Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: BIOS-ongelmia

Sivun loppuun

Petja [05.04.2011 20:33:15]

#

En keksinyt nyt parempaakaan otsikkoa...

Olen asentamassa Ubuntua eräälle kaapissa vuoden pyörineelle yli kuusi vuotta vanhalle läppärille (HP Pavilion ze2000). Ubuntun asennus ei käynnisty kuitenkaan, vaan jatkaa automaattisesti Windowsiin.

Nettiä tutkin ja löysin tälläisen artikkelin:
http://bit.ly/fPtQGO

Valitettavasti, minun BIOS-asetusruutuni ei näytä tuolta, vaikka koneeni kuuluu ohjeen kattamiin koneisiin. Pitäisi löytyä tuo QuickBoot, mutta sitä ei löydy BIOS-asetuksista mistään, ei mistään...

Pessi [05.04.2011 20:53:04]

#

Sama kone löytyy eikä kyllä minullakaan tuollaista missään näy. Ehkä jossain biosin versiossa ollu joskus kauan sitten. Miltä yrität bootata ubuntun? Escillä pääsee valitsemaan cd-aseman boottaamaan. Tikulta jos yrität asentaa niin silloin käy biosin puolelta vaihtamassa se ykköseksi. Tikku tulee bootti asetuksissa hard disk kohtaan jossa vaan pistät sen boottaa ennen kiintolevyä.

Petja [05.04.2011 20:58:43]

#

CD:ltä yritän.
Olen kyllä asettanut tuon järjestyksen, muttei siltikään toimi halutusti.

Metabolix [05.04.2011 21:03:16]

#

Oletko polttanut CD:n oikein? Kun katsot CD:tä Windowsissa, mitä näkyy?

Petja [05.04.2011 21:07:13]

#

En tiedä miltä sen kuuluisi näyttää, mutta mitään ongelmia levyllä ei ole. Olen jo asentanut samalta levyltä kertaaleen Ubuntun toiselle koneelle ja siitä eteenpäin säilötty puhtaissa levynkansissa.

Petja [09.04.2011 15:27:19]

#

Olen lueskellut tässä viikon aikana erilaisia oppaita ja artikkeleita tämän toteuttamiseen, mutten vieläkään ole saanut asennettua Ubuntua. Nyt olisi viikonloppu ja aikaa käyttää tuon tietokoneen kanssa.

Yritin yhdessä vaiheessa poistaa kiintolevyn boottamisen kokonaan (tuskin loppujen lopuksi oli järkevä idea?), jolloin järjestelmän käynnistyessä heti BIOSin jälkeen tuli valkoisia viivoja. Ei auttanut, joten laitoin kiintolevyn boottaamaan normaalisti.

Metabolix [09.04.2011 16:17:45]

#

En voi itse ongelmassa auttaa, mutta hätäratkaisuna voit ladata Wubi-nimisen paketin, jolla voi asentaa Ubuntun Windowsin puolelta sillä tavalla, että se käyttää kovalevynään yhtä tiedostoa.

Petja [09.04.2011 17:04:37]

#

Onko mainitsemasi Wubi yhtä vakaa, toimiva ja turvallinen kuten normaali asennus?

http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/windows-installer:

It can install and uninstall Ubuntu in the same way as any other Windows application. It's simple and safe.

Tavoite olisi ollut kirjoittaa Ubuntu Windowsin päälle, mutta mikäli muuta vaihtoehtoa niin ei auta kuin Wubi?

Pessi [09.04.2011 17:11:29]

#

Oletko kokeillu asentaa usb-tikulta? Entäs jos kokeilisit toisella distrolla?

mrl586 [10.04.2011 00:47:57]

#

Petja kirjoitti:

Onko mainitsemasi Wubi yhtä vakaa, toimiva ja turvallinen kuten normaali asennus?

Ei ole.

The Alchemist [10.04.2011 06:40:24]

#

mrl586 kirjoitti:

Petja kirjoitti:

Onko mainitsemasi Wubi yhtä vakaa, toimiva ja turvallinen kuten normaali asennus?

Ei ole.

Paskapuhetta. Asennuspaikka ei vaikuta vakauteen, turvallisuuteen eikä yleiseen toimivuuteen. Suorituskyky tulee olemaan vähän huonompi, koska tiedostoon virtualisoitu levyasema on tietenkin hitaampi kuin oikea.

Petja [10.04.2011 06:47:45]

#

Pitääpi nyt katsoa tuota tikkuasennusta sekä Wubia.

Mutta vielä levystä...
Jos asennan Ubuntusta jonkun toisen jakeluversion ja poltan sen tuolle samaiselle levylle, kuin missä nyt on Ubuntu Netbook Finnish Remix. Levy on uudelleenkirjoittava, mutta voiko levykuvia silti polttaa "päällekkäin"? Ja voiko muka jakelun vaihtamisella saada toimimaan bootissa?

Yritän nyt hakea usempia eri tapoja toteuttaa tämä. Eli en asenna Wubiakaan tuosta vaan. Tässä koneessa on jopa uskomattomat 80Gt kiintolevyä (joka lähestulkoon täynnä) ja suhteessa nykyisiin koneisiin suoritusmuistinsa tasoinen, joka tuskin edes puolta gigaa.

The Alchemist [10.04.2011 06:57:55]

#

Jos tietoa tallentaa toisen tiedon päälle, alle jäävä tieto tuhoutuu. RW-levyjen uudelleenkirjoitettavuus ei kuitenkaan tarkoita tällaista ominaisuutta vaan mahdollisuutta tyhjätä levy ja aloittaa sen täyttäminen uudestaan.

Eikä tietenkään distron vaihtamisella ole mitään vaikutusta asiaan.

Petja [10.04.2011 07:00:50]

#

Mutta tikulta onnistuisi?

BIOSissa on asemalistauksessa Floppy Disk, mutta koska koneessani ei ole moista diskettiasemaa (vaikka vanha onkin), eikös tämä tarkoita USB-tikkua?

Pessi [10.04.2011 09:05:40]

#

Kyllä sen tikulta pitäisi onnistua.

Ei se tikkua tarkoita vaan diskettiasemaa. Tikku pistetään ykköseksi bootti valikossa hard disk kohdasta. Enterillä pääset hard diskin ala valikkoon jossa näkyy kiintolevy ja tikku, jos on kiinne koneessa.

Tsekkaappas kuitenkin eka security asetukset läpi. Siellä nimittäi voi sallia tai kieltää disketti ja cd bootin.

Metabolix [10.04.2011 12:20:25]

#

Petja kirjoitti:

80Gt kiintolevyä (joka lähestulkoon täynnä)

Kai tiedät, että Linuxin asennusen yhteydessä joudut käytännössä kuitenkin tyhjentämään kovalevyn? Joten ei ole juurikaan eroa siinä, poistatko levyn sisältöä ennen asennusta (Wubia varten) vai vasta jälkikäteen (tavallisessa asennuksessa).

Mutta kokeile nyt vielä säätää BIOSin asetuksia. Ei mene montakaan minuuttia selata koko BIOSia läpi, ja muutamassa minuutissa ehdit jo testata kaikki olennaiselta näyttävät vaihtoehdot (kuten security- ja boot-aiheiset valinnat).

Petja [11.04.2011 06:28:12]

#

Olen kyllä lähestulkoon kaikki asetusvaihtoehdot kokeillut.

Security-kohdassa on vaihtoehdot koneen boottaamiseen CD:ltä tai massamuistilta. Kummatkin ovat Enabled, mutta joissain kokeiluissa Disabled.

Koneessa näyttäisi pystyvän myös boottaamaan verkon kautta. Eli onko siis mahdollista asentaa Ubuntu jotenkin kotimodeemin kautta? Modeemi: A-Link WNAP 3G-Router.

jimi-kimi [11.04.2011 09:15:10]

#

Voit asentaa sen ubuntun toisellakin kokoonpanolla kovalevylle. Huomioithan arkkitehtuurin.

A) Kovalevy irti ja toiseen masiinaan
B) Asenna ubuntu
C) Kovalevy takas edelliseen masiinaan

Vaihtoehto 2.
Päivitä BIOS

ze4500 kanssa auttoi CD-aseman irti repiminen ja takaisin kiinni laittaminen. 99.9% varmuudella olet kuitenkin itse kämmännyt jotain, tai cd rikki.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta