Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Raaka käyttöjärjestelmä

Sivun loppuun

Jokotai [17.10.2010 21:44:09]

#

Onko jotain käyttöjärjestelmää, jonka voi laittaa tekemään mitä tahansa, ilman että valittelee mitään pieniä ongelmia, vai täytyykö tehdä itse?

Blaze [17.10.2010 22:19:07]

#

Mitähän sää oikeen oot tekemässä? :P

Mikä tahansa, jonka lähdekoodi on saatavilla?

InvalidCo [17.10.2010 22:41:18]

#

Visopsys on ehkä tarpeeksi yksinkertainen jotta sitä olisi helppo muokata. Eikä projekti ole edes hirvittävän huonossa vaiheessa. http://visopsys.org/

Jokotai [18.10.2010 16:38:15]

#

Blaze kirjoitti:

Mitähän sää oikeen oot tekemässä? :P?

Laskimen kanssa säätäessäni kyrsiinnyin OSn omiin juttuihin. Huomasin tarvitsevani OSsin joka ei vingu, jos käsken sen kirjoittaa kovalevyn täyteen 0aa.

Grez [18.10.2010 16:43:31]

#

Jokotai kirjoitti:

Huomasin tarvitsevani OSsin joka ei vingu, jos käsken sen kirjoittaa kovalevyn täyteen 0aa.

MS-DOS?

Ei Windowsikaan vingu siitä jos et ole mountannut ko. levyä ja teet sen oikein. Sama esim. Linuxissa.

Käytännössä laskimen kanssa tarvitsisit lähinnä käyttiksen, jossa olisi tuolle laskimellesi / sen kaapelille laiteajuri. Ei niiden laiteajureiden koodaminen ole merkittävästi sen helpompaa muillakaan käyttiksillä. USB-laiteajurin koodaminen ei-dokumentoidulle laitteelle on todella paska homma. Käytännössä helpoin ja tehokkain tie on usein muulle käyttikselle tehdyn laiteajurin reverse-engineeraus.

Jotenkin luulen, että kuvittelet USB-portin käytön olevan vähän samanlaista kuin esim. sarjaportin tai printteriportin käyttö, vaikka todellisuudessa niissä ei ole juuri mitään yhteistä. Lähempänä totuutta olisi esim. verkkoportin käyttö, joka sekin olisi aika tuskaista ilman valmista TCP-IP-MAC -pinoa.

Blaze [18.10.2010 16:57:03]

#

Jokotai kirjoitti:

Huomasin tarvitsevani OSsin joka ei vingu, jos käsken sen kirjoittaa kovalevyn täyteen 0aa.

Linux ei valita, vaikka kirjotat mountatun juuriosion täyteen /dev/urandomista. Kokeiltu on >_>

Olkaahan lapset tarkkoja niitten osionumeroitten kans, esimerkeissä harvemmin sattuu olemaan just samat ku mitä omassa laitteessa on!

Grez [18.10.2010 17:12:17]

#

Hmm, taisinkin yrittää kirjoittaa /dev/hda0:aan enkä /dev/hda:han ja se ainakin huusi ennenkuin dismounttasin /dev/hda0:n.

Metabolix [18.10.2010 17:17:52]

#

Grez: Missä järjestelmässä numerointi alkaa nollasta? Ja kyllä minulla näyttäisi toimivan suoraankin mountattuun juureen. Datan menetyksen pelossa käsittelin vain ensimmäistä sektoria, mutta tuskinpa asia siitä miksikään muuttuu.

Jokotai: Laskinasiasi ei edelleenkään ole kiinni siitä, että käyttöjärjestelmä ei antaisi tehdä jotakin, vaan siitä, että teet ihan väärin. Vaikka nyt oletettaisiin, että jotenkin saisit syötettyä suoraan USB-porttiin dataa, niin se USB-laite ei todellakaan ymmärrä sanomisistasi yhtään mitään. Voisit aloittaa helpommista datansyöttöprojekteista ja esimerkiksi surffata Ohjelmointiputkaan netcatilla.

Jokotai [18.10.2010 17:47:02]

#

Metabolix kirjoitti:

Laskinasiasi

Tämä ei ole laskinlanka osa 2., vaan lanka raaoista OSseista, jotka eivät valita. Laskin asiassa olisi minun pitänyt ottaa paremmin selville, mikä on USB ja miten se toimii.

Valitaako tuo Linux ylipäätänsä mistään?

Grez [18.10.2010 17:55:12]

#

Metabolix: No, pointti oli siinä partitio vs. levy jutussa. Muistin sen numeronkin väärin tai en oikeastaan edes ajatellut sitä. Se taisi olla muutenkin joku 2. tai 3. osio ja levy saattoi oikeasti olla sda eikä hda jne....

Ehkä se sitten oli oudosti konffattu Linux tai nimenomaan dd komento itse tarkisti tms. Joka tapauksessa sudottamalla yritin moista ja toimi vasta kun ensin mount -u... Ehkä näissä joissa ollaan koko ajan roottina onnistuu tai sitten tosiaan distribuutiosta kiinni. Tarkoitus oli nimenomaan jyrätä yksi partitio satunnaisdatalla ja se onnistuikin sitten.

Jokotai kirjoitti:

Valitaako tuo Linux ylipäätänsä mistään?

Roottina aika vähistä asioista, mutta kyllä sekin enemmän valittaa kuin vaikka MS-DOS :D

Linux kuitenkin lähtökohtaisesti pyrkii estämään esim. toisten ohjelmien muistialueelle kirjoituksen, mutta varmaan siinä pystyy roottina pakottamaan moisen (tosin niin vissiin Windowsissakin??)

Yleisesti ottaen moniajokäyttöjärjestelmissä estäminen on erittäin toivottu ominaisuus koska muuten ne ja/tai niissä pyörivät ohjelmat kaatuilisivat koko ajan jos niissä olisi yksikin huonosti koodattu ohjelma. Kunnollisilla moniajokäyttiksillä yleensä vain huonosti koodattu ohjelma itse kaatuu.

Jokotai kirjoitti:

Tämä ei ole laskinlanka osa 2.

No ehkä meitä kiinnostaisi tietää mihin oikeasti tarvitset "raakaa" käyttistä. Jos tietäisi tarpeen niin voisi suositella tarpeeseen parhaiten sopivaa. Sanoit itse että huomasit tarpeen laskinasian kanssa.

Itse teen "raakoja" toimenpiteitä usein boottaamalla linux live-cd:ltä.

Jokotai [18.10.2010 18:17:08]

#

Laskinasian kanssa tuli kaikkea muutakin kuin tuo USB eteen.

Grez [18.10.2010 18:21:37]

#

Jep, no onneksi et suostu kertomaan mitä ne muut eteen tulleet asiat on, ettei vaan pystyttäisi antamaan mitään hyödyllisiä vinkkejä.

Jokotai [18.10.2010 19:16:26]

#

Grez kirjoitti:

Sitä voimaa nimenomaan ei "Userlandissa" ole riittävästi.

Juurikin tälläista voimaa kaipailin tuossa, mutta linux live-cd vaikuttelee aika hyvältä ratkaisulta.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta