Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Työttömiä koodareita onko heitä?

Sivun loppuun

Lintu [13.09.2010 14:19:47]

#

Tervehdys.

Olisin tiedustellut, kuinka moni täälä käviöistä on työttömänä?
Kuinka teihin on suhtauduttu työhaastatteluissa.
Mitkä firmat ovat olleet aktiivisempia ottamaan haastatteluihin?
Mitkä firmat ovat edes vastanneet email-hakuihin millään tavalla? (automaattiviestejä-> kiitos yhteydenotostanne pälä, ei lasketa mukaan)

Kiitos jo etukäteen vastauksistanne.

ankzilla [13.09.2010 15:58:46]

#

Onko sulla tässä taka-ajatuksena työn tarjoaminen?
Miksi muuten tuollaiset kysymykset kiinnostaisivat?

Paratiisin poika [13.09.2010 16:03:49]

#

Kerran suomi24 jossaki viestijutussa joku kysyi että voiko joku tehdä php:llä sitä ja tätä et sieltä ja täältä lähetetään formeilla semmosta ja tämmöstä ja söhköposti on semmonen ja semmonen... Sille sit lähetin viestin mutten koskaan saanut vastausta. :(

Blaze [13.09.2010 16:10:07]

#

ankzilla kirjoitti:

Onko sulla tässä taka-ajatuksena työn tarjoaminen?

Minä lukisin niinpäin, että Lintu on hakemassa alan töitä.
Paa toki meille CV, ei just nyt taida olla yhtään paikkaa julkisessa haussa, mut ei noista tiiä, millon ne taas innostuu palkkaamaan lisää.

Grez [13.09.2010 16:10:26]

#

Väittäisin että päteviä koodareita ei kovin montaa ole työttömänä paitsi omasta tahdostaan tai rakenteellisesti.

Tämä päätellen siitä kuinka helposti toistaitoisetkin koodarit saa töitä.

Paratiisin poika [13.09.2010 16:21:41]

#

Grez kirjoitti:

Tämä päätellen siitä kuinka helposti toistaitoisetkin koodarit saa töitä.

Esimerkkinä minä... Vanhemmiltani ja isovanhemmiltani :D

Torgo [13.09.2010 16:56:31]

#

Grez kirjoitti:

Väittäisin että päteviä koodareita ei kovin montaa ole työttömänä paitsi omasta tahdostaan tai rakenteellisesti.

Tämä päätellen siitä kuinka helposti toistaitoisetkin koodarit saa töitä.

Samanlainen tuntuma on itsellänikin. Faktatietoa ei ole asiasta sen enempää, kuin että opiskelukavereistani suurin osa (minä mukaan lukien) on loikannut työelämään jo hyvissä ajoin ennen opintojen päättymistä. Eikä tuttavapiiriini kuulu lama-ajoista huolimatta yhtään työtöntä koodaria.

Lintu [13.09.2010 17:37:38]

#

Valitan Blaze, en ole Java, enkä Sharepoint osaaja.

Eikä tämä ollut mikään työtarjous, hakemus.
Vaan ihan rehellinen läpileikkaus tästä työnhaku prosessista.

Koska kun lukee noita työpaikka ilmoituksia, tulee väistämättä mieleen
- Yhtiön imagon nostattaminen
- Suoranainen mainostaminen
- sekä monet muut pikku markkinointi kiharat

Kaikki meistä haluaa sen 15min julkisuudessa.

Itse olin osallisena eräässä konsultaatio tilaisuudessa.
Missä saman pöydän ääressä oli noin 15 henkeä.

Oli ohjelmistosuunnittelijoita, ohjelmoijia tai muita rautapuolen ammattilaisia.
Aika uskomattomia tarinoita. Työkokemusta osalla oli yli 15v, eikä pääse edes haastatteluihin.

Mulla vaan naksutti yksi asia päässä. Miksi tämä pöydällinen ei laita omaa firmaa pystyyn, alkupääoma olisi varmasti syntynyt.

Merri [13.09.2010 18:07:46]

#

Näin voit olla työtön ohjelmoija/koodari:
- Elä ilman kontakteja. Suhteilla meinaa saattaa saada jopa töitä – turha setiin ja täteihin on pitää mitään yhteyttä!
- Etsi töitä muualta kuin pääkaupungiseudulta.
- Keskity näpräilemään sellaisen ohjelmointikielen kanssa, joka on menneen talven lumia, tai joka ei koskaan ole suosittu ollutkaan! Mainstream-kielet ovat nynnyjä varten.
- Kirjoita kaikenlaista pientä näpräilyä ja kokeiluja, älä missään nimessä tee toimivia kokonaisuuksia. Kokeilukelpoiset todisteet osaamisesta saattaisivat auttaa vähän liikaa, niistä saattaisi saada aikaiseksi merkinnän jopa CV:hen!
- Masentaako? Hyvä! Ruoki sitä vain lisää syömällä pelkästään hampurilaisia ja litkimällä energiajuomia. Vietä kaikki päivät sisällä pimeässä ja käy ulkona vain jos on ihan pakko (kuten kaupasta lisää roiskeläppiä ja kolaa). Älä puhu toisille irl ja vastaa vain "joo" tai "ei. Näin varmistat edustuskelpoisuutesi työhaastattelussa!
- Omistatko puhelimen? Onko hakemasi työpaikka samassa kaupungissa? Älä käy paikan päällä esittäytymässä, älä kysele toistamiseen työpaikan perään. Se on varmasti hyvin häiritsevää.
- Älä hanki papereita viettämällä vuosia koulunpenkillä. Fiksaatio sieviin numeroihin saattaa osua kohdalle ja joku saattaa luulla, että osaisitkin jotain.
- Älä missään nimessä opettele mainostamaan itseäsi ja taitojasi, ole suomalainen vaatimaton perusmies. Kaikkihan sen tietää, että omakehu haisee.

Lintu [13.09.2010 18:57:42]

#

Merri kirjoitti:

Näin voit olla työtön ohjelmoija/koodari:

Nopeasti katsottuna sulla ei ole hallussa ohjelmointi tekniikoita.
Osaat vääntää skriptiä selaimille.

Puhuit myös mainostamisesta. Kumpi on pahempi, pullistelet työhakemuksessa osaamisia mutta käytännön tullen et saa suoritusta aikaiseksi?

Etsi töitä myös muualta? Kenellä on varaa lähtee pätkätöihin vieraaseen kaupunkiin?

Sekä kirsikkana iivarin päälle. Kerro mitkä ohjelmointikielessä on menneen talven lumia? Kerro myös pörssin seuraavat nousijat.

Voi olla myös mustaa satiiria mitä koitit sanoa, erittäin huonoa sellaista.

tkarkkainen [13.09.2010 19:19:09]

#

Lintu kirjoitti:

Koska kun lukee noita työpaikka ilmoituksia, tulee väistämättä mieleen
- Yhtiön imagon nostattaminen
- Suoranainen mainostaminen
- sekä monet muut pikku markkinointi kiharat

Sitähän nuo osittain ovatkin, ja syykin on yksinkertainen: työnhaku on kaksi kilpailua samaan aikaan. Toinen käydään työnhakijoiden välillä ja toinen työnantajien välillä.

Siinä, missä työnhakijat yrittävät saada töitä, työnantajat yrittävät saada ne parhaat mahdolliset työntekijät kiinnostumaan työpaikasta. Kyllä minuakin työnhakijana kiinnostaisi, mitä yritys tarjoaa, miten laajoilla markkinoilla se toimii, millaiset mahdollisuudet on koulutukseen ja urakehitykseen jne. Tietenkin työpaikkailmoituksessa mainitaan vain hyviä asioita, mutta olisi perin kummallista, jos ilmoituksessa ei olisi mitään tietoa yrityksestä.

Tämähän pätee myös oppilaitosten opiskelijarekrytointiin. Yliopistot ja ammattikorkeakoulut haluavat sellaisia ihmisiä opiskelemaan, jotka melko varmasti myöskin selviytyvät opinnoista, ja joita he voivat myöhemmin käyttää referenssinä: "Tämä nobelisti opiskeli meillä!" Oppilaitoksella ei mene kovin hyvin, jos kaikki opiskelijapaikat pitää täyttää "No tuonne minä ainakin pääsen" -ihmisillä.

Macro [13.09.2010 19:24:44]

#

Lintu kirjoitti:

Etsi töitä myös muualta? Kenellä on varaa lähtee pätkätöihin vieraaseen kaupunkiin?

Internetin myötä näkee netissä paljon etätyöpaikkoja. Esimerkiksi ohjelmoijia voi palkata etätyöhön, kun kaikki muutenkin pitää hoitaa tietokoneella.

Merri [13.09.2010 19:29:49]

#

Lintu: Kyllähän se varmasti mustaksi satiiriksi on erittäin huonoa, kun satiirin sijasta kyseessä lienee ennemminkin sellaista vaikeaa lajia kuin ironia, jota ainakaan YLEn mukaan suomalaiset eivät kovin hyvin tunne. Viestin sisältö on täynnä asiaa, paljon omakohtaista kärjistettynä, yhdistäen työnhakukoulutuksessa opetettaviin asioihin.

Ohjelmointi kyllä luonnistuu, mutta oma akilleenkantapääni on ollut juuri taitojen ja osaamisen mainostamisen puutteessa ja kontaktien vähäisyydessä, mutta toisaalta myös energian puutteessa. Olen käynyt lävitse masennuksen, joten en ole saanut niin paljon aikaiseksi kuin olisin voinut. Toisaalta nykyisellään olen jättäytynyt työnhaun ulkopuolelle ja teen jotain ihan muuta työtä kuin ohjelmointia nyt kun takuuvarman työpaikan olen itselleni löytänyt. Tekee henkisesti hyvää kun on varma tulevaisuus, vaikkei se ole kovinkaan rahakas.

Hyvä esimerkkikieli "menneen talven lumista" on Visual Basic 6. Käyttelen sitä vielä tämän tästä, harrastekielenä ja -ohjelmointiympäristönä oikein mukava. Microsoft hylkäsi sen täysin tuossa 10 vuotta takaperin. Sen taidoilla ei oikein nykyään niin kauheasti tee työmarkkinoilla, vaikka osaisi sen läpikotaisin. Jotain hajapaikkoja taitaa ulkomailla tulla, joissa lähinnä etsitään vanhan softan ylläpitoon väkeä.


Mitä Macron mainitsemiin etätyöpaikkoihin tulee, niin sen verran mitä kokeilin sitä pari kuukautta, niin se ei toimi(nut) ainakaan minulla. Pitää päästä paikan päälle. Tällä tosin voi olla tekoa myös sen kanssa, ettei minulla ollut minkäänlaista työnteon rutiinia silloin kun etätyötä kokeilin, joten asiat voivat nykyään olla vähän eri tolalla. Kaikille etätyöt ei kuitenkaan sovi.


(muoks! se on hienoa että keskustelun pitää olla tietynlaista, että se kelpaa... no, en kyllä odota näkeväni kovinkaan montaa yrityksen nimeä mainittuna tämän keskustelun keston aikana – Putkan väki taitaa enimmäkseen olla sen verran nuorta, ettei ole kovin montaa työhaastattelua alla, ja ainakin tuo kysymys aktiivisuudesta haastatteluihin vaatisi varmaan ennemminkin tilastojen keräämistä)

Lintu [13.09.2010 19:53:59]

#

Olisko mahdollista, että palataan siihen alkuperäiseen kysymykseen?
Yritettän välttää näitä kiertopolkuja.

Meillä varmasti on kaikilla vähä eritausta jne. Eli ei nyt tuoda eteen sitä ajatusta, että mä olen parempi kuin sinä.

Vaan rehellisesti voi sanoa, mitkä firmat on ollut kiinnostuneita mistäkin.
Ja kuinka ne firmat välittää ton tiedon.

Siitä voi sitten jokainen kattoo mihin alkioon sitä itsensä lyttää.
Koska tässä oli kysymys työnhakuprosessista nyky maassamme loppujen lopuksi.

K_L [14.09.2010 07:27:55]

#

Tekis kyllä mieli vaihtaa ylläpitohommat koodauskseen... no saa sitä koodata kotona.

groovyb [14.09.2010 07:40:44]

#

teollisuuteen voi myös hakea, on meitä ohjelmoijia täälläkin.

Metabolix [14.09.2010 12:23:13]

#

Lintu kirjoitti:

Olisin tiedustellut, kuinka moni täälä käviöistä on työttömänä.

Kuinka moni täällä kävijöistä edes koodaa työkseen (tai hakee kyseisiä töitä)? Aika suuri osa on harrastelijoita.

Oman kokemukseni mukaan töitä on kyllä tarjolla: pari vuotta sitten laitoin työ- ja elinkeinotoimiston sivuille lyhyen hakemuksen ja CV:n ilman virallista koulutusta tai aiempaa työkokemusta ja sain ihan kuukaudessa tai parissa monta vastausta, joista yksi vaikutti tarpeeksi kinnostavalta ja elämäntilanteeseeni hyvin sopivalta.

Uskoisin, että suurimmat ongelmat ovat seuraavat:

  1. Työnhakija ei ole tyytyväinen tarjottuun palkkaan. Jos aiempi näyttö taidoista puuttuu, kannattaa tässä tilanteessa nopeasti korjata omaa asennetta ja mennä vaikka sitten hetkeksi "paskaduuniin". (Muutenkin, jos muita töitä ei oikeasti ole tarjolla, voi olla fiksumpaa ottaa hetkeksi huonopalkkainen homma sen sijaan, että seisoo tumput suorina odottamassa. Ei ole pakko sitoutua viideksi vuodeksi samaan paikkaan.)
  2. Työnhakija ei halua tehdä tarjottuja töitä, koska kuvittelee, että homma olisi liian tylsä. Kaikenlaiset asiat voi kuitenkin tehdä huonosti tai hyvin; helpostakin asiasta saa paljon vaikeamman, kun tekee sen kunnolla, ja lisäksi kokemus karttuu ja jatkossa voi aueta helpommin tie parempiin työpaikkoihin. (Sain kyllä itsekin tarjouksia, joihin en edes harkinnut vastaavani, kun ei ollut pakko.)
  3. Työnhakija tai -tekijä ei osaa tarpeeksi. Siksi kannattaa opetella alusta asti ahkerasti monia ohjelmointikieliä, -tyylejä ja -ympäristöjä. Itse menin töihin tekemään "jotain pientä PHP-säätöä", joka osoittautui aika massiiviseksi oliopohjaiseksi järjestelmäksi, jonka käyttöliittymään tuli myös tuhansia rivejä JavaScriptia, ja myöhemmin kehitysalustaksi päätettiin vaihtaa Java EE. Siinä vaiheessa tulisi varmaan tippa linssiin sellaiselle, joka on hankkinut "taitonsa" koodaamalla pelkästään huonoa PHP:tä.

Lisäksi on varmaan noita Merrin kuvailemia henkilöitä, joille työnhakuprosessi on kerta kaikkiaan liian työläs tai joita ei edes kiinnosta mennä töihin tekemään määrättyjä tehtäviä joka päivä. :) Jälkimmäinen on yksi merkittävä syy sille, että en itse hakeutunut koodausalalle loppuiäkseni: koodaan mieluummin omia juttujani omaan tahtiini.

Torgo [14.09.2010 13:40:35]

#

Lintu kirjoitti:

Vaan rehellisesti voi sanoa, mitkä firmat on ollut kiinnostuneita mistäkin.

Ihan rehellisesti voin sanoa, että jokainen firma on kiinnostunut oman alansa osaajista.

Lintu kirjoitti:

Ja kuinka ne firmat välittää ton tiedon.

Esimerkiksi messuilla, omilla nettisivuillaan, alan julkaisuissa, muissa mainoksissa, työnvälitystoimistojen ilmoituksissa, puskaradion kautta, jne.

Metabolix kirjoitti:

Työnhakija ei ole tyytyväinen tarjottuun palkkaan. Jos aiempi näyttö taidoista puuttuu, kannattaa tässä tilanteessa nopeasti korjata omaa asennetta ja mennä vaikka sitten hetkeksi "paskaduuniin".

Täsmälleen näin. Vaikka kuinka tietäisit itsesi maailman parhaaksi koodariksi, niin ei kukaan muu tule sitä uskomaan ilman näyttöjä. Ja miten niitä näyttöjä voi ikinä antaa, jos haluaa aloittaa suoraan huipulta. Koodarien Idolsissa vai? Jopa kaupan kassa ja ostarin siivooja ovat näyttöjä työnantajalle. Ne ovat näyttöjä työmoraalista, eikä siitä että etsii oikotietä onneen.

groovyb [14.09.2010 22:02:53]

#

olen hieman erimieltä tästä. Oman alan työkokemus on aina eduksi, mutta jos esimerkiksi koulutuksen jälkeen omaa vain ns. roskatyökokemusta (eli muusta kuin omasta alasta), ei siitä aina etua ole. Tässä tapauksessa moni työnantaja ajattelee että miksi henkilö joka on valmistunut jo kauan sitten, ei ole tehnyt omaa alaansa ollenkaan tai hyvin vähän. ei se anna hyvää kuvaa työmoraalista vaan siitä ettei ole menestynyt omalla alallaan.

tapauskohtaisia tietysti nämä. Mutta ei se Dippi-inssi joka on koulun jälkeen 5v siivonnut ostaria ole kovinkaan hyvillä eväillä. moni ei ota muita kuin omal alan töitä vastaan koska muita ei kehtaa CV:hen laittaa. eikä ole hyvä että siellä aukkojakaan on työlistassa..

Torgo [14.09.2010 22:38:17]

#

groovyb kirjoitti:

olen hieman erimieltä tästä. Oman alan työkokemus on aina eduksi, mutta jos esimerkiksi koulutuksen jälkeen omaa vain ns. roskatyökokemusta (eli muusta kuin omasta alasta), ei siitä aina etua ole. Tässä tapauksessa moni työnantaja ajattelee että miksi henkilö joka on valmistunut jo kauan sitten, ei ole tehnyt omaa alaansa ollenkaan tai hyvin vähän. ei se anna hyvää kuvaa työmoraalista vaan siitä ettei ole menestynyt omalla alallaan.

tapauskohtaisia tietysti nämä. Mutta ei se Dippi-inssi joka on koulun jälkeen 5v siivonnut ostaria ole kovinkaan hyvillä eväillä. moni ei ota muita kuin omal alan töitä vastaan koska muita ei kehtaa CV:hen laittaa. eikä ole hyvä että siellä aukkojakaan on työlistassa..

Totta toinen puoli. Mutta antaako se sitten paremman kuvan henkilöstä, että hän on valmistunut 5v sitten DI:ksi, mutta ei ole tehnyt päivääkään mitään työtä? Minusta tilanne että 5v sitten valmistunut ei edelleenkään ole tehnyt mitään alansa hommaa on joka tapauksessa huono. Siinäkin tapauksessa pitäisin silti vahvempana hakijaa, jolla on edes "roskatyö"kokemusta, sillä se osoittaa että henkilö on ainakin motivoitunut yrittämään. Ja yleensä ainakin puolet oppimisesta ja aikaansaamisesta on juuri motivaatiota. Mitä kertoo henkilön motivaatiosta, että hän ei ole koskaan tehnyt päivääkään töitä, vaikka hän alkaa olla jo "vanha ukko".

Lähinnä kuitenkin tarkoitin tilannetta kun etsitään sitä ensimmäistä työpaikkaa. Ainakin minulle oli selvää etua työnhaussa (sen ihan oman alan työn), kun olen 14v asti tehnyt kesätöinä ja opiskelun ohessa kaikkea mahdollista teatterista raksatöihin ja koneistamosta urheiluhalliin. En minä ainakaan näe tuota monipuolista ja antoisaa "roskatyö"kokemusta mitenkään negatiivisena. Eikä nähnyt haastattelijakaan, kun paikan minulle antoi muuten tasavertaisten hakijoiden joukosta.

Jos katsotaan tilannetta 5v valmistumisen jälkeen, niin uskallan väittää että se joka on tehnyt näitä "roskatöitä" ennen valmistumista, on paljon todennäköisemmin ollut alansa hommissa koko valmistumisensa jälkeisen ajan, kuin kaveri joka ei ole tehnyt päivääkään mitään.

FooBat [15.09.2010 00:34:04]

#

Torgo kirjoitti:

Ja miten niitä näyttöjä voi ikinä antaa, jos haluaa aloittaa suoraan huipulta. Koodarien Idolsissa vai?

Juu, näinkin se onnistuu :)
Osallistuin nykyisen työnantajan järjestämään koodauskilpailuun, koska mulla ei silloin ollut iPodia. Nyt on ja työpaikkakin tuli kaupan päälle. No, oli mulla 6v alan työkokemusta entuudestaankin.

Muutaman kerran pöydän toiseltakin puolelta työhakemuksia katsoneena täytyy sanoa, että alan kokemus ja hakijan näytöt ovat erittäin suuressa roolissa valintoja tehdessä. Yleensä etsitään kokenutta tekijää, jonka voi melkein suoraan heittää hommiin suurempia kouluttamatta. Tällaisista tekijöistä on usein jopa pulaa.

Torgo [15.09.2010 11:16:22]

#

FooBat kirjoitti:

Torgo kirjoitti:

Ja miten niitä näyttöjä voi ikinä antaa, jos haluaa aloittaa suoraan huipulta. Koodarien Idolsissa vai?

Juu, näinkin se onnistuu :)
Osallistuin nykyisen työnantajan järjestämään koodauskilpailuun, koska mulla ei silloin ollut iPodia.

Heh. Enpä tiennyt että sellaisiakin järjestetään. Olisi kelvannut minullekin tuollainen työnhaku. :)

FooBat kirjoitti:

Muutaman kerran pöydän toiseltakin puolelta työhakemuksia katsoneena täytyy sanoa, että alan kokemus ja hakijan näytöt ovat erittäin suuressa roolissa valintoja tehdessä. Yleensä etsitään kokenutta tekijää, jonka voi melkein suoraan heittää hommiin suurempia kouluttamatta. Tällaisista tekijöistä on usein jopa pulaa.

Olen täsmälleen samaa mieltä, mutta me puhutaankin nyt vähän eri asiasta. Jokainen meistä kuitenkin syntyy ilman yhtään kokemusta omasta alasta. Itse asiassa meistä kellään ei edes ole sitä omaa alaa ennen kuin sellainen aikusiän myötä löytyy (kaikilla ei koskaan). Tottakai jokainen työnanataja haluaisi sen kokeneimman ja parhaan osaajan, mutta fakta on että sillä kokeneimmallakin on joskus ollut kokemusta tasan 0 päivää. Nykypäivänä näyttöjen antaminen on hieman helpomaa. Jos haluat kännykkäkoodariksi, niin tee referenssiksi muutama kunnollinen kännykkäsovellus, jne. Mutta mitenkäs kun aletaan puhua lentokoneen ohjausjärjestelmistä? Moniko pystyisi antamaan näyttöjä siitä ilman, että joku työnantaja on ensin palkannut hänet 0 päivän kokemuksella. Työnantajien odotukset ovat usein epärealistisia. Pahimmillaan haetaan 5 vuoden kokemuksen osaajia tekniikkaan, jota ei 5 vuotta sitten vielä edes tunnettu. Voit olla varma että sellaisista osaajista on pulaa. Ja siitä syystä "joudutaankin" ottamaan riskejä ja palkkaamaan kokemattomia henkilöitä hankkimaan sitä kokemusta.

Otetaan nyt vielä tuo groovyb:n mainitsema 5v sitten valmistunut DI, joka ei ole tehnyt päivääkään oman alansa hommia, esimerkiksi. Jos tosiaan on sellainen DI joka ei ole tehnyt koulutustaan vastaavaa työtä siihen mennessä vielä yhtään päivää, herää väkisinkin kysymys että onko se kuitenkaan hänen alaansa? Vastaisin siihen että ei voi olla ja neuvoisin vaihtamaan alaa. Kummalla silloin on pullat paremmin uunissa? a) Sillä joka ei ole tehnyt koskaan mitään, vai b) sillä joka on jossain muissa hommissa? Vastaus b, koska a ei tule koskaan mitään tekemäänkään. B sen sijaan voi löytää alan joka sopii hänelle paremmin.

Pointti mulla on se että, kun henkilö on hakemassa ensimmäistä ohjelmointityötään, ei hänelle aina voi antaa ohjeeksi, että hommaappa kuule ensin 5v ohjelmointityökokemus ja katsotaan sitten uudestaan. Sitähän hän on juuri yrittämässä.

FooBat [16.09.2010 01:39:12]

#

Se, että haetaan kokenutta tekijää tiettyyn hommaan ei aina tarkoita, että kokemus pitäisi olla juuri tietystä tehtävästä tai ympäristöstä. Näissä asioissa on hyvin paljon korvaavuuksia, sillä monet tekniikat ovat luonteeltaan hyvin samankaltaisia. Kokemus yhdestä auttaa merkittävästi myös toisessa ja kokenut tekijä oppii uuden tekniikan varsin nopeasti. Lentokoneen ohjausjärjestelmien koodariksi haettaisiin varmasti henkilöä, jolla on usean vuoden kokemus vaativista määrittely- ja testausvetoisita ohjelmointiprojekteista sekä mahdollisesti kokemusta sulautetuista järjestelmistä. Jos tällaista ei löytyisi, luultavasti koulutettaisiin jokin muilta osin kokenut hakija hommaan. Kaikkiin tehtäviin vaan ei voida ottaa henkilöä suoraan koulun penkiltä ilman minkäänlaista kokemusta. Toisaalta on toki olemassa myös aloja, joilla vähäisemmälläkin kokemuksella pääsee sisään. Koodarin hommat ovat kuitenkin siinä mielessä mielenkiintoisi, että kokeneen ja aloittelevan koodarin välillä saattaa olla 10-kertainen tuottavuusero vaikka palkoissa ero on usein alle 2-3 kertainen. Tästä voi helposti ymmärtää miksi suuressa osassa työilmoituksia halutaan kokeneita osaajia.

Jostain pitää tietenkin aloittaa ja aloittelevan koodarin olisikin pyrittävä kartoittamaan kokemuksiaan mahdollisuuksien mukaan. Kaikki lähtee omasta harrastamisesta ja siihen kun lisää hiukan koulutusta niin ollaan jo aika hyvällä pohjalla. Jos ei opiskelujen ohella pääse heti kesätöihin alan tehtäviin, niin kannattaa pyrkiä edes hiukan sivuavaan tehtävään kuten testaajaksi tai tekniseen tukeen. Kun on kerran saanut jalan edes hiukan oven väliin, on paljon helpompi edetä niihin tehtäviin, joihin haluaa.

groovyb [16.09.2010 08:17:25]

#

Muistaa pitää tietenkin se, että suht harvoin on mitään koulutustasoa määritetty kun ohjelmoijaa halutaan palkata. Usein kuitenkin kyse on pitkäkestoisesta harrastuspohjasta ja/tai alan työkokemuksesta. Enkä usko olevani yksin ajatuksen kanssa että mistään koulusta ei varsinaisia ammattilaisia valmistu, vaan kouluissa kuitenkin opetetaan asioiden perusteet. kyllä se kokemuksen kautta se ammattitaito vahvistuu.

Riippuen ohjelmointitalosta, niin sertifioinnista on usein apua vaikka työkokemusta ei ole. Jos kyseessä on vaikka .Net talo, niin MS:n ohjelmointisertifioinnit on kyllä aikamoinen etu. ja niiden suorittamiseen ei työkokemusta tarvita, kokemusta muuten kyllä (tai helvetinmoista ulkomuistia). Moni ohjelmointitalo markkinoi itseään siten, että työntekijät ovat sertin omaavia. Saatika että työnantaja ei tällöin joudu kyseisiä kursseja ja kokeita maksamaan, ja tae tietystä tietotaidosta on jo olemassa.

Ja vinkkinä jos kokeisiin aikoo mennä, ostamalla MS:n kurssikirjoja, saa jokaisesta -15% voucherin kokeisiin...


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta