Hei.
Sain Metabolixilta vinkin että pystyttäisin oman palvelimen.
Googlesta en löytönyt sopivia niksejä ja neuvoja,joten ajattelin kysyä niitä teiltä.
Kysymys kuuluukin; Miten perustan oman palvelimen?
Tilaa koneelta heruisi 100Gt-150Gt,joten sen kanssa ei pitäisi olla ongelmia.
Justhan tässä oli pari päivää sitten keskustelua serverin pystyttämisestä.
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/
1. Asenna käytössäsi olevalle koneelle palvelinohjelmisto
2. Nauti uudesta palvelimestasi
No sitten uus problema...
Minkälaista ohjelmistoa kannattas ladata.
Voisitteko kertoa mistä osoitteesta ohjelman voi ladata ja mihin tarkoitukseen se on.
Laitathan linkit vain asiallisille sivuille?
Vaikka foorumilta tietoa löytyykin, kannattaa koittaa myös etsiä itse. Kokeiles ensin googlettaa ihan hakusanalla "palvelinohjelmisto" ja selvitä itse vaihtoehtoja. Vasta sitten kannattaa kysyä muiden mielipidettä avuksi valinnassa, kun jo jotain pohjatietoa on. Näin kysyjä tekee suuremman vaikutuksen ja saattaa saada asiallisenkin vastauksen.
Minkä tyyppistä palvelinta olet tekemässä, WWW-palvelinta, tiedostopalvelinta vai kenties jotain muuta?
Noh, kumpaakin minä suunnittelen..
Santeri P. kirjoitti:
Noh, kumpaakin minä suunnittelen..
Tiedostopalvelin, FTP vai jotain muuta?
HTTP-palvelimen saa esimerkiksi Apachesta, tai yhdellä asennuksella enemmän hyötyä kun asentaa XAMPPin tai vastaavan.
Mää ymmärrän tiedostopalvelimella lähinnä jonkun NAS-toiminnallisuuden. FTP on niin 80-lukua.
Saa muuten suositella jotain hyvää ratkaisua tuollaseen NASiin. Tällä hetkellä on pystyssä NFS, jossa löyhä IP-pohjanen autentikointi. Toimii minusta suhteellisen jees, mutta ainakin tuohon autentikointiin ois kiva löytää jotain turvallisempaa. Serveri, ja ainakin tällä hetkellä kaikki klientitkin, on Linuxeja.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.