Millainen kommervenkki on saada nuo japanilaiset merkit käyttöön omassa ohjelmassa? Siis ilman että tekee about huonoimman ratkaisun ikinä ja toteuttaa nuo jpg kuvina :D Mieluiten niin että sama ohjelma toimisi sekä linux että windows ympäristössä ilman että koko ohjelmaa tarvitsisi kääntää uusiksi.
Hiragana riittää alkuun ainakin.
Eikös ihan perus unicodesta löydy nuo? Valitset vain fontin, joka sisältää nuo kyseiset merkit.
Hmm. Miten javassa esmes(java ny lähinnä tuli mieleen että molempiin käyttöjärjestelmiin sopiva käyttöliittymä taitaisi olla helpoin toteuttaa sillä) sitten valitaan sopiva fontti? Ja missään listaa sopivista fonteista?-)
Java ja kirjastot pitäis tukea Unicodea kyllä ihan vakiona, ja esim. mulla Linuxilla toimii aivan mainiosti seuraava:
public class Test extends javax.swing.JFrame { public Test() { setDefaultCloseOperation(javax.swing.WindowConstants.EXIT_ON_CLOSE); add(new javax.swing.JLabel("[[#12395]][[#12419]][[#12435]]")); pack(); } public static void main(String[] params) { new Test().show(); } }
Edit: test: にゃん
Edit2: jaha, hassut merkit™ ei toimi kooditagien sisällä. No, osannet lisätä lainausmerkkien sisään vapaavalintaista tekstiä.
Itse käyttäisin alustariippumattoman softan tekemiseen Qt:a ja C++:aa. Javan suosio on enemmän yrityspuolella ainakin kun katsoo, mitä ohjelmia ihmiset käyttävät kotikoneillaan. Qt:ssa on myös valmiiksi kaikkea hubaa niin Linux- kuin Windows-puolellekin (ja OS X:lle myös).
The Alchemist kirjoitti:
Itse käyttäisin alustariippumattoman softan tekemiseen Qt:a ja C++:aa.
Kysymys koski japanilaisten merkkien käyttöä. C++ kai edelleenkin perustuu merkkien käsittelyssä 1960-luvun malleihin ja 8-bittiseen merkkikoodiin, joten muu on rakennettava erikseen, eivätkä öwide charactersö liene mikään siirrettävyyden malliesimerkki. Javassa taas on natiivi Unicode-tuki ja runsaasti funktioita merkkien käsittelyyn Unicode-pohjalta (ja mitä itse kielestä ei löydy, sitä voi etsiä ICU:sta).
Tarkkaan ottaen Javassa ei ole täyttä Unicode-tukea, vaan sen merkin käsite vastaa Unicoden alkuperäistä 16-bittistä avaruutta eli nykyisin BMP:tä. Mutta kaikki japanilaiset merkit kuuluvat BMP:hen.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.