Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Etsitään ohjelmointikaveria!

Sivun loppuun

Offonn [17.09.2010 21:48:37]

#

Etsisin kaveria ohjelmointiin ja mielellään aloittelevaa. Kielenä olisi c++ tai joku muu. Ehdotuksia? itse olen opiskellut c++ ja pythonia jonkin verran. Tarkoituksena olisi oppia kieltä yhdessä ja ehkä tehdä ohjelma tai peli.

ankzilla [17.09.2010 23:04:46]

#

Terve toveri o/
Epäilen että ei mahda hommasta tulla mitään jos 2 aloittelevaa alkaa räpeltämään jotain yhdessä... riippuu tietenkin taktiikasta miten hommat jaetaan.

Grez [17.09.2010 23:36:28]

#

Väittäisin että riippuu lähinnä tyypeistä. Jos kaksi kehityskelpoista aloittelijaa tekee yhdessä, niin oppiminen voi olla nopeampaa ja palkitsevampaa. Jos taas kumpikin on hyperaktiivinen häslääjä, niin ei varmasti tule mitään.

raakaliha [17.09.2010 23:43:54]

#

Minä en. Olen liian ärsyttävä.

Offonn [18.09.2010 00:07:53]

#

Jos joku kokeneempi haluaisi auttaa niin se olisi hienoa.

temu92 [18.09.2010 00:27:58]

#

Kannattaa kanssa kokeilla suomalaista Coolbasicia joka on varta vasten kehitelty aloitteleveille pelintekijöille. Toki C++ on ominaisuuksiltaan runsaspuolisempi kaikkine lisäkirjastoineen ja mitävielä, mutta myös huomattavasti hankalampi aloittelijoille mistä tietenkin voi käydä loputtomia väittelyitä.

Coolbasicin valttikorttina toimii suomenkielinen manuaali ja helpottavia tekniikoita pelien kehitystä varten, esim. objektisysteemi. Huonoina puolina on hitaus sillä kaikki lasketaan prosessorilla ja näytönohjaimen laitteistokiihdytystä ei ole. Myöhemmin perusasiat opittua rajoittuneisuus tulee vastaan, mm. DLL:ien tuki on surkea.

Tosin pelastus on tulossa jossain vaiheessa kun uusi Coolbasic Classic saadaan julki: suurimmilta osin samat komennot kuin wanhassa CB:ssä, mutta koko höskä on siiretty Blitzbasicin päältä Purebasicille joka mahdollistaa OpenGL:n käytön (ei silti 3D:tä vielä) ja monen muun kiinnostavan ominaisuuden, esim. integroitu fysiikkamoottori ja shaderit. Tehoja piisaa vaikka muille jakaa ja näyttävien pelien teko pienellä vaivalla ei pitäisi olla niin hankalaa.

Myöhemmin vielä hamassa tulevaisuudessa ilmestyvä CBv3 tarjoaa sitten olio-ohjelmointi-ominaisuudet ja mahdollisesti 3D:n tuottamisen. Tästä vielä ei kai ole mitään tarkempia suunnitelmia.

Metabolix [18.09.2010 01:50:36]

#

temu92 kirjoitti:

Kannattaa kanssa kokeilla (sitä sun tätä)

Jos tavoitteena on C++:n opettelu eikä tässä ilmene ongelmia, ei ole mitään syytä poiketa suunnitelmasta.

2D-peleihin C++:lla tai Pythonilla suosittelen kirjastoksi SFML:ää, jonka valtteja ovat helppous ja nopeus. Jo parinkymmenen rivin koodilla saa aikaan ohjelman, jossa on taustamusiikki ja muu ääniefekti sekä laitteistokiihdytetysti pyörivä kuva ja tekstiä. Siinä vaiheessa lentää temu92:n CoolBasic ikkunasta ulos. ;)

raakaliha [18.09.2010 02:35:07]

#

CoolBasic jos haluat kopioida muiden koodia väärin ja lesota sillä.

Macro [18.09.2010 10:56:46]

#

Minusta Coolbasic on tehty liian yksinkertaisesti. Kuukausi aloittelijan tahkottua sitä hän haluaa siirtyä C++:aan, kun huomaa että Coolbasicissa ei ole mitään erikoismahdollisuuksia. Puolen vuoden C++ -opiskelun jälkeen ohjelmointi jää siihen, kun se on miljoona kertaa hankalampaa kuin Coolbasic, jossa ei itse oikeastaan tarvitse tehdä mitään. (Nimimerkillä kokemusta..)

Grez [18.09.2010 11:22:13]

#

Macro kirjoitti:

ohjelmointi jää siihen

Onneksi mitään muita vaihtoehtoja kuin Coolbasic ja C++ ei tietenkään ole olemassa. Ensiksi kokeillaan helpointa mahdollista ja sitten vaikeinta mahdollista. (No okei, löytyyhän sitä vaikeampia, mutta yleisesti pelikehitykseen käytetyistä)

Macro [18.09.2010 12:20:01]

#

Grez kirjoitti:

Macro kirjoitti:

ohjelmointi jää siihen

Onneksi mitään muita vaihtoehtoja kuin Coolbasic ja C++ ei tietenkään ole olemassa. Ensiksi kokeillaan helpointa mahdollista ja sitten vaikeinta mahdollista. (No okei, löytyyhän sitä vaikeampia, mutta yleisesti pelikehitykseen käytetyistä)

Tässä aiheessa puhuttiinkin näistä kielistä, niin miksi olisin verrannut jotain ihan ei-oleellista? Entä minun tapauksessani? No, siitä on turha alkaa väittelemään, niin sattui käymään ja sille ei voi mitään.

groovyb [18.09.2010 13:00:25]

#

kai sitä nyt saa aloitella ihan millä kielellä tykkää. Toivottavasti
löydät kaverin jonka kanssa pääset projektissasi alkuun. Tsemppiä!

raakaliha [18.09.2010 13:38:24]

#

Minusta PHP tai Java ovat kelvollisia jos haluaa opetella nykyaikaisten ohjelmointikielten perusasioita; eivät sotkua, mutteivät myöskään Basic-apskaa.

Grez [18.09.2010 13:48:43]

#

raakaliha kirjoitti:

Minusta PHP tai ... mutteivät myöskään Basic-apskaa.

PHP:hän on nykyajan basic. Eli se kieli millä aloitellaan ja tehdään hirveää sontaa, kun ei ymmärretä mitään. Kummankin nykyversioilla voi myös tehdä ihan vakavastiotettavia sovelluksia.

Tumppu [18.09.2010 19:21:51]

#

Ensimmäistä kertaa luen täällä putkassa keskustelua jo poikkeaa alkuperäisestä viestistä. Eikä olekkaan vielä tullut vastaan että väiteltäisiin ohjelmointikielistä. Mikäli oikein ymmärsin niin tässä etsitään kaveria. Itse olen oppinut ohjelmoinnin juurikin kaverini kanssa. Silloin tosin asuttiin naapureissa ja olimme samalla koneella aina ja pohdittiin ongelmia, mikä oli vaivatonta ja nopeaa kommunikointia. Toki nykyään skypellä yms. onnistuisi varmasti yhtä hyvin. Omasta mielestäni on hyvä idea kehittää yhdessä ja välillä erikseen. Itse opimme parhaiten kun molemmat pystyivät aloittelijan tavoin opettamaan toistaan ilman hankalilta kuulostavia termejä. Toinen opetteli jotain yksin ja sitten opetti toista jne. Onnea projektiin!

Macro [18.09.2010 20:06:57]

#

Skypeestä puheenollen, kun Tumppu mainitsin asian, niin onko tälläisessä harjoitusmielessä mahdollista joten kätevästi mahdollista lähettää Skypen kautta käyttäjälle vuorotelle web-kamerakuvaa ja omaa ruutua? Eli nappia painamalla toiselle näkyisi oma ruutu ja samaisesta napista web-kameran kuva.

-tossu- [18.09.2010 20:41:17]

#

Macro kirjoitti:

Skypeestä puheenollen, kun Tumppu mainitsin asian, niin onko tälläisessä harjoitusmielessä mahdollista joten kätevästi mahdollista lähettää Skypen kautta käyttäjälle vuorotelle web-kamerakuvaa ja omaa ruutua?

Linuxille on ohjelma WebcamStudio, joka luo virtuaalisen web-kameran, jolla voi näyttää työpöytää, videoita, kuvia tai oikean web-kameran kuvaa kaverille. Windowsillekin lienee vastaava sovellus.

Macro [18.09.2010 21:40:45]

#

Millaisella hakusanalla sitä pitäisi alkaa etsiä, koska tuota ei ole Windowsille.

tgunner [18.09.2010 21:45:34]

#

ManyCam on vastaava Windowsilla toimiva ohjelma.

Grez [18.09.2010 21:54:51]

#

Luulen että Skypen videopakkaus ei sovellu parhaiten ohjelmien jakamiseen. Itse vastaavassa tilanteessa käyttäisi ehkä jotain sovellusten jaon mahdollistavaa ryhmätyöohjelmistoa tai jos sellainen ei helposti ole käytettävissä, niin vaikka Windowsin etätuki-toimintoa.

Jokotai [19.09.2010 00:18:53]

#

Koodailu on yksinäisten susien puuhaa. Yksin pimeässä opasta läpi ja sitten vaan koodaamaan.

FooBat [19.09.2010 01:24:04]

#

Päinvastoin. Työelämässä koodaus on lähes poikkeuksetta ryhmätyöskentelyä. Myös alan koulutusohjelmat kuvastavat tätä ja niillä on yleensä enemmän ryhmätyöskentelyä vaativia kursseja muihin aloihin verrattuna.

Tumppu [19.09.2010 11:01:33]

#

Muistaakseni skypessä Windowsin puolella on sellanen ominaisuus että pystyy lähettää työpydän kuvaa.

Grez [19.09.2010 11:08:11]

#

Jeps, myös Macillä
http://www.skype.com/intl/en/features/allfeatures/screensharing/

jalski [20.09.2010 00:34:58]

#

Ei tuohon ohjelmoinnin opiskeluun välttämättä kaveria tai mitään varsinaista koulutusta tarvita. Netti on pullollaan hyviä esimerkkejä ja muiden tuotoksia, mistä ottaa mallia. Tärkeintä on, että mielenkiinto touhussa säilyy ja heti ei kiinnostus lopahda, jos välillä tulee seinä vastaan (ja kyllä se tulee).

Ohjelmointikielen valinnalla ei myöskään ole mitään suurempaa väliä. Itse tykkään peliohjelmointia harrastella BlitzMax:illa ja Hollywoodilla. Muun tyyliset ohjelmointi hommelit teen yleensä Infernolle Limbolla.

Tällä hetkellä muuten itsellä työn alla Wolfenstein 3D:n tyylinen raycaster. Tuota teen Hollywoodilla lähinnä sen takia, että voin työskennellä AmigaOS:llä, jota käytän normaalisti. Tällä hetkellä kasassa on toimiva pelin runko, tosin melkoisen rajoittunut. Huomenissa saan varmaankin lisättyä teksturoidut seinät pelkästään väritettyjen sijaan ja loppuviikkoon mennessä luulisin saavani toteutettua myös teksturoidun lattian ja katon.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta