Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VBA: Excelin virheilmoitus luvusta tekstikentässä

alfac [24.03.2011 10:31:27]

#

Exceliin luetaan csv-siirtotiedosto, ja muotoillaan se vastaanottavan järjestelman vaatimusten mukaan, luvut tekstiksi. Osassa näitä tekstiksi muotoiltuja soluja Excel näyttää virheilmoitusta tekstiksi muotoilluista luvuista, osassa ei. Olen lukenut makrolla nuo luvut tekstimuuttujaan ja kirjoittanut muuttujan uudestaan soluun, mutta en ole löytänyt Excelistä logiikkaa, minkä takia virheilmoitus näytetään satunnaisesti?

Grez [24.03.2011 19:50:04]

#

Itse en ole koskaan nähnyt Excelissä tuollaista virheilmoitusta.

Olen kyllä törmännyt siihen, että sarakkeeseen tulee huomautus asiasta, mutta sehän ei ole mikään virhe(ilmoitus).

kayttaja-2499 [24.03.2011 21:38:04]

#

Onko osa luvuista desimaalilukuja ja osa ei?

alfac [25.03.2011 08:54:20]

#

Virheeksi Excel sitä itse ilmoituksessaan nimittää .Kaikki ovat kokonaislukuja. Osassa näitä tekstiksi muotoiltuja soluja on vas ylänurkka vihreä (= virheenilmaisin), solua osoitettaessa saa virheilmoituksen auki. Sinänsä tämä ei ole suuri kiusa, mutta taulukoita vastaanottavassa järjestelmässä on melko paljon häiriöitä ja silloin on helppo osoittaa sormella Excelin vihreitä virheenilmaisimia.

Grez [25.03.2011 10:57:41]

#

No joo, näköjään siellä lukee "tämän virheen ohje" ja sen sellaista. Kuitenkin sen kulmahuomautuksen väri on vihreä, ja kyseinen tila on usein tarkoituksellinen, joten en mieltänyt sitä "virheeksi". Olisi pitänyt tarkistaa ennen kirjoitusta.

Jos kerran niistä ei ole mitään todellista haittaa, niin lisäisin makroon seuraavan:

Range("B5").Errors.Item(xlNumberAsText).Ignore = True

(Alue tietty oikeaksi)

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta