Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Serveri

Sivun loppuun

mika132 [16.12.2010 09:19:29]

#

Eli olen tässä miettinyt oman serverin tekemistä, mutta olen hieman serverin perusteista hukassa.

Jos nyt rakennan serverin niin kelpaako siihen perinteiset tietokoneen osat? Eli joku emo kiintolevyt muistikammat jne.. Sitten mitä muita osia omaan serveriin tarvitaan kiinni, jotta se toimii oikein?

Mikä serverin osista määrittää sen kuinka paljon serveri kestää rasitusta ilman jumittumista tai pitkää latausta? Mikä määrittää liikenteen kesto kyvyn jne?

Ps. Kiitos.

Blaze [16.12.2010 10:31:18]

#

Alotetaan nyt valistamalla, että serverin pystyttämisessä pääsee hyvin alkuun kun ottaa sen vanhan koneen sieltä kaapista ja asentaa siihen sopivat softat. Tarkotukseen optimoitua laitteistoa voi katella sitte ku tietää, mitä sillä tekee.

mika132 kirjoitti:

Jos nyt rakennan serverin niin kelpaako siihen perinteiset tietokoneen osat?

Noin periaatteessa joo. Järeissä palvelimissa käytetään usein erikseen palvelinkäyttöön suunniteltua rautaa, ECC-muistia jne. mut niitä ei kovin moni taida kotonaan pyörittää.

mika132 kirjoitti:

Eli joku emo kiintolevyt muistikammat jne.. Sitten mitä muita osia omaan serveriin tarvitaan kiinni, jotta se toimii oikein?

Lähtisin toisesta päästä; mitä serveriin ei tarvitse? Näyttö, näytönohjain, äänikortti, näppäimistö, DVD-asema...

mika132 kirjoitti:

Mikä serverin osista määrittää sen kuinka paljon serveri kestää rasitusta ilman jumittumista tai pitkää latausta?

Ihan niinkun muissakin tietokoneissa: prosessorit, mustikapasiteetti ja levypakan nopeus.

mika132 kirjoitti:

Mikä määrittää liikenteen kesto kyvyn

Nettiyhteyden nopeus. Vieläpä niin, että serverit tarvii usein paljon enemmän ulosmenevää kaistaa kuin sisääntulevaa.

Beuling [16.12.2010 16:30:48]

#

mika132 kirjoitti:

Eli joku emo kiintolevyt muistikammat jne.. Sitten mitä muita osia omaan serveriin tarvitaan kiinni, jotta se toimii oikein?

"Blaze kirjoitti:

Lähtisin toisesta päästä; mitä serveriin ei tarvitse? Näyttö, näytönohjain, äänikortti, näppäimistö, DVD-asema...

En ole mikään palvelin asiantuntija mutta kysymys: miten muka palvelimessa ei tarvita näyttöä, näppäimistöä yms.?

Jos esim. pitää asentaa päivityksiä jne. niin miten se hoidetaan? Etäyhteys? Miten palvelimen ensimmäinen käynnistyskerta? Kyllä siinä varmaan pitää asentaa asetuksia.

Entäpä jos hajoaa joku asia? Tuskin siellä Louhi Networkissa ruveta etäyhteydellä käynnistämään palvelinta uusiksi.

Puhun siis yleisesti ottaen oikeista palvelimista jne...

Mizou [16.12.2010 17:01:11]

#

Beuling kirjoitti:

En ole mikään palvelin asiantuntija mutta kysymys: miten muka palvelimessa ei tarvita näyttöä, näppäimistöä yms.?

Jos esim. pitää asentaa päivityksiä jne. niin miten se hoidetaan? Etäyhteys? Miten palvelimen ensimmäinen käynnistyskerta? Kyllä siinä varmaan pitää asentaa asetuksia.

Entäpä jos hajoaa joku asia? Tuskin siellä Louhi Networkissa ruveta etäyhteydellä käynnistämään palvelinta uusiksi.

Puhun siis yleisesti ottaen oikeista palvelimista jne...

Lähinnä niiden ei tarvitse ainakaan kotikäytössä olla kokoajan siinä kiinni. Lainaa vaikka toisesta koneesta jos/kun tarvitsee.

Marbo [16.12.2010 17:03:13]

#

Beuling kirjoitti:

Tuskin siellä Louhi Networkissa ruveta etäyhteydellä käynnistämään palvelinta uusiksi.

Tuolla ei varmasti ole asiakkailla omia näyttöjä palvelimissa. Veis aivan järjettömästi turhaa tilaa. Kyllä se vaan etäyhteydellä uudelleen käynnistetään jos se ei toimi tai verkko nurin niin sitä varten siellä on henkilökuntaa jotka niitä käy pyydettäessä boottaamassa.

Blaze [16.12.2010 18:12:05]

#

Beuling kirjoitti:

miten muka palvelimessa ei tarvita näyttöä, näppäimistöä yms.?

Nokun se palvelin hurisee siellä jossain satojen kilometrien päässä konesalissa, niin miksi siinä pitäis olla näppis tai näyttö kiinni? Eihän niistä oo mulle mitään hyötyä.

Beuling kirjoitti:

Jos esim. pitää asentaa päivityksiä jne. niin miten se hoidetaan? Etäyhteys?

Jep.

Beuling kirjoitti:

Miten palvelimen ensimmäinen käynnistyskerta? Kyllä siinä varmaan pitää asentaa asetuksia.

No tämä on se, missä sen kotikoneen kans saatat joutua lainaamaan näppistä/näyttöä/jotain. Oikeassa palvelinraudassa on sarjakonsolit tuota varten, ja hoidat hommat sen läpi käyttäen läppäriä.

Mulla esim. on tässä kotona QNAPin NAS-purkki, minkä voinee laskea palvelimeksi, kun siihen Debianin asensin ja täydet root-oikeudet löytyy, vaikkei se PC-rautaa olekaan. Tuohon ei edes saa kiinni näppäimistöä tai näyttöä. Installerin saamisen laitteeseen hoidin verkon yli TFTP-protokollan avulla ja loppu hoitu SSH:lla.

Beuling kirjoitti:

Entäpä jos hajoaa joku asia? Tuskin siellä Louhi Networkissa ruveta etäyhteydellä käynnistämään palvelinta uusiksi.

Eli kun mulla on Louhelta palvelin ja haluan bootata sen, mun pitäis kulkee puolen Suomen läpi Helsinkiin Louhen konesaliin boottaan se kone? Ei, kyl mää teen sen juurikin sillä etäyhteydellä :)
Jos viittasit siihen, että kone menee niin juntturaan, ettei se vastaa etäyhteyspyyntöihin, niin Louhella on sitä varten nörtti päivystämässä, että se käy painamassa resettinappulaa.

QPRocky [17.12.2010 12:57:12]

#

KVM-kytkin on näppärä, niin pärjää yhdellä näytöllä, hiirellä ja näppiksellä.

LaNu [17.12.2010 18:45:08]

#

Blaze kirjoitti:

Eli kun mulla on Louhelta palvelin ja haluan bootata sen, mun pitäis kulkee puolen Suomen läpi Helsinkiin Louhen konesaliin boottaan se kone? Ei, kyl mää teen sen juurikin sillä etäyhteydellä :)

Aihetta sivuten, mietiskelin miten etäkoneen levysalaus oikein toteutetaan. Pieni pääni ei hahmota, onko sitä mahdollista bootata etänä. Aika pitkälle pitää ladata salaamatonta koodia, ennenkö verkon kautta päästään salausavainta syöttämään.

Metabolix [17.12.2010 19:04:09]

#

LaNu kirjoitti:

Aihetta sivuten, mietiskelin miten etäkoneen levysalaus oikein toteutetaan.

Eihän käyttöjärjestelmää ja sen perusohjelmia (kuten SSH-daemonia) ole paljonkaan järkeä salata, vai onko?

Muistelen nähneeni jossain laajennuskortteja, joilla pyörii jokin kevyt, etäkäytettävä käyttöjärjestelmä, jonka kautta pääsee käyttämään varsinaista palvelinrautaa melkein yhtä hyvin kuin fyysisesti. Palvelimen käyttöjärjestelmän voi sitten asentaa vaikka kotikoneen CD-asemassa olevalta levyltä.

Blaze varmaan tarkoitti yksinkertaisempaa tilannetta, että annetaan reboot-komento jo käynnissä olevalle koneelle, jolloin kone käynnistyy itsekseen uudestaan ja siihen voi hetken päästä yhdistää taas. Tämähän ei edellytä sen kummempaa kuin tavallisen SSH-yhteyden palvelimelle.

Blaze [17.12.2010 20:29:57]

#

LaNu kirjoitti:

Pieni pääni ei hahmota, onko sitä mahdollista bootata etänä. Aika pitkälle pitää ladata salaamatonta koodia, ennenkö verkon kautta päästään salausavainta syöttämään.

Joo, sitä roottiosiota ei varmaan hirveen kätevästi pääse salaamaan (ilman Metabolixin mainitsemia vehkeitä), mut harvemmin pitäis olla tarvettakaan. Ton mun NASin dataosio on salattu, bootatessani laitteen meen SSH:lla sisään ja mounttaan salatun osion käsin.

LaNu [17.12.2010 22:20:24]

#

Metabolix kirjoitti:

Eihän käyttöjärjestelmää ja sen perusohjelmia (kuten SSH-daemonia) ole paljonkaan järkeä salata, vai onko?

Kyllähän se salaus pienentää riskiä, että syötät tunnarit feikkijärjestelmälle :-)

lainaus:

Blaze varmaan tarkoitti yksinkertaisempaa tilannetta, että annetaan reboot-komento jo käynnissä olevalle koneelle, jolloin kone käynnistyy itsekseen uudestaan ja siihen voi hetken päästä yhdistää taas. Tämähän ei edellytä sen kummempaa kuin tavallisen SSH-yhteyden palvelimelle.

Tätä tilannetta mietin, mutta siten että levy on kokonaan salattu.

Olen tuosta jotain lueskellut. Homma vaatii aina jonkin erillispiirin. Ilmeisesti TPM on yksi toteutustapa, jota Windowsin kanssa käytetään (Bit locker). Jos oikein olen käsittänyt, tuo yhdistelmä jotenkin tarkastaa ettei ennen tunnuskyselyä ladatut tiedostot ole muuttuneet.¨

Niin, tietoturvan ja vainoharhaisuuden taso ovat monesti synonyymeja :-)

Blaze [17.12.2010 23:31:46]

#

LaNu kirjoitti:

Niin, tietoturvan ja vainoharhaisuuden taso ovat monesti synonyymeja :-)

Jepjep, pitää vaan yrittää tunnistaa sopiva foliohattuilun taso :)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta