Mikähän mahtaisi olla hyvä ympäristö c++:lla?
Miinuksia ja plussia.
Eli saisi olla niin, että voisi tehdä pelejä julkiseen käyttöön.
Maksulliset:
Visual C++ 6.0 tai joku uudempi
C++ Builder (Tässä on oma käyttöliittymä tietääkseni.)
Borland C++
Maksuttomat:
Turbo C++ Explorer (ohjelman päivitys lopetettu.)
GCC
Visual C++ Express 2005 tai uudempi
Dev-C++ (Taitaa olla lopetettu kehitys?)
Codeblock?
Eipä käytetty editori tai ide vaikuta siihen, mitä ohjelmointikielellä voi tehdä.
Itse koodailen ihan tavallisella tekstieditorilla kielestä riippumatta. Koodin käännön ja ohjelman suorituksen teen ihan terminaalissa.
GCC + Muistio
Olisi hienoa jos saisi vähän vertailua tietoa näistä muutakin kuin, että visual c++ on paras.
No Visual C++ on Microsoftin oma, niin se tietenkin pystyy parhaiten hyödyntämään Winiä. Mutta GCC tai Qt on hyviä. Qt:ta suosittelen jos haluat julkaista ohejlmasi mahdollisimman monelle alustalle, muuten GCC.
Nykyinen vakaa versio taitaa olla GCC 4.6.1?
Jokotai kirjoitti:
No Visual C++ on Microsoftin oma, niin se tietenkin pystyy parhaiten hyödyntämään Winiä. Mutta GCC tai Qt on hyviä. Qt:ta suosittelen jos haluat julkaista ohejlmasi mahdollisimman monelle alustalle, muuten GCC.
Mitä sinä selität? GCC on kääntäjä, joka on saatavilla myös Windowsille. Qt on kokoelma C++-kirjastoja, joita voidaan käyttää koodissa. Qt-koodia voi kääntää useilla eri kääntäjillä kuten GCC:llä ja vaikka Microsoftin Visual Studiolla.
Käytetyt kirjastot määräävät sen, millaista toiminnallisuutta ohjelmoijalla on käytössään. Aivan samalla tavalla "voi hyödyntää Winiä" vaikka kirjoittaisi koodinsa Notepadilla, kuin jos sen tekisi Visual Studiolla. Tarvitsee vain lisätä oikeat kirjastot.
Kehitysympäristöllä eli idellä ei ole mitään vaikutusta siihenkään, mihin eri ympäristöihin kirjoitetun ohjelmakoodin voi siirtää. Silläkään, mitä kääntäjää käyttää jossain ympäristössä X, ei ole vaikutusta siirrettävyyteen.
Hei Alchemist kaikki nyt tajuaa, että Jokotai tarkoittaa Qt Creatoria tai Qt SDK-ympäristöä... Qt Creator on oikein pätevä koodieditori, ja sen mukana tulee ainakin Linuxilla qmake.
E: Muutenkin, putkalaisten asenne on mielestäni usein jotenkin v-mäinen... koittakaa ihmiset olla ystävällisiä niillekin, jotka eivät joko kaikkea tiedä tai sitten vain kirjoittavat väärin. Sitähän varten täällä ollaan, kysymässä apua ja neuvomassa toisia, eikö? Miksi edes vaivautua vastaamaan kysymykseen, jos aikomus on kuitenkin vain v*ttuilla?
Ilmeisesti sinä et tajua. GCC ei ole mikään kehitysympäristö, eikä sen käyttö Windowsissa liity lainkaan siihen, voiko saman koodin kääntää esimerkiksi Linuxissa. Ja kun puolet viestistä on pelkkää puuta heinää, niin vaatii aika sinisiä silmiä tehdä oletus, että siinä toisessakaan, yhtä sekavalta vaikuttavassa puolessa olisi sen enempää asiaa.
Qt SDK käyttää oletuksena GCC:tä niin Linuxissa kuin Windowsissakin. Qmakea käytetään Makefile-tiedostojen generoimiseen.
Minä en edes ollut epäystävällinen, joten sinun hyökkäävä ja loukkaava asenteesi saa minut hämilleni.
Visual C++ 2010 Express. Isompaan projektiin mielestäni paras väline, olen käyttänyt myös GCC:tä mm. Code::Blocksin kautta, mutta se on melko karvalakki tuohon verrattuna. Visual C++ omaa mm. ylivoimaisen debuggerin ja paljon avustuksia koodia kirjoittaessa (näkee suoraan funktioiden määritykset, nimiavaruuden sisällöt, luokan jäsenet, kirjoitusvihreet jne). Eli jos Windows niin VC++, jos multiplatform niin joku karvalakkieditori GCC:n päälle (Code::Blocks?).
Rasenger kirjoitti:
Visual C++ 2010 Express. Isompaan projektiin mielestäni paras väline, olen käyttänyt myös GCC:tä mm. Code::Blocksin kautta, mutta se on melko karvalakki tuohon verrattuna. Visual C++ omaa mm. ylivoimaisen debuggerin ja paljon avustuksia koodia kirjoittaessa (näkee suoraan funktioiden määritykset, nimiavaruuden sisällöt, luokan jäsenet, kirjoitusvihreet jne). Eli jos Windows niin VC++, jos multiplatform niin joku karvalakkieditori GCC:n päälle (Code::Blocks?).
VC++:lla on hintansa, suolaiset n.2000€ taitaa maksaa. (Kirjastosta tosin voi saada jonkun vanhan version.)
Onhan se paras, mutta kysymys kuulukin mikä olisi hyvä näin aloitelijalle paras ilmainen ja hyvä.
vaatimukset: pystyy tekemään pc-pelejä kaupalliseen käyttöön, helppo työskenellä,
saa hyvät luokka kirjastot ja (virheen korjaustyökalu).
VC++ siirryn kun taidot ovat sillä tasolla ja on kiinnostusta maksaa 2000€.
Nickisi vuosiluvusta päätellen voisit olla opiskelija, jolla on oikeus latailla DreamSparkista Mäsän kehittäjätyökaluja. Näkyy olevan tarjolla mm. Visual Studio 2010 Pro ja XNA Game Studio 4.0.
Käyttöehdoista en nyt muista, että miten kaupallista softaa niillä sai kehittää, tai miten käyttöoikeus pysyy voimassa valmistumisen jälkeen.
Yleensä kun täällä mainitaan VC++, tarkoitetaan juuri ilmaista Express-versiota. Se riittää harrastelijalle aivan hyvin ja sisältää nuo Rasengerin luettelemat ominaisuudet. Tosin tärkeimmät kirjoitusavut löytyvät jopa monista tavallisista tekstieditoreista, ja koko paketti on melkein missä tahansa IDE:ssä.
Alkuvaiheessa on ihan sama, mitä välinettä käytät. Menee vielä pitkään, ennen kuin pääset ohjelmoinnissa sellaiselle tasolle, että hienoista ominaisuuksista on oikeasti hyötyä.
mato89 kirjoitti:
VC++:lla on hintansa, suolaiset n.2000€ taitaa maksaa.
Express versio maksaa 0€.
Rasenger kirjoitti:
mato89 kirjoitti:
VC++:lla on hintansa, suolaiset n.2000€ taitaa maksaa.
Express versio maksaa 0€.
Tarkoitin visual c++:ssaa.
mato89 kirjoitti:
Rasenger kirjoitti:
mato89 kirjoitti:
VC++:lla on hintansa, suolaiset n.2000€ taitaa maksaa.
Express versio maksaa 0€.
Tarkoitin visual c++:ssaa.
Joo, Visual C++ Express on ilmainen ja riittää tarkoituksiisi oikein hyvin.
Itse käytän vimiä, mingw:tä ja makefilejä
Pistetään nyt vielä mustaa valkoiselle: http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/visual-cpp-express
lainaus:
Visual C++ 2010 Express is part of the Visual Studio 2010 Express family, a free set of tools that Windows developers at any level can use to create custom applications using basic and expert settings.
Maksaa rekisteröitymisen.
GCC ja suosikkitekstieditorisi. Vietät enemmän aikaa koodaten ja vähemmän IDEn kanssa tapellen. Ehkä olen vain traumatisoitunut bloateista ja bugisista kehitysympäristöistä.
Mitähän hyviä koodikirjastoja/luokkakirjastoja c++:lle on? (hieman ohi aiheesta, mutta menköön.)
Esim: oma koodin tallennus c++ kääntäjälle ettei tarvitse kokoajan rakentaa pyörää uusiksi.
Mitähän "koodi kirjastoja" oikein tarkoitat?
mato89 kirjoitti:
Esim: oma koodin tallennus c++ kääntäjälle ettei tarvitse kokoajan rakentaa pyörää uusiksi.
Useimmiten ne koodailut kannattaa tallentaa ihan normaaleihin teksitiedostoihin.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.