Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C: OpenGL: Meshien lataaminen

Sivun loppuun

Uinotin [25.12.2010 19:46:37]

#

Olen tekemässä yksinkertaista peliä OpenGL:llä. Blenderillä voi kuitenkin exportata useampaan tiedostomuotoon, joten en tiedä mitä formaattia käyttäisin. Mitä tiedostoformaattia suosittelisitte?

Haluaisin myös tietää, miten meshin suosittelemassanne tiedostoformaatissa saa helpoiten importattua peliinsä.

Anaatti [25.12.2010 20:44:10]

#

OpenGL:ssähän ei ole itsessään mitään tukea modelliformaateille, joten joudut käyttämään kirjastoja tai tekemään itse niiden lataamisen. Kirjastoillahan saa luultavasti ladattua melko helposti mitä vaan. Jos taas päätät itse tehdä, kannattaa valita ehkä jokin yksinkertainen formaatti, jos et halua käyttää hirveästi aikaa sen koodaamiseen.

Itse en ole koskaan ladannut modelleja OpenGL:ään, mutta sen verran, mitä olen katsonut, Quake II:n käyttämä md2 on erittäin yksinkertaisen näköinen eikä sen käyttöön pitäisi liittyä mitään linsensointi teknisiä ongelmia, onhan Quake II:n sorsatkin laitettu yleiseen jakoon. Myös Blender tukee kyseistä formaattia.

peran [26.12.2010 01:11:58]

#

Uinotin kirjoitti:

Mitä tiedostoformaattia suosittelisitte?

RAW on helpoin muoto importata. Jos haluaa enemmän infoa kuvasta, niin luettavaa on varmaankin myös VRML.

Uinotin kirjoitti:

Haluaisin myös tietää, miten meshin suosittelemassanne tiedostoformaatissa saa helpoiten importattua peliinsä.

Katso teksti-editorilla tiedostoa, niin varmaan keksit itsekin. Tosin kannattaa tehdä yksinkertaiset kuviot, jottei ole hankala hahmottaa.

Metabolix [26.12.2010 01:19:53]

#

Hyvä tiedostomuoto riippuu siitä, mitä ominaisuuksia tarvitset:

Uinotin [26.12.2010 02:26:57]

#

Näillä näkymin tarvitsen tiedostomuodon, johon laitetaan yksi malli per tiedosto. Tekstuureita tulisi joko nolla tai yksi. Mallit ovat staattisia.

Metabolix [26.12.2010 18:32:53]

#

Noin vähäisiin vaatumuksiin Wavefrontin OBJ-formaatti on yksi helpoimmista.

Uinotin [26.12.2010 18:54:52]

#

Mitenkäs noi OBJ:n facet saa hyödynnettyä? Pitäisikö ne muuttaa indexeiksi?

User137 [28.12.2010 02:05:36]

#

OBJ formaatissa kaikki on indeksoitu, muistaakseni myös tekstuurikoordinaatit on ihan omanaan.

http://www.eg-models.de/formats/Format_Obj.html

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta