Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: koordinaatio laskentaa

Arto [31.05.2011 19:06:37]

#

juups! nyt on omat aivot ihan jumissa.

ajatellaanpas tämmönen perus x,y koordinaatisto. x=0-13 ja y o-11 esim

siellä on pisteet:
p x y

a 2 3
b 3 2
c 5 4
d 3 5
e 3 4

f 7 6
g 8 5
h 9 3
i 11 6
j 9 6
k 8 8

näistä piirretään janat:

AB,BC,CD,DE,EA TÄSTÄ TULEE SULJETTU ALUE
FG,GH,HI,IJ,JK,KF TÄSTÄ TULEE TOINEN SULJETTU ALUE.

tästä pitäisi nyt saada tieto että olen alueen sisällä ja minkä alueen jos olen.
eli saan tiedon että olen pisteessä x=2,3 ja y=4,1 silloinhan en ole alueen sisällä.

Metabolix [31.05.2011 19:23:17]

#

Tutki mielivaltaista puolisuoraa, joka lähtee valitsemastasi pisteestä. Jos puolisuora leikkaa parillisen määrän reunajanoja, piste on kuvion ulkopuolella, jos taas parittoman, piste on kuvion sisäpuolella.

Arto [31.05.2011 19:30:23]

#

hyvä idea!
mutta eikös ole aika homma laskea aina nuo leikkaus pisteet? ja kuinkahan se toimisi helpoiten.

Metabolix [31.05.2011 19:42:41]

#

Ei, ei ole ollenkaan iso homma. Nyt vain matematiikankirja käteen ja laskemaan.

Voidaan kätevästi valita tutkittavaksi x-akselin suuntainen puolisuora, jolloin leikkauspisteen y-koordinaatti on sama kuin tutkittavan pisteen y-koordinaatti. Jana voi leikata puolisuoran vain, jos kyseinen y-koordinaatti osuu janan päiden väliin. Homma on siis jo puoliksi tehty.

Suoran yhtälö on muotoa ax + by + c = 0. Janasta tunnetaat kaksi pistettä, joiden avulla voidaan ratkaista vastaavan suoran yhtälöstä vakiot (a, b, c). Sijoitetaan sitten yhtälöön vielä aiemmin mainittu y-koordinaatti ja ratkaistaan x-koordinaatti. Sen pitäisi siis olla suurempi kuin tutkittavan pisteen x.

Lisäksi pitää huomioida pari erikoistapausta: kuvion vaakasuorat sivut pitää jättää käsittelemättä, ja jos leikkauspiste osuu janan päähän, se pitää laskea vain toiselle kyseisistä janoista (eli esim. vain silloin, kun kyseessä on janan alapää).

Arto [31.05.2011 19:52:50]

#

nytpä tiijän mitä tän illan ja ehkä pari seuraavaakin teen ;)..

teknisten ammattien matematiikka 3c, TAM alfa, beta.... näitähän löytyy... jos vaikka sais jonkun kurssin samalla opeteltua...

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta