Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Nuoret ohjelmoijat

Sivun loppuun

Nettimato [12.04.2011 21:11:00]

#

Moi ! Minua kiinnostaisi kuinka monet täältä ovat 15 tai alle 15 vuotiaita ohjelmoijia. Millä kielellä ohjelmoitte ja mistä saitte päähänpiston aloittaa koodaamisen.

-tossu- [12.04.2011 21:47:23]

#

Täällä ei taida montaa 15-vuotiasta tai nuorempaa olla. Mieleeni tulee vain ankzilla ja Paratiisin poika.

Vastaan kuitenkin kysymyksiisi, vaikka olenkin jo hetken aikaa ollut 16-vuotias, sillä lienen kuitenkin yksi Ohjelmointiputkan nuorimmista aktiivisista käyttäjistä.

En muista yhtään, miksi aloitin ohjelmoinnin, mutta aloitin sen kuitenkin noin 10-vuotiaana JavaScriptillä. Siitä siirryin C++:an ja CoolBasiciin.

Nyt käytän lähinnä PHP:ta, Pythonia ja JavaScriptiä. Osaan kuitenkin myös C:tä, jolla ohjelmoin joskus Atmelin mikroprosessoreja, sekä jonkin verran muita kieliä.

Hennkka [12.04.2011 21:49:29]

#

Itse olen hieman alle 15 ja ohjelmointiin kiinnostus tuli isältä. Ohjelmoin aluksi VB6:lla, mutta siirryin nopeasti VB.net:iin. Sen jälkeen olen käyttänyt hieman kieliä C#, Java, PHP, JavaScript. En varmaan mitään niistä osaa kunnolla, mutta halu on kova. Taisin aloittaa koodailun 11-12V, en ole ihan varma.

Nettimato [12.04.2011 22:04:15]

#

Itse aloitin noin 10.v qbasicilla, aloitus tuli isältäni ja ukiltani jotka olivat koodanneet. Itse olen 13.v täytän 14. Aktiivinen ohjelmointiputkassa.

ankzilla [12.04.2011 22:21:59]

#

-tossu- kirjoitti:

Täällä ei taida montaa 15-vuotiasta tai nuorempaa olla. Mieleeni tulee vain ankzilla ja Paratiisin poika.

Meh.

Piti tehä systeemejä kotisivulle PHP:llä, kaikki lähti MVnetin (vaimikäseoli) palautelomakkeesta, josta muokkasin vaikka mitä. Siitä se nolifetys sitten kunnolla alkoi. :|
Ikää oli jotai 12-13, ja nyt just toi 15. (Vituttaa et jouduin Paratiisin pojan kaa samaan lauseeseen [aka sammakkomies])

Nykyään taittuu PHP, JavaScript ja C++:lla kaikki mitä oon tähän mennessä tarvinnu. :D
Asmia on tullut jonkun verran säädettyä, mutta en muutaman viikon jälkeen saanut sillä kuin hirmuisen pääkivun.

Metabolix [12.04.2011 22:50:14]

#

Jos käyttäjien syöttämiin tietoihin voi luottaa, tällä hetkellä alle 15-vuotiaita on 24 ja juuri 15-vuotiaita vielä 14 lisää.

jtha [12.04.2011 23:48:11]

#

Aihetta sivuten: Kuka täällä on "nestori"?
(47)

gamehouse [13.04.2011 00:39:28]

#

Noh,
Itse olen 16, mutta vastaan silti :P

Koodailen välillä kun tulee hyvä idea..
Kieliä joita osaan ovat QB, VB, CB, C++, Java, JavaScript, Python, HTML (ei ole varsinaisesti ohjelmointikieli) ja CSS (eikä tämäkään :P)
Milloinhan aloitin..? Taisi olla joskus 10v. tienoilla ja aloituskieli QB kun löysin sen ikivanhalta pöytäkoneelta :P

The Alchemist [13.04.2011 07:29:21]

#

Itse aloitin joskus 14-vuotiaana HTML:llä. Hieman sen jälkeen, kun olin täyttänyt 16, tuli mukaan PHP. Koulussa olin samaan aikaan mennyt Visual Basic -kurssille mutta sieltä ei jäänyt päähän yhtään mitään, vaikka kasin sainkin numeroksi. Pelattiin vain Quakea tunneilla.

Todellinen kiinnostus oikeita ohjelmointikieliä kohtaan heräsi vasta yli 20:n iässä. En koskaan keksinyt, että mitä niillä voisi tehdä, kun pelien ohjelmointi ei kiinnostanut enkä kokenut kaipaavani mitään muutakaan. Tästä syystä web-puoli kiinnosti eniten.

ItEliasPro [13.04.2011 09:27:49]

#

Oon 10v ja osaan (Html),Php,vähän Javascriptiä,vähän Javaa,C,C++ siinä ne on
tällä hetkellä lempikieli:php.Ja sain päähänpiston kun lainasin html kirjan ja harjoittelin ja sitten päätin siirtyä ohjelmointikieliin eka kieli jota suht hyvin osasin oli C++.

nörtti [13.04.2011 13:35:40]

#

Kun aloitin ohjelmoinnin vuoden 2005 syksyllä olin vielä 7v. Ensimmäinen kieleni oli c, jolla tei dos ohjelmia ja jonkinnäköisessä simuloidussa komentoriviympäristössä pyöriviä win16 sovelluksia, jotka periaattessa olivat vain c konsoliohjelmia windowsissa. Myöhemmin opettelin käyttämään samallakoneella ollutta qbasic ohjelmointikieltä, jota käytin eniten linuxiin siirtymiseen asti, josta lähtien eniten olen koodannut pythonilla

ankzilla [13.04.2011 14:14:29]

#

ItEliasPro kirjoitti:

...

Is this guy real?

Deffi [13.04.2011 14:25:50]

#

Aloitin ohjelmoinnin 10 vuotiaana C++:lla ja pari vuotta myöhemmin rekisteröidyin ohjelmointiputkaan esittämään tyhmiä kysymyksiä. Nuori ikä ei ole mikään este, vaikkakin vanhempana (ja fiksumpana) luultavasti oppii monet asiat nopeemmin ja helpommin.

The Alchemist [13.04.2011 14:38:51]

#

Vanhemmiten osaa usein arvostaa myös oppimista, kun nuorempana opiskelu nähdään vain pakollisena hidastetöyssynä tekemisen pikatiellä. Naiivisti kuvitellaan, että kun osaa for-silmukan ja tiedostoon kirjoittamisen ja muistaa muutaman funktion ulkoa, niin silloin olisi oppinut kielen.

Grez [13.04.2011 14:43:05]

#

Itsekin aloitin ohjelmoinnin noin 10-vuotiaana. Silloin ei vielä ollut www:tä joten omatoiminen opettelu oli aika paljon rajoitetumpaa kuin mitä se nykyään olisi.

Macro [13.04.2011 15:44:18]

#

Mullakin ohjelmointiharrastus alko kymmenen vuoden iässä, silloin tosin oli internetti auttamassa. Pari vuotta meni ja tulin esittämään tyhmiä kysymyksiä. Mistäköhän tääkin päähänpisto sitten tuli, empä tiedä.

Santeri P. [13.04.2011 16:10:26]

#

Mä alotin tuossa 9 vuoden iässä html ja 10 vuotiaana meni jo pythonkin. Nyt oon 11

Jokotai [13.04.2011 16:16:04]

#

The Alchemist kirjoitti:

Vanhemmiten osaa usein arvostaa myös oppimista, kun nuorempana opiskelu nähdään vain pakollisena hidastetöyssynä tekemisen pikatiellä. Naiivisti kuvitellaan, että kun osaa for-silmukan ja tiedostoon kirjoittamisen ja muistaa muutaman funktion ulkoa, niin silloin olisi oppinut kielen.

Mutta näinhän se on :) Tämä ei tosin päde aloittelijoiden kanssa. HTML ei sitten muuten ole ohjelmointikieli.

Itse aloitin lähes tasan 3 vuotta sitten. Kieliä on kertynyt kummallisiakin, enkä nyt ala niitä tässä luettelemaan.

ItEliasPro [13.04.2011 16:25:54]

#

ankzilla kirjoitti:

ItEliasPro kirjoitti:

...

Is this guy real?

Yes he is.

ZuBer [13.04.2011 16:52:55]

#

Olen 14v juuri täyttänyt ja ohjelmoinut jo ainakin yli vuoden.

Triton [13.04.2011 17:00:51]

#

The Alchemist kirjoitti:

Vanhemmiten osaa usein arvostaa myös oppimista, kun nuorempana opiskelu nähdään vain pakollisena hidastetöyssynä tekemisen pikatiellä. Naiivisti kuvitellaan, että kun osaa for-silmukan ja tiedostoon kirjoittamisen ja muistaa muutaman funktion ulkoa, niin silloin olisi oppinut kielen.

Joo, huomasin saman ilmiön kun about 5 vuotta sitten olin peruskoulun ohjelmointikurssilla. Sitä piti itteänsä niin taitavana, mutta nyt kun kattelee esim. noita yliopiston Tietorakenteet-kurssin tehtäviä, niin huomaa, ettei oikeastaan osaa juuri mitään. :D Uskallan väittää (samaa mieltä oli myös eräs alan opettaja), että yksi ihminen ei voi hallita loppujen lopuksi kuin mitättömän pienen osa-alueen koko tietotekniikaan tekniikoiden kirjosta. Toisaalta, jos sen pieninkin palasen hallitsee hyvin, niin sekin riittänee...

edit. Eikä oikeastaan ole kyse edes pelkästään siitä, että hallitseeko jonkun ohjelmointikielen syntaksin, vaan lähinnä siitä, että osaako ongelmia ratkaista mallintamalla niitä tietokoneen ymmärtämään muotoon. Aika harvoissa kielissä ainakin ns. mainstream-kielissä syntaksi eroaa niin merkittävästä, että uuden ohjelmointikielen opettelu olisi jonkunlainen ongelma tai hidaste.

Grez [13.04.2011 17:27:46]

#

Triton kirjoitti:

Eikä oikeastaan ole kyse edes pelkästään siitä, että hallitseeko jonkun ohjelmointikielen syntaksin, vaan lähinnä siitä, että osaako ongelmia ratkaista mallintamalla niitä tietokoneen ymmärtämään muotoon.

Tuo, ja sen lisäksi että osaa hakea tietoa.

leonarven [13.04.2011 18:32:06]

#

Itse aloitin joskus 3-luokalla ala-asteella eli ~9-vuotiaana Visual Basic-kielellä ja sen jälkeen siirrtin CoolBasiciin. Siitä php:n ja C++:aan ja niiihin nyt syventynyt. Nuorena, tuolloin ~10-11v, tuli kehiin myös javascript. Nykyään myös ASMia vähän, python menee, seka Java. Brainfuck sekä whitespace myös, vaikke niillä nyt paljoa tule tehtyä ;)

Latska [13.04.2011 18:37:46]

#

Minä aloitin myös joskus 13- tai 14-vuotiaana tämän jalon harrastuksen. Nyt mietin, että onko siitä muka niinkin kauan kun nyt olen tosiaan 21. Aktiivisesti en enää ohjelmoi, mutta tarvittaessa saan kyllä aikaan jotain. Mukavaa, että nuorilla riittää innostusta tähän hommaan!

Ja sen haluan vielä sanoa, että vaikka tämä omalta jutulta tuntuisikin, kannattaa silti puuhailla muutakin.

Jokotai [13.04.2011 19:39:36]

#

Kuvittelenko vai kerääkö tämä keskustelu vanhoja staroi?

Triton [13.04.2011 20:32:40]

#

Riippuu, miten määritellään vanha :D

ankzilla [13.04.2011 20:57:44]

#

Triton kirjoitti:

Riippuu, miten määritellään vanha :D

Tässä tapauksessa veikkaisin yli 15-vuotiatita :)

Blaze [13.04.2011 21:45:40]

#

Jos sovitaan, että me ollaan henkiseltä iältämme alle 15-vuotiaita? ;)

Teuro [13.04.2011 22:11:34]

#

Itse olen kuitenkin vain 2^5 vuotta nuori :)

Lebe80 [14.04.2011 09:44:10]

#

Teuro kirjoitti:

Itse olen kuitenkin vain 2^5 vuotta nuori :)

Pyh, oot jo vanha piAru. :)

jalski [14.04.2011 11:56:22]

#

Lebe80 kirjoitti:

Teuro kirjoitti:

Itse olen kuitenkin vain 2^5 vuotta nuori :)

Pyh, oot jo vanha piAru. :)

Nuoruus ennen komeutta! :)

jtha [14.04.2011 13:12:26]

#

Ennen olin minäkin "nuori ja komea", nyt olen vain "ja".

somero [14.04.2011 13:22:26]

#

Olen 12 ja mitä tämä on?

Kev [18.04.2011 15:40:37]

#

Olen pitkälti yli viidentoista mutta koodaushommat aloitin kyllä jo siinä 12-13-vuotiaana.

ErroR++ [18.04.2011 18:45:48]

#

No ite oon yheksän jA PUOL VUOTTA. oho meni kaps lokki päälle. Sain jostaki ihme piilaskimesta (suunnittelin mikropiireistä "piilaskinta" ja sitten luin jostaki kirjasta BASIC-ohjelmoinnista ja innostuin, mutta vaihdoin Visual Basic:iin) ja siitä kirjasta älynväläyksen. Kerroin heti mun koulukaverille ja (sen isä ohjelmoi työkseen) sille ladattiin Microsoft Visual Basic Studio 2010 ja parin päivän päästä se oli täällä. Opettelen nykyään myös php:tä ja kaikkee muutaki.

ankzilla [19.04.2011 21:45:08]

#

ErroR++ kirjoitti:

...

Haiskahtaa FBI:n agentilta.

Nettimato [20.04.2011 16:16:13]

#

ankzilla kirjoitti:

ErroR++ kirjoitti:

...

Haiskahtaa FBI:n agentilta.

:D niimpä tietenkin..

ville-v [20.04.2011 19:02:58]

#

Jokotai kirjoitti:

HTML ei sitten muuten ole ohjelmointikieli.

Porttiteorian mukaan HTML:stä siirrytään joko Javascriptiin tai PHP:hen ja niistä ns. kovempiin ohjelmointikieliin.

Profiilini mukaan olen rekisteröitynyt Ohjelmointiputkaan 13-vuotiaana, joten olen varmaan aloittanutkin siinä iässä. (jos näitä ei lasketa)

tsuriga [20.04.2011 19:27:34]

#

You're not thinking with portals. Pascal -> Java -> PHP -> C++ -> JavaScript

Jokotai [20.04.2011 22:08:30]

#

Oma porttiteoriani:
C -> C++ -> Java -> JavaScript -> PHP -> Assembly -> Brainfuck
HTML tulee aika nopsasti noissa nettikielissä mukaan, joten en sitä mainitsisi.

Kev [21.04.2011 12:43:32]

#

Tässähän on porttiteorian pätevyys osoitettu vedenpitävästi. Poliitikot, poliisi ja Ritva Santavuori ovat varmasti tyytyväisiä. Pitäisikö vinkata?

l4ur3 [24.04.2011 00:03:02]

#

:) eikö kukaan oo alottanu KieliXillä ?
No ite kuitenki tein sillä varmaa about 6w Hello Worldin ja siitä asti on tullu väsäiltyä. Nyt olen 16v ja osaan monia yleisesti käytettyjä, oppimis järjestys varmaan CoolBasic > VisualBasic > Basic > Cpp > C > Java > Assembly
(jos joku ei tiedä niin kieliX on tietääkseni ainoa suomenkielinen ohjelmointikieli)

Grez [24.04.2011 00:28:24]

#

Onkohan tekijä tehnyt sen hyväksi mitään viimeiseen 16 vuoteen...

Tilli [27.04.2011 20:36:57]

#

Taisin aloittaa joskus 10-11 vuotiaana kun isoveli opetti alkuun VisualBasicilla. Sitten tuli n. 2 vuoden jälkeen Java ja sillä mennään vielä nyt 15 vuotiaanaki. Tavoitteena on saada ohjelmoitua joku 3D kuvio ja tehdä suuri läpimurto yksin ilman mitään apua kesään mennessä. Hyvällä alulla on ja häätyy jatkaa sitä kouluhommien välissä aina kun jaksaa.

rax [03.05.2011 17:04:23]

#

ankzilla kirjoitti:

ItEliasPro kirjoitti:

...

Is this guy real?

Joo, mutta ei osaa yhtäkään kieltä kunnolla, PHP + HTML varmaan jotenkin alkeellisesti. Itselleni väitti olevansa 12v. Mene ja tiedä :/

ItEliasPro [04.05.2011 09:29:17]

#

En ole väittänyt kenellekkään että olisin 12 (jos olen olen kirjoittanut väärin)
ja kyllä minä ne kielet suht hyvin osaan (tai no en nyt osaa konsoli ohjelmia kummoisempaa) mutta kyllä suht hyvin ja javalla nykyään osaan tehdä jo gui ohjelmia niin kyllä sitä jo aika hyvin osaan.

Macro [04.05.2011 14:38:55]

#

ItEliasPro kirjoitti:

javalla nykyään osaan tehdä jo gui ohjelmia niin kyllä sitä jo aika hyvin osaan.

No, esimerkiksi NetBeansilla ei tarvitse kuin painaa New project, niin saa jo graafisen ohjelman. :)

ItEliasPro [04.05.2011 20:46:55]

#

eli osaan tehdä gui ohjelman että en hujaa eli vain ohjelmoimalla mitä kivaa siinä on että painat vain nappulaa ja saat gui ohjelman ja en edes käytä netbeansia ja vähän ajan jälkeen tuntuu että toi on trolli toi naf kun väittää että oon sanonu sille et oon 12 en edes muista nähneeni koko tyyppiä

villev [04.05.2011 21:01:59]

#

Niin no, kukakohan tässä alkaa vaikuttaa trollilta...

ItEliasPro [04.05.2011 21:30:52]

#

mutta oikeasti en ole edes tuntenut koko tyyppiä ja tulee sanomaan että olen muka väittänyt jotain

Grez [05.05.2011 01:10:23]

#

Huomautan, että en halua arvostella kenenkään ohjelmointitaitoa vaan asiatasolla kommentoin käytävää keskustelua.

ItEliasPro kirjoitti:

eli osaan tehdä gui ohjelman että en hujaa eli vain ohjelmoimalla mitä kivaa siinä on että painat vain nappulaa ja saat gui ohjelman

No onhan itse asiassa ihan pahuksen kivaa, että nappia painamalla saa tietyt perusrutiinit hoidettua alta pois ilman että tarvitsee itse siihen käyttää aikaa. Eikä se ole mitään huijausta, vaan varsinainen ohjelmointi alkaa sen jälkeen.

Toisaalta se että osaa ulkomuistista kopioida tiedostoon valmiit rimpsut vaikka tekstieditorilla, joilla syntyy graafinen käyttöliittymä ei toisaalta vielä automaattisesti tarkoita, että osaisi kunnolla ohjelmoida.

ItEliasPro [05.05.2011 07:55:18]

#

No jätetään tämä kiistely tähän ja annetaan minun opetella ajallaan.

rax [05.05.2011 13:18:41]

#

ItEliasPro kirjoitti:

eli osaan tehdä gui ohjelman että en hujaa eli vain ohjelmoimalla mitä kivaa siinä on että painat vain nappulaa ja saat gui ohjelman ja en edes käytä netbeansia ja vähän ajan jälkeen tuntuu että toi on trolli toi naf kun väittää että oon sanonu sille et oon 12 en edes muista nähneeni koko tyyppiä

Tjoo no emmä taho sun kaa alkaa tappelee (:

ItEliasPro [05.05.2011 14:38:45]

#

Hyvä kumpikaan enään ei tappele asiasta.

ankzilla [05.05.2011 15:40:14]

#

Itsekkin olin alussa että wow, osaan nyt ohjelmoida kun opettelin koodinpätkiä ulkoa. ;)

Macro [05.05.2011 15:53:54]

#

ankzilla kirjoitti:

Itsekkin olin alussa että wow, osaan nyt ohjelmoida kun opettelin koodinpätkiä ulkoa. ;)

No eikös se sitä ole, opetellaan koodinpätkiä ulkoa? :)

ankzilla [05.05.2011 21:07:24]

#

Macro kirjoitti:

No eikös se sitä ole, opetellaan koodinpätkiä ulkoa? :)

En sanoisi sitä enään siksi, jos kirjoitetaan skriptejä ja tiedetään mitä ne lopulta tekee, muttei ymmärretä yhtään itsekirjoitettua koodia. Teoriassa sama kuin copypastaus.

jo123 [05.05.2011 23:19:15]

#

Oli mikä oli, jos kyseinen henkilö on oikeasti 10V (En menisi 100% takuuseen) niin on kyllä poikkeuksellisen taitava ohjelmoija ikäänsä nähden.

jtha [06.05.2011 10:44:35]

#

Ohi aiheen:(kun on mennyt jo :-))

Ohjelmointi taito on monitahoinen juttu. Itse koodin tekeminen on mielestäni vain pieni osa ohjelmointityötä. Tietoa ja kokemusta tarvitaan paljon esim. siinä, että asiakkaan kanssa päästään yksimielisyyteen siitä mitä ollaan tekemässä, eli osataan ajatella asiakkaan näkökantaa riittävästi. Sitten on huolehdittava koodin muokattavuudesta tulevaisuudessa ja toimivuuden varmistamisesta 'kaikissa tilanteissa'. Eli ohjelman suunnittelu vastaamaan asiakkaan tarpeita on mielestäni haastavampaa kuin koodin vääntäminen.

Sitten kun pystyy hallitsemaan koko projektin voi sanoa että osaa ohjelmoida.

Grez [06.05.2011 11:09:19]

#

jtha kirjoitti:

Sitten kun pystyy hallitsemaan koko projektin voi sanoa että osaa ohjelmoida.

Toisaalta esim yrityksissä on yleensä erikseen projektijohtajia ja ohjelmoijia. Lisäksi on esimerkiksi "sovellusarkkitehti" tai vaikka "guru" nimikkeellä olevia tyyppejä. Eli väitteesi siis on, että ohjelmoija-nimikkeellä olevat ihmiset ei useinkaan osaa ohjelmoida?

ItEliasPro [06.05.2011 20:00:33]

#

Kyllä olen 10v ja kyllä voit mennä 100% takuuteen ja kuka muka haluaisi valehdella että on nuorempi kuin oikeasti.

Blaze [06.05.2011 20:18:02]

#

ItEliasPro kirjoitti:

kuka muka haluaisi valehdella että on nuorempi kuin oikeasti.

Kuka tahansa tarpeeksi vanha.

(Moi, oon muuten 12! Uskokaa pois!)

ItEliasPro [06.05.2011 21:00:42]

#

No älkää uskokaa.

jtha [06.05.2011 21:04:44]

#

Moi, Grez. Ajattelin asiaa liikaa omasta näkökulmasta (teollisuussovellukset ja PLC:t). En toki väitä etteikö ohjelmoijat osaa ohjelmoida. Minun alalla ohjelmointi on sen verran pientä, että samat henkilöt joutuvat tekemään usein kaiken ja silloin korostuvat muut asiat kuin itse koodin tekeminen. Isoissa ohjelmistotaloissa työt on varmasti jaettu kuten kerroit.

etsubu [07.05.2011 17:14:19]

#

Itse olin tässä aloittanut ohjelmoinnin joskus 11v kun isoveljeni oli näyttänyt jonkin opiskelu työnsä joka oli kalaparvi ohjelma. Olin alkanut pohtimaan kuinka hienoa olisi tehdä omia ohjelmia jotka tekevät mitä haluaa ja niin sitä veljen avustuksella javalla aloin kirjoittaa.
Nyt on 13v mittarissa ja java sujuu todella hyvin vaikka itse sanonkin ja olen noin 5 kuukautta sitten aloittanut opettelemaan c++.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta