Ongelmia joulusivun teossa kun selaimilla on eri kokoiset mitat.
Minulla on kynttilä ja liekki eri kuvassa koska liekki on animoitu. Nyt kun yritän saada liekin ja kynttilän kohdalleen tulee ongelmia tuon erilaisen mitoituksen vuoksi.
FireFoxissa saa tuon tehtyä erittäin helposti mutta sama sivu näyttää IE8:ssä todella surkealta. Olen kokeillut taulukolla ja div:llä mutta huonolla menestyksellä.
Yhden kynttilän liekkeineen saan melkein kohdalleen että sen voi hyväksyä molemmissa selaimissa mutta kun eritän saada toista kynttilää liekkeineen niin silloin alkaa tosi ongelmat.
Näitä kynttilöitä pitäisi saada neljä kappaletta suoraan riviin. Miten olette ratkaisseet tällaisen ongelman?
Entä jos kokeilet saada IE8 :lle sopivan ulkoasun...ja jälkeenpäin tutkit miltä se näyttää f-foxilla? Kullekkin oma css-tiedosto ratkoo jotain?
Jos jättää eri selainten eri tyylit pois, ja yhdistää kuvat? En tiedä millä olet liekin animoinut, mutta kyllä ainakin mitä olen itse käyttänyt, niin niillä saa osan vain animoitua...
Varmista, että doctype on heti sivun alussa. Ei rivinvaihtoja, välilyöntejä tms.
Lisäksi jos käytät elementtejä, joilla saattaa olla oletuksena esim. marginaalia, niin näissä voi olla eroja. Helppo korjata.
Merri kirjoitti:
Varmista, että doctype on heti sivun alussa. Ei rivinvaihtoja, välilyöntejä tms.
Levität tätä juttua aika usein. Viitsisitkö jo vihdoin joko osoittaa jonkin (ilmeisesti minulle tuntemattoman) selaimen, jota ne välit haittaavat?
Pekka Mansikka kirjoitti:
Entä jos kokeilet saada IE8 :lle sopivan ulkoasun...ja jälkeenpäin tutkit miltä se näyttää f-foxilla? Kullekkin oma css-tiedosto ratkoo jotain?
Itse uskon, että tyylien resetointi auttaa paljon enemmän, kuin kaikille selaimille oman css-tiedoston tekeminen.
Metabolix kirjoitti:
Viitsisitkö jo vihdoin joko osoittaa jonkin (ilmeisesti minulle tuntemattoman) selaimen, jota ne välit haittaavat?
Mää tiiän yhen: IE6
Blaze kirjoitti:
Mää tiiän yhen: IE6
Ei pidä paikkaansa. Kokeile vaikka.
Edit: Laitetaan nyt vielä todisteeksi testimateriaalia ja IE6:n näkemykset kuvana. [Mod. huom: poistettu vanhentuneet linkit.]
Metabolix: testaa ne muutkin DOCTYPEt joutessasi.
Merri kirjoitti:
Metabolix: testaa ne muutkin DOCTYPEt joutessasi.
Miksi DOCTYPE vaikuttaisi tässä kohti asiaan? Mutta kyllä, olen testannut usealla* DOCTYPEllä, ja tulos on aina sama (paitsi tietenkin silloin, kun DOCTYPE itsessään aktivoi Quirks moden).
*) Testasin <!DOCTYPE html>:n lisäksi mm. Strict-, Transitional- ja Frameset-versiot sekä HTML 4.01:stä että XHTML 1.0:sta.
Nyt kun ehdin käyttää enemmän aikaa tähän kuin kahvitauon viimehetket, niin huomasin että tämä koski nimenomaan rivinvaihtoja, tabeja ja välilyöntejä. Ei siis mitä tahansa muita merkkejä, jotka ovat niitä ongelmien aiheuttajia.
Olen huomannut neuvoessa huomattavasti helpommaksi sanoa, että poistaa kaiken DOCTYPEä edeltävän, koska sitä ei ikinä tiedä mitä kakkaa siellä alussa on – varsinkin tapauksissa joissa ei edes anneta mitään sivua tutkittavaksi. Olisi jotenkin höpsöä joka kerta sanoa, että "poista kaikki DOCTYPEä edeltävät merkit paitsi välilyönnit, tabit ja rivinvaihdot". Tärkeintä on saada sotku pois DOCTYPEn edestä, jottei IE varmasti ole quirksmodessa. Olen vain huomannut että yllättävän usein tämä on auttanut ongelmaan.
Jos on enää mitään toivoa palauttaa tätä topikkia raiteilleen, niin novarin olisi hyvä laittaa koodia näkyviin, jotta on mahdollista antaa parempia ja tarkempia neuvoja.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.