vaikkapa tiedostoon.

Hetken vietin tuossa googlea selaillessa, mutta kovinkaan yksinkertaista vinkkiäa en löytänyt. Mitä mieltä on mestarit, onko tähän edes olemassa "yksinkertaista" tapaa?

Jatkojalostuksena mietin, että php-skripti voisi generoida vaikkapa näistä tiedoista RSS-syötteen, jota sitten voitaisiin lukea vaikkapa puhelimen RSS-lukijalla.

Tietoturvan kanssahan tässä varmaan tarvii vielä miettiä, ettei tuota sivua kaikki pääse lukemaan...

Mielipiteitä, ehdotuksia.

The Alchemist [29.07.2011 08:28:47]

#

Siitä vain koodaamaan, kun kerta visio löytyy jo.

PHP: IMAP
IMAP-esimerkki

Lebe80 [29.07.2011 12:50:11]

#

Sinänsä jännä idea, kun yleensä puhelimien sähköpostisovellukset taitavat tuon ihan oletuksena. Omasta mielestä olisi enemmänkin hankalaa löytää rss-syötevirran seasta pelkät uudet meilit ja taas pelkän meili-syötteen lukemisen sijaan olisi siis helpompi lukea uusista posteista ihan sähköpostisovelluksessa...

viljami [29.07.2011 16:24:36]

#

No joo, teoriassa puhelinten ohjelmat tuon osaavat, mutta käytännössä nuo clientit on melko rajallisia asetusten suhteen. Esimerkiksi yksi ongelmista on se että clientti tahtoo välttämättä imuroida kaikki viestit puhelimeen. Kun taas minulle tärkeää olisi saada tieto vain jos uusia viestejä on tullut. Ja ainakin N5230 on melkolailla kankeana kun sinne asettelee 6 e-mail tiliä jossa jokaisessa useita satoja maileja...

Tuossa PHP:ssä ei vain taida olla mahdollista hakea palvelimelta ainoastaan uusien viestien määrät ja otsikot, mitä nyt pikaisesti katselin.

The Alchemist [29.07.2011 16:26:04]

#

viljami kirjoitti:

Tuossa PHP:ssä ei vain taida olla mahdollista hakea palvelimelta ainoastaan uusien viestien määrät ja otsikot, mitä nyt pikaisesti katselin.

Et kyllä sitten katsonut ollenkaan. Ei täällä kukaan alkane sulle valmista koodia tarjoilla, jos oma-aloitteisuus on tällä tasolla.

viljami [29.07.2011 16:47:56]

#

Nii, minähän olen pyytänyt valmista koodia omassa viestissäni tarkalleen ottaen missä kohdassa?

Mielestäni olen omassa aloitusviestissäni maininnut hyvinkin selkeästi, haluni avata keskustelua ja mielipiteitä sekä neuvoja skriptiin, jonka olen aikeissa tehdä. Luulen että pystyn etsimään kaiken tarvittavan tiedon netistä ilman tätäkin keskustelua, mutta ajattelin, että täällä voisi olla muitakin, jotka ovat tätä miettineet + ennekaikkea hyviä neuvoja ja/tai ideoita. (Kiitos Lebe80)

Täällähän ei tietääkseni ole kenenkään pakko kirjoittaa vastauksia tai neuvoja toisten ihmisten kysymyksiin, jos se tuntuu jollakin tavoin siltä, että se olisi itseltä pois tai muutoin vastenmieliseltä

Metabolix [29.07.2011 17:00:19]

#

Kaikkeenko pitäisi olla valmis funktio? On tietenkin ihan mahdotonta ensin yhdistää palvelimeen (imap_open), sitten listata uudet viestit (imap_search, "NEW" tai "UNSEEN"), silmukassa hakea kunkin otsikkotiedot (imap_headerinfo) ja poimia niiden joukosta viestin aihe (subject) ja lopuksi sulkea yhteys (imap_close).

Asian selvittämiseen The Alchemistin linkittämästä listasta meni ehkä pari minuuttia, olihan tuossa 73 funktiotakin listattu.

Pete2 [29.07.2011 18:13:50]

#

Kaikki tarvittavat tiedot saat varmaan täältä.

The Alchemist [29.07.2011 18:55:32]

#

viljami kirjoitti:

Nii, minähän olen pyytänyt valmista koodia omassa viestissäni tarkalleen ottaen missä kohdassa?

Siinä kohdassa, kun antamaani havainnollista esimerkkiä ja dokumentaatiota vilkaisemattakaan edelleen jankkasit 'vinkeistä' ja 'neuvoista'. Esimerkkien ja dokumentaation jälkeen ei enää voi muuta antaa kuin valmista koodia.

Noh, oikeasti minä haistoin tuon valmiin koodin kyselyn jo avausviestistä.

viljami [29.07.2011 21:56:19]

#

Niin, myönnetään sen verran, että kuten sanottu, niin linkkejä en juurikaan kerennyt muuta, kun kirjanmerkkeihin lisätä (nopeasti vilkaisin). Töissä kun on tehtävä työt. Mutta eiköhän tästä ketjusta ilmennyt se, että tälläkin foorumilla yleisen keskustelun ylläpitäminen jostakin aiheesta on yksinkertaisesti jollekin vaikeaa.

Selvennettäköön edelleen sen verran, että olen ollut pikemminkin vailla ehdotuksia toteuttamistapaan kun suoranaisia koodivinkkejä. Sellaisia jos olisin halunut, uskon että olisin voinut niitä pyytää ihan suoraakin. Selkeästi Lebe80 ymmärsi mitä olin vailla. Eli keskustelua huomattavasti ylemmältä tasolta, kun funktio-, tai jo lähes debuggaus tasolta. Luulen nimittäin, että osaan selkeitä ohjeita lukea ja tietääkseni kirjoittaa koodiakin. Olen kuitenkin jokusen vuoden sitä tehnyt työkseni ja aikoinaan opiskellutkin.(Kiitos silti koodivinkeistä The Alchemist) Eli keskusteluni tarkoitus oli esimerkiksi esittää kysymys, onkohan tällaisessa ajatuksessani mitään järkeä? Vai onko tähän olemassa joku fiksumpi tapa, kun mitä itse esittelin. Mitä etuja on imapissa verrattuna pop3, yms? -keskustelua siis olisin kaivannut. Koska tämä ketju nyt on lähtenyt totaalisen väärään suuntaan, niin haudattakoon tämä keskustelu. Selvittelen kaikki mieltäni askarruttavat asiat itse siinä ajassa, kun yritän muotoilla kysymykseni tänne, niin ettei joku päätä olla sitä mieltä, että olen vailla valmista koodia. Ohjelmointi on nykyisen työni rinnalla minulle lähinnä harrastus, joten jokatapauksessa kirjoittaisin koodin itse. Valmiit esimerkit ei tietenkään ole pahasta, niissähän konkreettisimmin selviää, kuinka koodi toimii.

Jokainen tehkööt nyt omat johtopäätöksensä siitä mikä on ollut motiivini kirjoittaa tänne, mitä olen halunut ja mitä olen saanut.

efteri [29.07.2011 22:22:12]

#

Ehdotan uudelleenohjaamaan sähköpostit kaikista osoitteista yhteen ja hautaamaan idean. Mikäli symbian tuntuu kankealta suosittelen ostamaan android -puhelimen.

LaNu [29.07.2011 22:58:58]

#

efteri kirjoitti:

Ehdotan uudelleenohjaamaan sähköpostit kaikista osoitteista yhteen ja hautaamaan idean. Mikäli symbian tuntuu kankealta suosittelen ostamaan android -puhelimen.

Jep, sama. Jos jotain koodailla haluaa, lähestyisin ongelmaa vähän eri vinkkelistä. Eli joko oma client-softa puhelimeen tai sitten oma imap/pop-palvelin. Tosin, palvelin puolen kirjastoja tuntuu löytyvän aika heikosti.

viljami [30.07.2011 09:48:18]

#

efteri kirjoitti:

Android -puhelin jossakin vaiheessa tuleekin käyttöön, mutta työnantaja halusi tarjota toistaiseksi "vain" symbian puhelimen. Paras olisi tietenkin android dual-sim 3G puhelin, joita taas ei ihan kauheasti ole markkinoilla. Tähän saisi sitten myös sivilipuolen jutut..

Tuo uudelleenohjaus ei tietysti olisi huono ratkaisu. Pitää miettiä.. Olisipas hyvä, kun sähköpostit onnistuisi vielä uudelleenlähettää vain pelkällä otsikolla.. :D

LaNu kirjoitti:

Jep, sama. Jos jotain koodailla haluaa, lähestyisin ongelmaa vähän eri vinkkelistä. Eli joko oma client-softa puhelimeen tai sitten oma imap/pop-palvelin. Tosin, palvelin puolen kirjastoja tuntuu löytyvän aika heikosti.

Juu tuo kävi myös itsellä mielessä, mutta taas tuo symbian ohjelmointi on ollu mulle aina kauheas vastenmielistä, joten mielummin en sitä koodais. Tuo oman palvelimen teko ei myöskään olisi huono ajatus.

Kiitos ajatuksista.

Meitzi [30.07.2011 11:34:30]

#

Google mail osaa hakea postit muualta. Eli jos ei koodaus meinaa lähteä liikkelle niin teet googletilin (tai käytät olemassa olevaa) ja pistät sen hakemaa Imapilla niitä viestejä muualta. Sitte google tili puhelimeen.

Grez [30.07.2011 14:14:59]

#

viljami kirjoitti:

Mutta eiköhän tästä ketjusta ilmennyt se, että tälläkin foorumilla yleisen keskustelun ylläpitäminen jostakin aiheesta on yksinkertaisesti jollekin vaikeaa.

No jos miettii mitä kerroit haluavasi tehdä ensimmäisessä viestissä, niin ei siinä ole paljon keskusteltavaa. Homma on hyvin yksinkertainen ja suoraviivainen tehdä ja Alchemistin toisessa viestissä antamien linkkien jälkeen homma olikin siinä vaiheessa jo hyvin pitkälti paketissa.

Metabolix [30.07.2011 14:29:33]

#

On aika turha väittää, että tarkoitus oli keskustella filosofiasta eikä tekniikasta, kun kuitenkin aloitusviestissä ainoa kysymys kuuluu "onko tähän edes olemassa yksinkertaista tapaa" ja toisessakin jatkuu, että "tuossa PHP:ssä ei vain taida olla mahdollista".

Testasin luettelemiani funktioita käytännössä, ja viestien aiheet todella sai ladattua palvelimelta ja purettua luettavaan muotoon alle kymmenen rivin koodilla. Monen palvelimen käsittely ja viestien järjestys ajan mukaan toisivat enintään toisen mokoman lisää.

viljami [30.07.2011 20:36:45]

#

Meitzi kirjoitti:

Google mail osaa hakea postit muualta. Eli jos ei koodaus meinaa lähteä liikkelle niin teet googletilin (tai käytät olemassa olevaa) ja pistät sen hakemaa Imapilla niitä viestejä muualta. Sitte google tili puhelimeen.

Totta, niinpäs näyttää! Hei, tämä on oikeasti melko pätevä juttu. Näyttää tässä g-mailissa olevan liuta muitakin asetuksia ja mahdollisuuksia vaikka ja vähän mihin asioihin. Kiitti!!! Tässähän voisi miettiä, muitakin juttuja esim. liittyen nuihin e-laskuihin... Tuolta yhdeltä tililtä voisi sitten vaikka kerätä noita e-laskutietoja skriptillä vaikkapa johonkin jonoon, josta voisi tulla sitten vaikka muistutusta tms, tms...

Metabolix kirjoitti:

On aika turha...

Grez kirjoitti:

Jos miettii...

Ilmeisesti tuossa aijemmassa viestissäni jäi vieläkin jotakin ymmärryksen ulkopuolelle. Jos se ei mahdu jonkun ymmärykseen, niin pitäkööt siitä tiedon itsellään. Jos keskustelu on tosiaankin noin vaikeaa aiheesta niin kannattaako oikeasti vaivautua? Tässä kun muut näyttävät ymmärtävän kuitenkin ihan täysin mistä on kysymys.

En ymmärtänytkään aluksi, että tämän toteuttaminen olikin jollekin itsetunnon juttu :) Hieno homma, että tämä on saatukin jo toteutettua ihan muutamalla rivillä. Hyvä! Ehkä minäkin vielä jonain päivänä pystyn samaan.

Grez [30.07.2011 21:58:51]

#

En usko että mitään jäi ymmärräyksen ulkopuolelle. Tosin kommenttinihan oli turha, jos tarkoitit itseäsi sillä jollakulla, jolle "yleisen keskustelun ylläpitäminen jostakin aiheesta on vaikeaa".

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta