Tavoitteena olisi asentaa gtk+-2.22.0 Ubuntulle (10.04). Kun asennan tarvittavaa atk-pakettia (atk-1.22.0), käytän tietysti ./configure, make ja make install komentoja. ./configure menee ongelmitta, mutta make-kohdassa tulee aina sama virhe:
/bin/bash: ..//home//glib-2.26.0/gobject/glib-genmarshal: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
make[2]: *** [stamp-atkmarshal.h] Virhe 127
make[2]: Poistutaan hakemistosta "/home//atk-1.22.0/atk"
make[1]: *** [all-recursive] Virhe 1
make[1]: Poistutaan hakemistosta "/home//atk-1.22.0"
make: *** [all] Virhe 2
Olen tarkistanut asian ja siellähän se glib-genmarshal tiedosto on olemassa juuri tuossa sijainnissa. Olen viikkojen ajan tätä googlettanut ja pohtinut, yrittänyt kaikkea, vähän liikaakin, koska sain eilen asentaa ubuntun uudelleen :D miksi tämä nyt väittää, ettei tuota tiedostoa ole olemassa? miten ratkaista tää homma? Kiitos :)
Lähdetäänpäs siitä että miksi kääntää kirjastoa joka kaiken lisäksi on liian vanha. Sen pitäis olla vähintään atk-1.29.2 versio. Kuinka ollakaan lucidin (ubuntu 10.04) pakettivarastosta löytyy atk-1.30.0 joten asennappas se. Vielä helpommalla pääset kun asennat gtk+-2.20.0 pakettivarastosta. Ei tarvi mitään käännellä ja ylläpito onnistuu monta kertaa helpommin. Ei ohjelmia kannata kääntää jos ei ole mitään pakottava tarve käyttää uusinta versiota. Jos haluaa uusimpia vakaita ohjelmia niin ehkä kannattais harkita eri distroa kuin ubuntu. Otetaas esimerkiksi Arch linux jossa kyseinen gkt+ on menossa jo versiossa 2.22.1-1, joten yksi päivitys on jo tullu. Archin asentaminen voi tuntua vaikealta mutta hyvät ohjeet siihen löytyy. Opetus on siis se että älä käännä ohjelmia itse vaan kannattaa tsekata distron pakettivarastosta mitä sieltä löytyy.
oon kyllä sieltä synaptikista ettiny, en oo löytänyt..pitääpä etsiä uudelleen heti kun koneelle pääsen. Vanha versio on siksi, kun oon uusimmalla kokeillut ja tuli tuo virhe, niin latasin vanhemman. Kiitosta vaan :)
(Mod. huom: älä lainaa koko edellistä viestiä!)
jep, synaptikistahan ne kaikki löytyi :D kiitos!
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.