Eli olen tehnyt php koodin, joka uploadaa kuvat palvelimelle ja suojannut tämän .htaccessilla, jotta kaikki eivät pääsisi kuvia nettiin uppaamaan. Nyt ongelmaksi onkin muodostunut ihan alkeellinen, koska minulla ei ole mitään hajua miksi esimerkiksi mac os:illa pyöritetty safari ei suostu kuvaa uploadaamaan, vaan näyttää että kuva olisi ladattu palvelimelle, mutta mitään kuvaa ei ole kansioon ilmestynyt. Johtuisiko se seuraavasta kohdasta:
$hakemisto = "../galleria/";
jolloin safari ei tunnista noita pisteitä? Tarkoitukseni on siis ladata /admin/ kansiosta ylempänä olevaan kansioon /galleria/ nuo kuvat. wtf?
Kerrataanpas nyt vähän web-ohjelmoinnin alkeita: PHP ei ole selaimessa tulkattava kieli vaan nk. server side -kieli. Tämä tarkoittaa sitä, ettei selain tiedä PHP:n olemassaolosta yhtään mitään eikä voi vaikuttaa siihen mitenkään. PHP:tä käytetään sekä tiedon varastointiin että käsittelyyn palvelimen päässä, kuin myös selaimen ymmärtämän sisällön kuten HTML:n tai JavaScriptin generoimiseen.
Oletko debugannut koodiasi millään tavoin?
Okei. Kiitos The Alchemist! Ketjun voi sulkea, koska sain vastauksen. Ongelmana olikin se, että PHP olikin server side kieli ja kaikki ohjelmistopohjat tulkitsevat sen samalla tavalla, vaikka koodini ei macos ympäristössä toimikaan niin sen ainakin pitäisi toimia. Tarvii sanoa asiakkaalle!
PS. Sarkasmia. Avatkaa ketju.
Syy on selvästi Mac-ympäristö. Sinun kannattaa laittaa sivustolle varoitus, että sen toimivuus taataan ainoastaa Microsoft Windows -ympäristössä, käytettäessä standardiselainta Internet Explorer 6.0:a tai vanhempaa.
Tai DOS:ia.
Näiden esitietojen pohjalta ei voi sanoa juuri muuta kuin sen, että olet tehnyt sivusi jotenkin väärin ja että oikein tekeminen varmaankin ratkaisisi ongelman.
Tarkempia neuvoja voi saada, jos näyttää HTML-lomakkeen, jolla kuva lähetetään, ja PHP-koodin, joka käsittelee lähetyksen.
Sain toimimaan, kun kirjoitin koodin uudelleen. Ketjun voi nyt oikeasti sulkea ja voinen samalla poistua tältä sivustolta.
"Ketjun voi sulkea"? Ei tällä foorumilla mitään ketjuja suljeta, vaan ne sulkeutuvat automaattisesti kuukauden jälkeen.
Ilmeeni. Ohjelmointiputkan havainnointia: Foorumi täynnä amk:n takapenkin koviksia, jotka pääsevät näyttelemään internet topguyta aina foorumilleen. Kiva keskustelupalsta pojilla :)
Ei tarvitse olla ihmistuntija, jotta huomaa noutti:n olevan "hieman" ylimielinen.
noutti kirjoitti:
amk:n takapenkin koviksia
Ammattikorkeakoulussa ei ole takapenkin koviksia, senkin debiili.
noutti kirjoitti:
Ohjelmointiputkan havainnointia
Tuo lause taas tarkoittaa, että putka on havainnoinut jotain. "Havainnointia ohjelmointiputkasta" olisi oikein.
jo123 kirjoitti:
Ei tarvitse olla ihmistuntija, jotta huomaa noutti:n olevan "hieman" ylimielinen.
Tarkistas rakas jo123 vastauksia, joita sain kysymykseeni. Tyhmä kysymys? Ehkä, mutta jos ylimieliseksi tekee sen, että vastaa samalla mitalla olen pahoillani. Täytyy muistaa seuraavalla kerralla kääntää toinenkin poski ja hymyillä hiljaa.
Ps. Huomasin äsken vasta ikäsi. Saat anteeksi.
punppis kirjoitti:
Ammattikorkeakoulussa ei ole takapenkin koviksia, senkin debiili.
Havaintoni ovat eriluokkaa, senkin piparsnakkelihöpsönpömpiäinen.
punppis kirjoitti:
Tuo lause taas tarkoittaa, että putka on havainnoinut jotain. "Havainnointia ohjelmointiputkasta" olisi oikein.
Naulan kantaan. Olen silti eri mieltä amk havainnoinnista.
Sait heti keskustelun alussa erinomaisen asiallisen vastauksen: siinä todettiin, että vika ei voi olla esittämässäsi kohdassa, koska Safari ei ole millään tavalla tietoinen kyseisestä kohdasta. Katsoit sitten asiaksesi aloittaa jo tästä epäasiallisen huomauttelun – ottiko koville, kun joku "amk:n takapenkin kovis" olikin sinua viisaampi?
Ja entä minun vastaukseni? Sanoin erittäin asiallisesti, että antamistasi tiedoista on mahdotonta päätellä ongelman syytä, ja kerroin, mitä tietoja sinun pitäisi vielä antaa, jotta ongelman voisi ratkaista. Oletko liian pikkumainen myöntääksesi, että kysyit huonon kysymyksen, ja korjataksesi tilanteen parilla lisätiedolla?
Esimerkillistä käytöstä – varsinkin tuo täysin perusteeton AMK-nimittely. Jatka vain samalla linjalla, niin pääset taatusti vielä tänä iltana sivustolta lopullisesti pois ihan omasta tahdostasi riippumatta.
Metabolix; Sinulta ei tullut de facto asiaankuulumatonta vastausta. Itseasiassa erittäin esimerkillinen.
noutti kirjoitti:
Tarkistas rakas jo123 vastauksia, joita sain kysymykseeni. Tyhmä kysymys? Ehkä, mutta jos ylimieliseksi tekee sen, että vastaa samalla mitalla olen pahoillani. Täytyy muistaa seuraavalla kerralla kääntää toinenkin poski ja hymyillä hiljaa.
Ps. Huomasin äsken vasta ikäsi. Saat anteeksi.
Itseasiassa vastaukset olivat mielestäni varsin asiallisia (lukuunottamatta kolmatta vastausta). On tärkeää tietää ohjelmoinnin perusteet. Sitäpaitsi jos ensimmäisen vastauksen luki kunnolla vastasi se puoleen kysymyksestäsi. Ja myönnetään että oma kommenttini oli ehkä turhaa piikittelyä.
Joo, on kyllä tullut huomattua, että ei välttämättä kannata kirjoittaa vastauksia, joilla pyrkii herättelemään kysyjän omaa ajattelua (niin kuin nyt The Alchemist selvästikin yritti). Kysyjä ei välttämättä ymmärrä vastausta aiotulla tavalla ja vetää esim. herneet nenään (kuten tässä ketjussa kävi).
Grez; Kaikilla ei ole aikaa tai intoa ryhtyä Sokraattiseen ajatushautomoon, jos aivot todellakin lyövät tyhjää. Jos olen eksynyt metsään en kaipaa tietoa metsän todellisesta luonteesta saati kääpien käyttäytymisestä puun eteläisellä puolella, vaan kartan.
En silti ymmärrä, mitä järkeä on edes lähteä kommentoimaan ketjuihin, joihin vastaukseksi ei ole annettavaa muuta, kuin silmälasien nostamista nenältä.
noutti kirjoitti:
Grez; Kaikilla ei ole aikaa tai intoa ryhtyä Sokraattiseen ajatushautomoon, jos aivot todellakin lyövät tyhjää. Jos olen eksynyt metsään en kaipaa tietoa metsän todellisesta luonteesta saati kääpien käyttäytymisestä puun eteläisellä puolella, vaan kartan.
No jos ajatellaan että olet eksynyt metsään ja kellään ei ole karttaa ko. metsästä (niinkuin kysymyksesi perusteella ei voinut antaa suoraa ratkaisua), niin eikö kuitenkin ole tyhjää parempi antaa ohjeita miten pystyt löytämään ulos sieltä metsästä ilman sitä karttaa?
Todellinen vertailukohde olisi tilanne, jossa olen eksynyt metsään ja vastaan tulee henkilö, joka ensin kertoo eksymisen teoriaa ja kyselee olenko katsonut kääpiä puun eteläpuolelta.
Seuraavaksi saapuu henkilö, joka kertoo minulle, että eksymisen syynä on faktuaalisesti se, että olen metsässä.
Metabolixesta en sano mitään. (Ketjun asiallinen vastaaja.)
Tämän jälkeen löydän pois metsästä ja ilmoitan, että löysin omin avuin pois metsästä ja käsken unohtamaan koko jutun, jolloin paikalle saapuu henkilö, joka ilmoittaa, että ei voi unohtaa koko juttua pakottaen, koska unohtamiseen menee ainakin kuukausi.
Tämän jälkeen ilmoitan mielipiteeni koko tapauksesta, jolloin olenkin ylimielinen ja tyhmä, sekä muutenkin kelvoton, koska edes viitsin kysyä ja suivaantua siitä, että apu oli lähes olematonta naljailua.
Koodin kirjoittaminen uudestaan ei osoita kovin kummoista ongelmanratkaisukykyä, aivan kuten eksymisen ratkaiseminen juoksemalla yhteen suuntaan metsän reunaan asti ei osoita kummoista suunnistustaitoa. Jonain päivänä päädyt ehkä niin isoon metsään, ettei sieltä pääse mihin tahansa suuntaan juoksemalla pois, ja silloin ehkä toivot, että olisit kuunnellut The Alchemistin suunnistusvinkkejä. Ohjelmointi sattuu olemaan teoreettinen ala, joten kannattaa todella paneutua siihen teoriaan eikä nälviä auttajia.
noutti kirjoitti:
Todellinen vertailukohde olisi tilanne...
Jos nyt halutaan tätä metsävertailukohtaa niin ajatellaan että A on eksynyt metsään...
A) Voitko auttaa? Olen eksynyt metsään. Olen ennenkin käynyt täällä Adidaksen lenkkareilla ja nyt en nämä Asicsit jalassa löydä kotiin. Johtuisiko siitä että tuo kuusi on vihreä?
B) No, enpä kyllä tiedä. Ei tuo kenkien merkki paljoakaan vaikuta suuntavaistoon. Sinun täytyisi varmaankin etsiä vikaa jostain muualta. Mitä keinoja löytää kotiin olet kokeillut?
A) No jopas onkin hienoa, ettei vika oikein olekaan kengissäni. Ei tarvitse enää auttaa kenenkään, kun vika ei kuulemma olekaan kengissäni vaikka Asicsit jalassa eksyin. PS. Sarkasmia. Apuuva.
Sitten tulee henkilö C, joka on seurannut keskusteluanne.
C) Joo, kyllä ne viat on selvästi Asicseissa. Pitänee laittaa metsän laitaan kyltti että vain Adidaksilla saa lenkkeillä.
(henkilö A joka itse mainosti sarkasmiansa ei selvästi halua itse ymmärtää henkilön C sarkasmia)
noutti kirjoitti:
Tämän jälkeen löydän pois metsästä ja ilmoitan, että löysin omin avuin pois metsästä ja käsken unohtamaan koko jutun, jolloin paikalle saapuu henkilö, joka ilmoittaa, että ei voi unohtaa koko juttua pakottaen, koska unohtamiseen menee ainakin kuukausi.
Pikemminkin tulet ulos metsästä ja toteat että "tämän metsän voi nyt aidata". Ja siihen sitten joku sanoo, että ei täällä kuule noin vain aleta metsiä aitailemaan, mutta se aidataan automaattisesti jos kukaan ei käy siellä kuukauteen.
noutti kirjoitti:
Tämän jälkeen ilmoitan mielipiteeni koko tapauksesta, jolloin olenkin ylimielinen ja tyhmä, sekä muutenkin kelvoton, koska edes viitsin kysyä ja suivaantua siitä, että apu oli lähes olematonta naljailua.
No ehkä omasta näkökulmastasi näkemyksesi oli perusteltuja, mutta muiden näkökulmasta selvää ylimielisyyttä oli kyllä havaittavissa. En huomannut että kukaan olisi sanonut tyhmäksi. Eikä kukaan pidä sinua kelvottamana sen takia että kysyt, mutta kysymyksesi oli kyllä kelvoton eikä antanut mitään mahdollisuuksia antaa järkevää vastausta. Metabolix sitten lopulta väänsi rautalangasta tämän asian.
Vaikka en ylimielisyyttä ainakaan itse tulkitse teksteistäni niin kieltämättä Grezin teksti nauratti. Eiköhän lopeteta tähän. Vähän ajattelematonta käytöstä.
Josset sinä tiedä, mitä PHP on, niin et tule pääsemään tulevaisuudessa yhtään helpommalla.
Syitä siihen, miksen yrittänyt auttaa ehdottelemalla mahdollisia syitä virheeseen, ovat se ettet selvästikään ollut itse yrittänyt debugata koodiasi, ja se ettet avausviestissäsi kertonut mitään hyödyllistä, jotta kukaan meistä olisi voinut auttaakaan.
Viestisi tiivistettynä: "Koodini on rikki, wtf?"
Enkä mää ole AMK:sta. :(
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.