Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VBA: Kustannusten tasapainottaminen VB

ingen_gör [09.05.2011 18:31:38]

#

Sain epäkiitolliseksi tehtäväkseni kehittää vb:llä koodinpätkän joka jakaa kustannuserät tasaisiksi paketeiksi tietyille ajanjaksoille. Esimerkiksi tärkeät investoinnit vuosille 2011-2013, vähemmän tärkeät 2014-2016 jne. kuitenkin siten, että erikokoiset kustannuerät muodostaisivat suurinpiirtein samansuuruisia vuosittaisia kokonaiskustannuksia. Olisiko vinkkejä? Olen nähnyt tuollaisen kustannuksia tasapainoisesti jakavan ohjelman käytössä, mutta muistikuvat ovat hataria.

Jokotai [09.05.2011 21:36:12]

#

Itse keräisin kaikista sen hinnan ja jakaisin niiden määrällä. Siitä saisin täydellisen arvon, jota sitten kokeilemalla kaikki mahdolliset vaihtoehdot läpi yritettäisiin saada. Paras vaihtoehto valittaisiin.

Grez [09.05.2011 21:43:09]

#

Tämä on taas näitä helppoja 10 minuutin projekteja... :D

Tarvitset jokaiselle investoinnille 3 tietoa:

* Nimi/yksilöivä tieto
* Arvo/hinta
* Prioriteetti

Sitten järjestät ne ensisijaisesti prioriteetin, toissijaisesti hinnan perusteella.

Lasket yhteissumman ja sitten jos paketteja pitäisi tulla vaikka 24 (4 vuodessa) niin jaat kokonaissumman tuolla määrällä (24) (josta tulee kunkin paketin maksimiarvo)

Sitten vaan lähdt muodostamaan paketteja niin, että otat aina listan ekan jäljellä olevan rivin ja listan alusta eteenpäin läpikäyden poimit aina listalle jokaisen rivin joka vielä mahtuu pakettiin. (jos edellinen paketti meni "yli", niin voi jättää sen listan ekan ottamatta sillä kertaa)

Jos listan lopussa paketissa on jäljellä rahaa, niin siirrät sen seuraavaan pakettiin. Jos meni yli (koska listan eka on suurempi kuin paketti) niin sitten vähennät ylimenon seuraavasta paketista.

ingen_gör [10.05.2011 15:34:59]

#

Kiitoksia vastauksista!

Ideana oli, että exceli jakaisi kustannuspaketit automaattisesti ja maksimoisi kustannusten tasaisuuden. Kustannukset ovat kiinteitä investointiin liittyviä, ne tulevat aina yhdelle vuodelle kokonaisuudessaan.

Itse olin ajatellut seuraavaa tyyliä:
1. Lajittelu
2. Aikavälin kokonais kustannus (esim. 2011-2013)
3. Aikavälin tavoitteellinen vuosikustannus kustannus jakamalla kokonaiskustannus vuosien määrällä
4. Sitten vb-koodia jolla etsitään mitkä kustannukset yhdistämällä päästään lähimmäksi tavoitteellista vuosikustannusta.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta