Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Internet Explorer 9

Sivun loppuun

Merri [03.09.2010 15:14:22]

#

Ajattelin vain pistää tiedon kiertoon, että IE9 julkaistaan vihdoin 15.9. :)

Mainos- ja muistutussivukin on pystyssä. Microsoftin oma siis, en mikään IE-fani ole suinkaan! :D

Se mitä Platform Previewiä olen testaillut, niin paria pikkubugailua lukuunottamatta vaikuttaa erittäin hyvältä ainakin renderöinti. Ja nopeahan se on kuin mikä (grafiikkapuolella) nyt kun vihdoin käytetään rautatason optimointeja, otetaan tehoja irti näytönohjaimesta pelkän prosessorin sijaan.

punppis [03.09.2010 20:00:52]

#

Vaikuttaa vallan mainiolta.

Macro [03.09.2010 20:01:45]

#

Ai, en tiennytkään että tuollainen on jo tulossa.

Matso [06.09.2010 13:37:49]

#

Vissiin beta kuitenkin? Sitten voi vasta iloita, kun 90% IE:n käyttäjistä on siirtynyt tuohon ;p

ankzilla [06.09.2010 15:37:51]

#

Matso kirjoitti:

Vissiin beta kuitenkin? Sitten voi vasta iloita, kun 90% IE:n käyttäjistä on siirtynyt tuohon ;p

Miksi vasta sitten?

Paratiisin poika [06.09.2010 15:46:43]

#

Näissä nettiselainten runsaudessa on ongelmana sitten se, että mitä useampi selain sen enemmän töitä sivustojen ulkoasujen kanssa. :(

-tossu- [06.09.2010 15:52:43]

#

Paratiisin poika kirjoitti:

Näissä nettiselainten runsaudessa on ongelmana sitten se, että mitä useampi selain sen enemmän töitä sivustojen ulkoasujen kanssa.

Oikeastaan kaikki muut selaimet paitsi IE näyttävät sivut lähes samalla tavalla. Etenkin vahemmilla IE:illä taas on aivan omat käsityksensä siitä, miten sivu kuuluu renderöidä.

Metabolix [06.09.2010 19:37:52]

#

ankzilla kirjoitti:

Matso kirjoitti:

Miksi vasta sitten?

Koska niin kauan, kuin IE6:lla (ja IE7:lla) on vakaa jalansija kansan keskuudessa, nettisivujen tekijät joutuvat kikkailemaan yhteensopivuuden kanssa. Muiden valtaselainten kanssa mutkikkaampikin CSS-taitto toimii enimmäkseen ennustettavasti ja oikein, tai ainakin erot saa yleensä kierrettyä hyvin yksinkertaisilla muutoksilla ilman selainkohtaisia puukotuksia.

Grez [06.09.2010 20:34:08]

#

-tossu- kirjoitti:

Oikeastaan kaikki muut selaimet paitsi IE näyttävät sivut lähes samalla tavalla.

Olen kyllä törmännyt riittävän moniin Firefoxilla testattuihin sivuihin, jotka ei vaan toimi muilla selaimilla.

Esimerkiksi erään merkittävän suomalaisen yhdistyksen sivuilla jää elementtien sisältöjä kokonaan pois Chromella. IE:llä taas valikot eivät toimi kunnolla, mutta kliksuttelemalla yksi taso kerrallaan saa sentään kaiken tiedon näkyviin.

Ja olen kyllä törmännyt moniin muihinkin sivuihin joissa on pakko ottaa FF tai IE käyttöön.

LaNu [08.09.2010 02:19:32]

#

Grez kirjoitti:

Ja olen kyllä törmännyt moniin muihinkin sivuihin joissa on pakko ottaa FF tai IE käyttöön.

Minä olen käyttänyt Chromea ainoana selaimena vuoden päivät. Tai no onhan noita muitakin asennettuna, mutta en muista että olisin yhteensopivuus syistä tarvinut kuin IE:tä. Sekin lähinnä MTV:n Katsomon kanssa, joka sekin hämmästyksekseni on alkanut pelaamaan sitten viime kokeilun.

Tietysti voi olla kyse asenteestakin: jos sivu ei toimi, vika on sivussa - ei minun käyttämässäni selaimessa. Siten myöskään selain ei vaihdu - sivu vaihtuu ;-)

Kiva että Microsoftkin saa aikaiseksi kunnon selaimen. Todennäköistä kuitenkin on, että yritykset siirtyvät IE8-aikakauteen, joka on seiskan oletusselain. Mikä mahtaa olla IE9:n taaksepäin yhteensopivuus? Sillä kun on ihan käsittämätön painoarvo isojen yritysten IT-politiikassa. Jos se on heikompi kuin IE8:ssa, ei tarvitse arpoa mikä selain koneissa tulee olemaan.

Oikeastaan softakehittäjän näkökulmasta olisikin mielenkiintoista tietää, miten IE9:ssä on hoidettu taaksepäin yhteensopivuus vanhoihin bug.. *köh* ominaisuuksiin.

Matso [08.09.2010 20:40:40]

#

lainaus:

Oikeastaan softakehittäjän näkökulmasta olisikin mielenkiintoista tietää, miten IE9:ssä on hoidettu taaksepäin yhteensopivuus vanhoihin bug.. *köh* ominaisuuksiin.

IE8:ssahan on tuo IE7 emulointinappi. Nyt tarvitaan IE8 ja IE7 emulointinapit niin kaikki toimii ;P

Merri [15.09.2010 20:02:00]

#

Betan voi ladata

Macro [15.09.2010 20:17:28]

#

Merri kirjoitti:

Betan voi ladata

Onko sitä tulossa XP:lle ollenkaan?

Jokotai [15.09.2010 20:18:02]

#

LaNu kirjoitti:

Jos se on heikompi kuin IE8:ssa, ei tarvitse arpoa mikä selain koneissa tulee olemaan.

Tarkoitatko IE9 vai IE8? Ei olisi ensimmäinen kerta kun Microsoft tekisi pehmeitä(höhöö, olempas nokkela :D) ratkaisuja, niin kysymys on tarpeellinen.

Noi IE9B sivut on kyllä aika taiteelliset :)

Merri [15.09.2010 20:32:33]

#

Macro: ei oo, ei tuu. Vista+ ainoastaan.

Macro [16.09.2010 09:36:29]

#

Merri kirjoitti:

Macro: ei oo, ei tuu. Vista+ ainoastaan.

Minusta olisi ymmärrettävää vielä, jos sitä ei tulisi esimerkiksi jollekkin 2k:lle, mutta XP on hyvin laajasti vielä käytössä, joten sillekkin pitäisi tehdä versio.

Blaze [16.09.2010 10:48:11]

#

Macro kirjoitti:

Minusta olisi ymmärrettävää vielä, jos sitä ei tulisi esimerkiksi jollekkin 2k:lle, mutta XP on hyvin laajasti vielä käytössä, joten sillekkin pitäisi tehdä versio.

Tuohon on varmaan ihan hyvät teknisetki syyt. Vista laitto uusiksi näyttisajurimallin, ja IE9 käyttää näyttiskiihdytettyä renderöintiä.

Grez [17.09.2010 01:29:26]

#

Niin ja yksi hyvä syy on varmaan sekin, että XP:n maksuton tuki on lopetettu. Ei pitäisi enää service packejakaan olla tulossa.

Merri [20.09.2010 04:31:39]

#

Ensimmäinen härö, jonka IE9:n asentamisesta olen huomannut: monissa ohjelmissa ei nyt enää toimi aasialaiset merkit. Selaimissa kyllä toimii ookoo, mutta esim. QMP ja SciTe ei kykene enää millään näyttämään muuta kuin laatikoita jos vaikka katselen japaninkielistä tiedostoa. Aiemmin toimi ookoo.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta