Hei taas pitkästä aikaa.
Tälläkertaa minulla on ongelma HTML-tiedoston julkaisemisessa.
Minun pitäisi saada julkaistua PELKKÄ tiedosto,ja sivulle ei saisi tulla mitään muuta.
Tiedosto on jo kyllä koodattuna koneella.
Domainpuolen osaan hoitaa itse linkityksillä, ja muussa minulla ei ole ollenkaan ongelmia.
Voisitteko auttaa ongelmani kanssa?
Kerro vielä ongelma selkeässä muodossa, koska tuosta ei oikein selviä sitä.
Haluat pelkän koodin sivulle? Tulosta sivu PHP:n htmlspecialchars-funktion läpi.
Siis selvemmin sanottuna,minulla on HTML-tiedosto joka pitäisi saada Internetiin. En tiedä miten voin julkaista sen Ftp:// tai Http:// protokollassa File:// Protokollan sijaan. Domainit voin saada itsekin sivulle.
Siis sinulla pitää olla kotisivutilaa, jonne voit lisätä noita dokumentteja. Lisääminen tehdään usein ftp-ohjelman avulla, mutta sivusto saattaa tukea myös selaimen kautta lomakkeella tapahtuvaa sirtoa. Joillakin sivustoilla voit ehkä lisätä sisällön suoraan valmiiseen pohjaan.
Et ole kuitenkaan ennen ehkä tehnyt sivuja, joten kannattaa suunnata palveluntarjoajasi omiin ohjeisiin tiedostojen siirrosta.
Domainia ei "saada" sivulle. Sivulle voi kirjoitella mitä lystää, mutta se ei muuta domainien toimintaa miksikään.
http://alidomain.domain.tunnus/hakemisto/
Tässä domain.tunnus on sellainen osa osoitetta, joka on varattu käyttöön rekisteröimällä se. Maailmassa on monta nimipalvelinta, jotka tietävät mihin IP-osoitteeseen, eli mille sivupalvelimelle rekisteröity domain tulee ohjata. Kun liikenne ohjautuu sivupalvelimeen, palvelimen tulee tietää mihin sivutilaan kyseinen domain kuuluu.
Tämän takia omalla sivullasi ei ole mitään tekemistä tässä kuviossa. Palvelimet eivät tiedä eivätkä noudata sivusi sisältöä, sillä niiden tehtävänä on vain tarjoilla sivu.
Sen sijaan palvelimella voi olla pyörimässä FTP-palvelinohjelmisto, jonne voit ottaa yhteyden kotikoneesi FTP-asiakasohjelmalla. Tämä mahdollistaa tiedostojen lähettämisen palvelimella sijaitsevaan ennalta määriteltyyn sivutilaan. Tämän sivutilan osoite taas määräytyy palveluntarjoaman varaaman domainin ja mahdollisen alidomainin ja/tai hakemiston mukaan, esim. http://kotisivut.domain.tunnus/santeri_p/
FTP-puolella taas ei ole mitään tietoa tästä osoiterakenteesta. Siellä voi näkyä esimerkiksi www- tai public_html -hakemisto, jonne sivut sijoitetaan. Sivupalvelinohjelmisto taas tietää muuta kautta, miten tämä sivutila muodostuu osoiterakenteeksi.
Yksinkertaistaen: välissä on monta toisistaan erillistä toimintoa ja ohjelmistoa, jotka eivät tiedä toistensa olemassaolosta. Eli tiedostot kopioidaan palvelimen hakemistoon, väline siihen vain on usein FTP. FTP taas ei varsinaisesti tiedä, mihin sitä käytetään. Se vain siirtää tiedostoja. Sivupalvelinohjelmisto (vaikka Apache) taas ei tiedä FTP:stä mitään, se vain katsoo mitä tiedostoja hakemistosta löytyy kun se saa pyynnön tarjoilla jokin tietty sivu jostakin tietystä osoitteesta. Oma sivusi taas on vain tiedosto, eli se tieto, joka siirretään. Selain taas tulkitsee sivun rakenteen ja mahdolliset tyylitiedostot ja saat siitä lopullisen näkymän ruudullesi.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.