Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Tulostimen jakaminen winxp->win7

Sivun loppuun

Olli [20.08.2010 20:46:54]

#

Hei,

minulta löytyy tulostin Epson Stylus DX5050, se on kytketty usbilla winxp koneeseen.

Yritin asentaa tulostinta win7 koneeseen. Kone löysi tulostimen (näytti winxp koneen nimen ja myös tulostimen nimen) kun pääsen siihen vaiheeseen jossa pitäisi etsiä ajuritiedosto koneelta niin se tahtoo INF muotoisen tiedoston vaikka tiedostoni on EXE muotoinen. Jos taas suoritan exe tiedoston asennusohjelma purkaa tiedostot johonkin ja sitten valittaa ettei ole mitään asennettavaa.

Miten saisin tulostuksen toimimaan?
kiitos vastauksista

Macro [21.08.2010 12:43:05]

#

Jos kytkit siis tulostimen XP:een, niin jaa se. Se taitaa ollakkin jo jaettuna. Asenna tulostin XP:lle, tai koneeseen mihin se on kytketty. Sen jälkeen pystyt printtaamaan netin yli jakajakoneen kautta. Jakajan ollessa pois päältä, niin et voi myöskään tulsotaa.

En ole varma haitko tätä, vai koititko jotain muuta (Esim. jos asensit ohjelmistoa 7:aan...).

Grez [21.08.2010 13:04:15]

#

Minusta Ollin kysymyksessä ei ole mitään epäselvää. Eli siis kirjoitin on jo asennettuna ja jaettuna XP:ssä on ongelma on käyttää sitä Win7-koneelta käsin verkon yli.

En tunne juuri kyseistä kirjoitinta, mutta vaihtoehdot yleisesti ovat seuraavat

1) Kirjoittimelle ei ole W7 yhteensopivaa ajuria -> Ei onnistu (ellei sitten käytä sitä XP Modessa)

2) Kirjoittimelle on W7:ssä sisäänrakennettu tai Windows Updatesta ladattava ajuri -> W7 osaa asentaa ajurin itse kun antaa sen etsiä sitä automaattisesti

3) Kirjoittimelle löytyy W7 ajurit erillisinä tiedostoina (sisältäen .inf-tiedoston) -> Puretaan tiedostot hakemistoon X ja sanotaan W7:lle että ne löytyvät sieltä

4) Kirjoitinajuri tulee asennusohjelmassa:

4a) Jos asennusohjelma ajettaessa tarjoaa verkkotulostimen asennusta -> Valitaan oikea verkossa näkyvä tulostin.

4b) Jos asennusohjelma ei ymmärrä verkkotulostinta, mutta suostuu asentamaan ajurin ilman että printteri on USB-portissa -> käytetään asennusohjelmaa ja toivotaan että W7 seuraavalla verkkotulostimen asennuskerralla tajuaa käyttää asentunutta ajuria.

4c) Yritetään purkaa asennusohjelman sisältämät tiedostot johonkin hakemistoon ja mennä 3-kohdan mukaan. Itse käytän tähän yleensä 7Zipiä.

Merri [21.08.2010 19:36:53]

#

Kyseiselle tulostimelle on olemassa Vistassa/Windows 7:ssä toimivat ajurit. Minulla on olemassa sama vehje ja olen sitä Vista-koneelta käyttänyt.

EXE-tiedoston voi mahdollisesti avata joillakin pakkausohjelmalla (esim. IZarc) ja purkaa sen sisältämät tiedostot käytettävään muotoon.

Olli [22.08.2010 08:47:16]

#

Kiitoksia vastauksista! Kone on 64-bittinen windows 7, mutta toimivatko juuri mainitsemasi ajurit,Merri ,siinä?

Olen kokeillut asentaa näillä ohjeilla: http://helpdeskgeek.com/windows-7/xp-to-windows-7-printer-sharing/ (ovat muuten tosi hyvät ohjeet, mutta minulle eivät toimineet)

Kokeilin näillä ajureilla: http://esupport.epson-europe.com/ProductHome.aspx?lng=en-GB&data=lkuCfcvA9czdzbF8zNn GCdPIU0UNKhcZifV0s7sbzQU003D&tc=6 , käyttikseksi windows vista 32-bittinen ja vaihtoehto Driver - WHQL Certified (6.1a) kuitenkin, juuri kyseinen ohjelma sanoo ettei ole asennettavaa. Mutta tuon exepaketin sain kyllä auki 7zipillä, pitäisiköhän purkaa se johonkin kansioon ja sitten osoittaa inf-tiedosto windowsille? Tosin, tuosta paketista löytyy neljä eri inf-tiedostoa..

Grez [22.08.2010 11:33:22]

#

64-bittiseen Windowsiin tarvitset 64-bittisen ajurin. Tuolle kirjoittimelle käsittääkseni ei ole 64-bittistä ajuria, joten jos valmistajaa ei kiinnosta sellaista tehdä, niin vaihda parempaan merkkiin.

Olli [22.08.2010 14:46:19]

#

Jaa, harmi juttu =/ eikö 32-bittisiä ajureita voi käyttää 64bittisessä windowsissa? toimivathan ohjelmatkin yleensä 64-bittisessä

Grez [22.08.2010 15:04:59]

#

32-bittisiä ohjelmia ajetaan WOWissa, eli Windows On Windowsissa. Periaatteessahan MS olisi voinut mahdollistaa ajurin asentamisenkin 32-bittiseen osaan, jolloin laitetta voisi käyttää vain 32-bittisistä ohjelmista. Näin ei kuitenkaan ole tehty. Toki jos haluat käyttää sitä tulostinta 32-bittisistä sovelluksista, voit laittaa 32-bittisen käyttiksen pyörimään virtuaalikoneeseen ja asentaa kirjoittimen sekä haluamasi sovellukset sinne.

Ehdotan, että jos et hirveän usein tarvitse tuota tulostinta, niin tulostat dokkarit W7:ssa XPS:ksi tai PDF:ksi ja tunget ne kirjoittimelle XP:n puolelta. Itse asiassa noheva kaveri voisi automatisoida tuollaisen, jolloin olisi melkein kuin tulostin toimisi normaalisti. Tulostusasetuksia (tulostuslaatu yms) ei tietenkään voisi suoraan vaihtaa kuten normaalisti.

Merri [22.08.2010 18:53:04]

#

Ah joo tosiaan, olen vielä pitäytynyt mm. näistä syistä johtuen 32-bittisissä Windowseissa. Minulla on myös kohtalaisen uusi värilaser, jolle ei ole 64-bittisiä ajureita (eikä toivoa sellaisten ilmaantumisesta), joten olen toistaiseksi lähes täysjumissa 32-bittisyydessä kunnes aika jättää noista tulostimista... tämä tässä keskustelussa esille noussut tulostin on kyllä lähinnä skannerikäytössä, mustesutun ainut hyvä puoli on mahdollisuus tulostaa valokuvapaperille.

Grez [22.08.2010 19:23:07]

#

Merri kirjoitti:

Ah joo tosiaan, olen vielä pitäytynyt mm. näistä syistä johtuen 32-bittisissä Windowseissa. Minulla on myös kohtalaisen uusi värilaser, jolle ei ole 64-bittisiä ajureita (eikä toivoa sellaisten ilmaantumisesta)

Mikäs kohtuu uusi tulostin se sitten on?

Itse tuomitsin erään HP:n moinitoimilaitteen hävityksi tapaukseksi, kun sille ei tullut HP:lta Vistalle tai W7:lle ajureita. MS kuitenkin toimitti W7:n mukana ajurit sille kuten aimo läjälle muitakin HP:n laitteita. Eli joidenkin HP:n tulostimien kohdalla on sellainen hullu tilanne, että niitä voi käyttää XP:ssä ja W7:ssa, mutta ei Vistassa. Itse asiassa W7:ssa se on jopa mukavin, kun ei tarvitse ladata HP:lta mitään 350 megan ajuripakettia (jotka ovat kyllä oma WTF:nsä)

Merri [23.08.2010 08:53:29]

#

Jos en ihan väärin muista, niin Canon LBP5000. Tosin sain eri laitteen kun mitä alunperin aioin tilata, joten täytyy vielä tarkistaa tarkka malli kunhan ehtii.

Merri [23.08.2010 18:08:20]

#

Päivitystä. Tulostin on Canon LBP-5100 ja sille on julkaistu viimein tänä vuonna maaliskuussa 64-bittiset ajurit :) Samalla myös aiemmalle mallille (LBP-5000) on julkaistu ajurit.

Tämä on sinänsä hieman jännää, sillä kun itse kyselin ajureiden perään, niin sieltä tuli vaan "ei tule" vastaukseksi. Hyvä kuitenkin että Canon on taipunut tässä asiassa sitten viime vuoden kesän (jolloin asiasta laitoin kyselyä).

Voinpahan alkaa laserin puolesta harkita 64-bittistä käyttistä, jos jossain vaiheessa lisään muistia koneeseen. Sittenhän on pakko vaihtaa. Nytkin jo menee vajaakäytöllä, 4 Gt koneessa, mutta kaikkeahan 32-bittinen käyttis ei osaa siitä hyödyntää millään (3,19 Gt tuo ilmoittaa olevan käytettävissä).


Muoks!
Eikös tämä ole 64-bittinen ajuri Epson Stylus DX5050:lle? Paitsi että tietysti, tulostimen ajuri puuttuu. Skannerin löytyy. Toisaalta itsehän en kamalasti nimenomaan sitä tulostuspuolta kaipailisi, skannauskyky riittää. Epävirallisilla sivuilla kyllä yritetään tarjoilla 64-bittistäkin ajuria tulostimelle... tiedähän häntä sitten.

Muoksista lisää!
Uskalsin ladata täältä Vista 64-bit ajurin. En ole asentanut sitä, mutta ainakaan Avast ei sano siitä pahaa sanaa. Purin tiedostot EXEstä IZarcilla, eikä niistäkään löytynyt mitään. Jätänpähän säilöön siltä varalta, että tulee oikeasti tarvetta (= innostun tulostamaan valokuvia).


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta