Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Salasanalla suojatut kuvakansiot

hannikaine [02.03.2011 14:28:10]

#

Tarvisin vinkkejä seuraavanlaiseen ongelmaan:

Siirrän kuvia FTP:llä palvelimelle (apache) sellaiseen paikkaan, johon ei pääse suoraan selaimella käsiksi. Nyt pitäisi toteuttaa PHP:n avulla ympäristö, missä admin voi luoda käyttäjän ja antaa luodulle käyttäjälle oikeudet johonkin kuvakansioon. Olen saanut vinkkejä erilaisista ratkaisuista, mutta en mielestäni sellaista, missä käyttäjien ja heidän oikeuksien määrittäminen olisi tarpeeksi helppoa ei-tekniselle ihmiselle. Itse en siis tule hallinnoimaan kyseistä systeemiä, vaan olen vain toteuttaja.

Eli tiivistettynä:

1. Kuvia siirretään FTP:n yli esim. kansioon "/home/myserver/[user]"
2. Admin luo käyttäjätunnuksen ja määrittää oikeudet haluttuun kuvakansioon
3. Käyttäjä menee sivuille ja näkee kirjautumisen jälkeen halutut kuvat

Kuviin ei saa päästä käsiksi muuten kuin kirjautumisen kautta.

-tossu- [02.03.2011 14:53:23]

#

hannikaine kirjoitti:

Olen saanut vinkkejä erilaisista ratkaisuista, mutta en mielestäni sellaista, missä käyttäjien ja heidän oikeuksien määrittäminen olisi tarpeeksi helppoa ei-tekniselle ihmiselle. Itse en siis tule hallinnoimaan kyseistä systeemiä, vaan olen vain toteuttaja.

Haluatko jonkin valmiin ohjelman, vai aiotko koodata sen itse? Itse tekemällähän siitä saa niin helpon kuin haluaa ja osaa.

Onko .htaccess-suojaus liian vaikea? Ainakin se olisi nopea toteuttaa. Tietysti sitä voisi vielä helpottaa pienellä PHP-sivulla, jossa olisi lomake, jolla käyttäjiä voisi lisätä ja poistaa, ja joka hoitaisi .htaccess- ja .htpasswd-tiedostojen muokkauksen.

hannikaine [02.03.2011 16:20:15]

#

Itse ajattelin koodailla. Osaamista kyllä löytyy ja tämän kysymyksen tarkoituksena on lähinnä kerätä hyviä käytäntöjä tällaisen tehtävän ratkaisemiseksi. Tuo .htaccess on kyllä kätevä, mutta se tuntuu jotenkin viritelmältä. Yhtenä vaihtoehtona on kuitenkin ollut PHP-sivu, josta sitä .htaccess -tiedostoa muokkaillaan.

Tuohon tehtävään on tarjolla valmis pakettikin: http://sourceforge.net/projects/phpaccess/

Kuten tuossa kysymyksessäkin sanoin, niin ratkaisun pitää olla sellainen, että ei-tekniseltä kaverilta onnistuu käyttäjien hallinta.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta