Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Peliohjelmointi ideat ja logiikat !

kpzpt [17.06.2011 13:34:15]

#

Peliohjelmointi aiheena,

Minulla on lautapelisivusto rakentumassa, " http://temp4322.dy.fi ", ja olen kaikenlaista peliä sinne asentamassa, lauta muotoon.

Tässä on nyt hakusessa ihan kaikenlaista klassikko peli, että myös isompia kokonaisuuksia, aina vuodesta, no vaikka -85 asti, eli C64, MSX, Spectrum, Amstrad, Amiga, Atari, ja viimein PC DOS WIN ->

Niin, että mitä oli hakusessa, joo eli siis, ideana olisi että voisin jostain lukea peli ideat, taikka peli mekaniikat, aikanaan suosituista peleistä.

Esim PACMAN olisi kuvaus pelistä ja logiikka jolla möröt liikkuvat, pisteytys logiikka ja ajat joita eri timerit ovat päällä.

Olen aika aloittelija peliohjelmoinnissa, en taas tämän parampaa viestiä osannut rakentaa, mutta, ymmärtääkseni olen etsimässä sivustoa josta voisi lukea suosittujen pelien ideat, ja toiminnallisuuden, jotenkin älykkäästi dokumentoituna.

Onko tälläisiä sivustoja ollenkaan, voisin mahdollisesti lukea englantia, saksaa, ruotsia, ja tietysti tätä meidän suomeamme, mutta se ei taida vielä olla ihan näin pitkälle suuntautunut tämä suomi netti.

Lebe80 [17.06.2011 15:09:06]

#

Taitaa tuommoiset jutut olla poimittavissa vain erilaisista peliaiheisista artikkeleista.

Gamasutrahan noita taisi yleensä kirjoitella. Eurogamer.net taas julkaisee tekniikka-artikkeleita pelien julkaisun alla.

Esim.
sebbbin haastis
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-tech-interview-trials-hd

jalski [17.06.2011 20:06:50]

#

kpzpt kirjoitti:

ideana olisi että voisin jostain lukea peli ideat, taikka peli mekaniikat, aikanaan suosituista peleistä.

Mikset vain pistäisi keskustelua tänne pystyyn, jos mielessäsi on joku tietty peli? Eihän noista omista peleistä kuitenkaan tarvitse ihan yksi yhteen alkuperäisen kanssa olevia versioita tehdä.

Yksi peliohjelmoinnin hauskuudesta ja palkitsevuudesta on keksiä, miten toteuttaa jokin haluttu asia. Sitä paitsi voisi olla mielenkiintoista vertailla eri ihmisten ideoita, toteutuksia ja ehkä koodinpätkiäkin.

Itse ohjelmoin omaksi ilokseni ja pelkästään ajanvietteenä pieniä pelejä ja ohjelmia nykyään lähinnä: Infernolle Limbolla, Hollywoodilla (AmigaOS4, Windows, Linux, Mac), PL/I:llä OS/2:lle ja Monkeyllä (HTML5, GLFW, Android) alustoille.

Omat pelini ovat siis tämän tasoisia ja syntyvät yleensä muutamassa tunnissa. Joku ehkä tämän tunnistaakin. On oma toteutukseni Plan 9 käyttöjärjestelmän mukana olevasta sokoban pelistä.

kpzpt [18.06.2011 19:42:43]

#

tämän tasoisia,

Ihan mukava, itselläni on tarkoitus ottaa vain hieman isompaa projektia, tälläisiä ½-4 viikon rupeamia, jona sitten yhden pelin suollan sivustolleni, mutta, tässä etusivun kasaamisessa on mennyt ihan tolkuttomasti aikaa, kuten myöskin meni palvelimen hankinnassa ja toimintaan saattamisessa, olen ollut palvelimen kanssa liikenteessä, viime marraskuun alkupuolelta lähtein, mutta, aion vaihtaa virtuaali palvelimeen lähiaikana, itse asiassa 2-3 virtuaali palvelimeen, näihin sitten säädän etusivun, foorumin ja vielä file palvelimet ja TCP palvelimet, kaikenlaista säätelyä ollut, kun ei ihan täysin osaa tätä palvelin puolta, taikka edes peliohjelmointia, mutta eihän tässä mitään kiirettä ole rauhallista toimea vaan.

---

Minulla on nämä peruslaudat valmistumassa parhaillaan, on jo aika selkeä kuva, minkälaisia tulevat olemaan, mutta, en ole ihan tyytyväinen grafiikkaan vielä, säätelen tässä kesän kuluessa nuo peruslaudat sivulle, jossa sitten olisi hyvä olla tuolloin jo kirjautuminen ja kunnon julkisivu.

jo123 [20.06.2011 17:56:00]

#

Valikossa josta voi valita pelit on jokseenkin ärstyttävää että fps on vain 5. Senkun vain lopettaisi fps:n turhan rajoittamisen niin valikkokokemus olisi huomattavasti jouhevampi. Lisäksi fps ei pääse itselläni juuri yli 10:n ainenkaan shakkipelissä, joten pelaaminen on varsin rasittavaa. Käyttöjärjestelmäni on windows ja näytönohjaimeni tulisi kyetä pyörittämään tuon tasoista peliä. Prosessoristakaan(joku intelin 4-ytiminen 45nm) asian ei pitäisi jäädä kiinni.

Mizou [20.06.2011 20:15:01]

#

Hieman offtopiccina: Korjaa sitten julkaisuversioosi nuo kielioppivirheet (vaikka itse en ehkä olekkaan paras sanomaan :)) ja lisäksi Google ei ole selain :).

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta