Itse satuin olemaan lovsanin uhri (kun oli anti-virus ohjelma vähän jäänny jälkeen :P ), mutta nyt se on poissa (ja turva-aukko korjattu) niin satuin löytämään netistä tälläsen lovsaniin piilotetun hauskan viesti jutun : www.f-secure.com/virus-info/v-pics/lovsan1.jpg ..... heh heh hauska juttu :)
Minusta tuo viesti on lähinnä typerä ja osoittaa että ko. madon on kirjoittanut joku hacceri 13v.
No en mä nyt tiedä onko tuo 13v tyypin viesti. Tuo viesti vain osoittaa että kirjoittaja on joku linux-fanaatikko joka luulee ettei linuxissa ole yhtäkään turva-aukkoa.
Linux on itseasiassa turvattomampi käyttöjärjestelmä kuin Windows. Hakkerit haluavat hakkeroida linux-palvelimen mieluummin kuin windows palvelimen. Linuxin hakkeroimisessa on "tavoitetta". Lisäksi linuxin lähdekoodia tutkimalla voi joku epärehellinen moraaliton ihminen löytää räikeän turva-aukon ja käyttää sitä hyväkseen ennemmin kuin ilmoittaa siitä.
Windowsista taas korjataan turva-aukkoja niin ettei ne koskaan edes leviä julkisuuteen. Microsoftin omat kooderit etsivät niitä.
Olen huomannut, että se auttaa tosissaa jo aika paljon kun on ahkera lataamaan noita tietoturva päivityksiä. Säästyimpähän ainakin tuolta virukselta.
Taisin minäkin säästyä.
offtopic: Pyh, jos saisi valita niin ei kumpaakaan, Linuxia eikä ainakaan Windowsia ! Mutta kun ei omat aina, eikä varsinkaan perheeni "ohjelmointi" taidot ole mitkään hyvät, on pakko tyytyä uusinpaan Win:iin. Siihen se taitaa kaikilla muillakin kaatua, tuohon perheensä "avuttomuuteen".
odys: Tuo päinvastoin kehittää käyttöjärjestelmää. Niinkuin windowsin tietoturva-aukkoja ei myöskään Linuxin tietoturva-aukkoja paljastu kuin hakkeroinnilla (tai linuxin tapauksessa myös avoimien sorsien selaamisella).
Valitettava tosiasia on, että minulta (joka en ole eläissäni harrastanut hakkerointia) kestää viisi minuuttia ja olen jonkun Windowsissa. Linuxille minun on kuitenkin turha edes haaveilla.
leftover en sanonut ettei kehittäisi. Tottakai se kehittää, mutta sanoin vain huonon puolen open source käyttiksestä, että siitä löytää paljon helpommin tietoturva-aukon kuin closed source käyttiksestä. Et pääse tarkastelemaan Windowsin lähdekoodia, joka aiheuttaa sen että joudut testaamaan tietoturva-aukkoja kun linuxissa hakkerin silmä voi osua tietoturva-aukkoon hyvällä tuurilla minuuteissa. Tottakai se on mahdollista myös että windowsin kanssa käy sama asia, mutta epätodennäköisempää.
Ja niinkuin itse juuri sanoit.
lainaus:
Valitettava tosiasia on, että minulta (joka en ole eläissäni harrastanut hakkerointia) kestää viisi minuuttia ja olen jonkun Windowsissa. Linuxille minun on kuitenkin turha edes haaveilla.
Niin linuxin hakkerointi on hakkereille haaste. Kuka nyt jotain windowsia haluaa hakkeroida jos siinä ei ole haastetta?
Ja leftover kerroppas, kuinka kauan olet käyttänyt käyttöjärjestelmää Windows? Luulen että aina. Tällöin tiedät jo valmiiksi kaikkea kyseisestä käyttöjärjestelmästä, mikä tekee hakkeroinnin paljon helpommaksi?
Ja kun nyt niin paljon kehuit hakkerointitaitojasi niin hakkeroi minun koneelleni sisään Administrator oikeuksilla. Odotan että pääset sisään koneelleni helposti 5minuutissa. Mainittakoon vielä että minulla on Win XP Pro
leftover, saat luvan minulta hakkeroida koneelleni ja tehdä C:n juureen txt tiedoston missä lukee "Kävin täällä t. leftover" tai jotain ton tyyppistä. :P
En usko että tiedosto koneelleni ilmestyy. Pelkkää puhetta. :)
Lainaan itse itseäni:
lainaus:
kestää viisi minuuttia ja olen jonkun Windowsissa.
Jonkun tarkoittaa tässä tapauksessa ensimmäistä huonosti suojattua windows-konetta joka verkosta löytyy. Veikkaisin käyttöjärjestelmäksi susikasia ja omistajaksi aasialaista. Linuxista ei löydy huonosti suojattuja koontikäännöksiä (ainakaan niin huonosti että minä pääsisin murtautumaan).
Käyttishistoria lyhyesti: WinNT -> Redhat + Dos 6.2 -> Win95 + Redhat + Dos 6.2 -> Redhat + Win98 -> Win98 + Dos 6.2 -> Debian + Win98 -> WinXP
Eli neljässä eri käyttiskokoonpanossa pääkäyttiksenä on ollut windows, kolmessa linux. Vain yksi kokoonpano on ollut ilman windowsia, mutta kolme kokoonpanoa on ollut ilman linuxia joten kyllä, käytän enemmän windowsia mutta en ihan ummikko ole linuxinkaan suhteen.
Tosin Debian + Win98 kokoonpanosta on jo kohta kaksi vuotta aikaa, joten uudet tuulet on minulta pimennossa linuxin suhteen tällä hetkellä.
Vaikka en uskokaan, niin hyvinkin mahdollista että GUI:lla varustettu Winhacktool (tai joku vastaava) löytäisi myös sinun koneesta paikkaamattoman tietoturva-aukon jota hyödyntää. Omalta koneeltani niitä löytyi peräti seitsemän (WinXP Pro) vaikka en ole valikoiva patchien suhteen (aina kun löytyy, otan ne).
No tämä alkaa mennä jo paras käyttis keskusteluksi :P
Kyllä linuxinkin haxaamiseen löytyy ohjelmia kun vaan googlettaa.. Ainakin nuketusohjelmia jos ei muuta :P
lainaus:
Minusta tuo viesti on lähinnä typerä ja osoittaa että ko. madon on kirjoittanut joku hacceri 13v.
Olihan fawkz melkolailla oikein arvattu. Ikä vaan ei nyt ihan ollu tuo 13 wee, mutta kuitenkin.
FBI narautti LovSan-madon luoneen teinin: http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?
lainaus:
.. Ainakin nuketusohjelmia jos ei muuta :P
Öh.. en ole varma, mutta muistaakseni nuke-hyökkäys, hyökkää Windowsin tietoturva-aukkoon, ei muiden käyttiksien.
lainaus:
.. Ainakin nuketusohjelmia jos ei muuta :P
Öh.. en ole varma, mutta muistaakseni nuke-hyökkäys, hyökkää Windowsin tietoturva-aukkoon, ei muiden käyttiksien.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.