Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Japanilaiset merkit

tneva82 [14.06.2011 14:44:29]

#

Millainen kommervenkki on saada nuo japanilaiset merkit käyttöön omassa ohjelmassa? Siis ilman että tekee about huonoimman ratkaisun ikinä ja toteuttaa nuo jpg kuvina :D Mieluiten niin että sama ohjelma toimisi sekä linux että windows ympäristössä ilman että koko ohjelmaa tarvitsisi kääntää uusiksi.

Hiragana riittää alkuun ainakin.

Hennkka [14.06.2011 15:01:40]

#

Eikös ihan perus unicodesta löydy nuo? Valitset vain fontin, joka sisältää nuo kyseiset merkit.

tneva82 [14.06.2011 15:04:37]

#

Hmm. Miten javassa esmes(java ny lähinnä tuli mieleen että molempiin käyttöjärjestelmiin sopiva käyttöliittymä taitaisi olla helpoin toteuttaa sillä) sitten valitaan sopiva fontti? Ja missään listaa sopivista fonteista?-)

Blaze [14.06.2011 15:47:17]

#

Java ja kirjastot pitäis tukea Unicodea kyllä ihan vakiona, ja esim. mulla Linuxilla toimii aivan mainiosti seuraava:

public class Test extends javax.swing.JFrame {
	public Test() {
		setDefaultCloseOperation(javax.swing.WindowConstants.EXIT_ON_CLOSE);
		add(new javax.swing.JLabel("[[#12395]][[#12419]][[#12435]]"));
		pack();
	}

	public static void main(String[] params) {
		new Test().show();
	}
}

Edit: test: にゃん
Edit2: jaha, hassut merkit™ ei toimi kooditagien sisällä. No, osannet lisätä lainausmerkkien sisään vapaavalintaista tekstiä.

The Alchemist [15.06.2011 08:27:52]

#

Itse käyttäisin alustariippumattoman softan tekemiseen Qt:a ja C++:aa. Javan suosio on enemmän yrityspuolella ainakin kun katsoo, mitä ohjelmia ihmiset käyttävät kotikoneillaan. Qt:ssa on myös valmiiksi kaikkea hubaa niin Linux- kuin Windows-puolellekin (ja OS X:lle myös).

Yucca [16.06.2011 19:35:58]

#

The Alchemist kirjoitti:

Itse käyttäisin alustariippumattoman softan tekemiseen Qt:a ja C++:aa.

Kysymys koski japanilaisten merkkien käyttöä. C++ kai edelleenkin perustuu merkkien käsittelyssä 1960-luvun malleihin ja 8-bittiseen merkkikoodiin, joten muu on rakennettava erikseen, eivätkä öwide charactersö liene mikään siirrettävyyden malliesimerkki. Javassa taas on natiivi Unicode-tuki ja runsaasti funktioita merkkien käsittelyyn Unicode-pohjalta (ja mitä itse kielestä ei löydy, sitä voi etsiä ICU:sta).

Tarkkaan ottaen Javassa ei ole täyttä Unicode-tukea, vaan sen merkin käsite vastaa Unicoden alkuperäistä 16-bittistä avaruutta eli nykyisin BMP:tä. Mutta kaikki japanilaiset merkit kuuluvat BMP:hen.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta