Olen tekemässä yksinkertaista peliä OpenGL:llä. Blenderillä voi kuitenkin exportata useampaan tiedostomuotoon, joten en tiedä mitä formaattia käyttäisin. Mitä tiedostoformaattia suosittelisitte?
Haluaisin myös tietää, miten meshin suosittelemassanne tiedostoformaatissa saa helpoiten importattua peliinsä.
OpenGL:ssähän ei ole itsessään mitään tukea modelliformaateille, joten joudut käyttämään kirjastoja tai tekemään itse niiden lataamisen. Kirjastoillahan saa luultavasti ladattua melko helposti mitä vaan. Jos taas päätät itse tehdä, kannattaa valita ehkä jokin yksinkertainen formaatti, jos et halua käyttää hirveästi aikaa sen koodaamiseen.
Itse en ole koskaan ladannut modelleja OpenGL:ään, mutta sen verran, mitä olen katsonut, Quake II:n käyttämä md2 on erittäin yksinkertaisen näköinen eikä sen käyttöön pitäisi liittyä mitään linsensointi teknisiä ongelmia, onhan Quake II:n sorsatkin laitettu yleiseen jakoon. Myös Blender tukee kyseistä formaattia.
Uinotin kirjoitti:
Mitä tiedostoformaattia suosittelisitte?
RAW on helpoin muoto importata. Jos haluaa enemmän infoa kuvasta, niin luettavaa on varmaankin myös VRML.
Uinotin kirjoitti:
Haluaisin myös tietää, miten meshin suosittelemassanne tiedostoformaatissa saa helpoiten importattua peliinsä.
Katso teksti-editorilla tiedostoa, niin varmaan keksit itsekin. Tosin kannattaa tehdä yksinkertaiset kuviot, jottei ole hankala hahmottaa.
Hyvä tiedostomuoto riippuu siitä, mitä ominaisuuksia tarvitset:
Näillä näkymin tarvitsen tiedostomuodon, johon laitetaan yksi malli per tiedosto. Tekstuureita tulisi joko nolla tai yksi. Mallit ovat staattisia.
Noin vähäisiin vaatumuksiin Wavefrontin OBJ-formaatti on yksi helpoimmista.
Mitenkäs noi OBJ:n facet saa hyödynnettyä? Pitäisikö ne muuttaa indexeiksi?
OBJ formaatissa kaikki on indeksoitu, muistaakseni myös tekstuurikoordinaatit on ihan omanaan.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.