Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C++: c++ ja peliohjelmointi

Sivun loppuun

j.k [14.08.2003 23:44:46]

#

Olen ohjelmoinut jo pitkään delphillä. Hallitsen sen oikeastaan kuin omat taskut, mutta eihän mitään kieltä täydellisesti voi hallita (:. DelphiX on toiminut grafiikka kirjastoina pelejä ohjelmoidessa. Elikkä nyt pitäisi saada nopeutta peleihin. Tietääkseni c++ on nopein vaihtoehto. Osaan jo c++ alkeet, oliot, perus käskyt, ehtolauseet ja niin edespäin. Mikä olisi paras kääntäjä peliohjelmointiin? Mikä grafiikka kirjoasto olisi nopein/lähinnä delphiX:ä? Miten hemmeti**ä ne kirjastojen asennukset onnisttuu, satun olemaan onneton tunari niiden kanssa... Ja tietenkiin parhaaitten oppaitten linkkejä! noita virheitä saattaa olla koska kirjoitin tämän yöllä...

jouku [15.08.2003 17:01:33]

#

ehkä borlandin (http://www.borland.com) tai sitten jos haluat dossilla tehä niin djgpp (http://www.delorie.com/djgpp/) tai sitten maksullinen visual c++. Allegro, SDL, direct x tai 3d. Kirjastojen asennuksesta ohjelmaan on myös minulle todella vaikeaa, ehkä fawkz tai Antti vois selventää asiaa.

Grusifix [16.08.2003 00:08:08]

#

Minä taas suosittelen DevC++. Hyvä IDE jossa tehokas kääntäjä( verrataan jo Intelin kääntäjään). VisualC++ on myös hyvä mutta se maksaa.

AK [18.08.2003 09:22:37]

#

Alat kuule suoraan käyttämään Visual C++:aa. Maksaahan se, mutta kun on kerran paras markkinoilla oleva ympäristö... Onhan siitä tietenkin olemassa versioita, joita saa jonkun kirjan mukana, mutta niillä tehtyjä ohjelmia ei saa myydä.

tomaattigeeni [18.08.2003 15:33:29]

#

http://gcc.gnu.org
http://www.libsdl.org

noista minä tykkään

Vilikki [18.08.2003 16:45:58]

#

lainaus:

Alat kuule suoraan käyttämään Visual C++:aa. Maksaahan se, mutta kun on kerran paras markkinoilla oleva ympäristö... Onhan siitä tietenkin olemassa versioita, joita saa jonkun kirjan mukana, mutta niillä tehtyjä ohjelmia ei saa myydä.

Tietysti voi ensin aloittaa kirjan mukana tulleella ja jos homma alkaa sujumaan siinä määrin että tahtoo rahaa tuhlata niin sitten ostaa sellaisen, jolla tehtyjä ohjelmia saa myydä. DevC++ on myös mainio kääntäjä.

Grusifix [18.08.2003 22:29:17]

#

Niin DevC++ ei ole kääntäjä, mutta siinä on pirun hyvä kääntäjä. DevC++ on IDE, jossa voi valita käyttämänsä kääntäjän. MingW (gcc:n windows porttaus) on nykyään parhaimpia kääntäjiä(nopeus) Intelin kääntäjän ohella.

thefox [19.08.2003 19:37:18]

#

lainaus:

Niin DevC++ ei ole kääntäjä, mutta siinä on pirun hyvä kääntäjä. DevC++ on IDE, jossa voi valita käyttämänsä kääntäjän. MingW (gcc:n windows porttaus) on nykyään parhaimpia kääntäjiä(nopeus) Intelin kääntäjän ohella.

Missähän tutkimuksessa tällaista on selvinnyt. En siis todellakaan sano että gcc / Intelin kääntäjä olisivat huonoja, kiinnostaisi vain tietää :-)

Grusifix [19.08.2003 21:45:55]

#

Tiedäpä tuosta onko sitä tutkittu, mutta pirun hyvä mainos se ainakin on. DevC++:n sivulla on linkki gcc3.2(olisko oikea versio numero), jossa asiasta oli kirjoitettu.

Meitsi [07.09.2003 13:16:12]

#

miten c++:salla voi pistää grafiikkaa näytölle? Miten voi 3d ohjelmalla luotuja modeleita (lukea tiedostosta ja)laittaa ruudulle ja esim pyörittää? Muutama kirja joita olen lueskellut, neuvovat vain tekstin laittamisen näytölle ja muuttujien yms. käsittelyn. Mitenköhän voi laittaa ruudulle ikkunan jonne teksti tulee? Tähän mennesä olen saanut vain dos ikkunaan tekstiä.
EDIT: Olen aloittelija. Älkää naurako näille kysymyksille.

thefox [08.09.2003 14:18:39]

#

Huonoja kysymyksiä, niihin on vaikea antaa yleispätevää vastausta.

lainaus:

miten c++:salla voi pistää grafiikkaa näytölle?

C++ ei tarjoa tähän mitään keinoja, käytä jotain ulkoista kirjastoa kuten SDL.

lainaus:

Miten voi 3d ohjelmalla luotuja modeleita (lukea tiedostosta ja)laittaa ruudulle ja esim pyörittää?

Käytä OpenGL:ää / DirectX:ää. D3DX:llä modellien lataus ja pyörittely sujuvat suht. näppärästi. Voit toki käyttää myös jotain täydellistä valmista kirjastoa jolloin koko homma sujuu vieläkin helpommin. Jos välttämättä haluat (ja ajan mittaan suosittelen näin tekemäänkin), väsää omat laturi ja pyöritysrutiinit.

k-mikko [25.09.2003 19:04:36]

#

Allegro on myös aika monipuolinen pelisuunnitteluun tarkoitettu grafiikkakirjasto/moottori.

Kannattaa huomioida
www.allegro.cc

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta