Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kone hidastelee

Mandariinimies [04.08.2010 17:18:11]

#

Terve!

Olen tässä jo jonkun aikaa pohdiskellut syytä koneeni hitauteen... Onko ihan normaalia, että sammutettuani kaikki ylimääräiset softat, tehtävienhallinta näyttää prosesseja olevan silti yli 50? Lisäksi useita prosesseja näyttää olevan kaksi samanlaista yhtäaikaa päällä... Suoritinkäyttö pompsahtelee ajoittain yli kahdenkymmenen, ja pienemmänkin softan päällä ollessa se käy turhauttavan korkealla... Fyysinen muisti pysyy koko ajan 35 prosentissa. Koneeni on formatoitu äskettäin.
Olisiko jo aika hommata parempi prosessori??

Koneen tietoja:

Käyttöjärjestelmä: Windows Vista Ultimate
Prossu: AMD Athlon 64 X2 4200+
Näyttis: ATI Radeon HD 4850
Muisti: 3326MB RAM

Kerroinkohan nyt kaiken oleellisen :)

Hei! Vielä sellaista, että mun näyttis pitää tosi kovaa huminaa! Onko se ihan normaalia, vai pitäiskö sillekin tehdä jotain?

punppis [06.08.2010 04:08:35]

#

Itselläni on tällä hetkellä Windows 7:ssa 75 prosessia käynnissä. 50 prosessia ei kuulosta yhtään suurelta. Windowsin omia prosessejakin näyttää olevan useampi kappale samalla nimellä. ~1GB muistinkäyttö vaikuttaa normaalilta, vapaana oleva muistihan on haaskausta.

Jos kone on formatoitu äskettäin ja virustorjunta on kunnossa, niin luulen että kyse on vain itse osien hitaudesta. Jos sinulla on 5 vuotta vanha prosessori, niin pelkäänpä että koko kone menee siinä tapauksessa uusiksi. Uusi prosessori tarvii uuden emolevyn, uusi emolevy saattaa vielä tarvita DDR3 muistia, eli menee muistitkin uusiksi. Tälläisissa tapauksissa tulee yleensä halvimmaksi myydä koko vanha kone ja ostaa uusi kone tilalle. Ellei sitten tarvitse vanhoja komponentteja omaan käyttöön. Erikseen niitä ei kannata kuitenkaan yleensä myydä (ei mene kaupaksi).

Näytönohjaimen tuulettimen toki kuuluu pyöriä siinä missä muutkin puhaltimet, joten huminan pitäisi olla ihan normaalia.

Onko kone toiminut ennen nopeammin?

Mandariinimies [07.08.2010 10:59:24]

#

Jep, ennen toimi kyllä paremmin! Kiitos vastauksesta.

User137 [11.08.2010 17:05:14]

#

Windows 7 ultimate (melkein vasta asennettu, mutta löytyy kaikki tarpeellinen)
2gb ram
E8400 3GHz dualcore

Tässä samalla kun kirjottelen Google Chromella 3 välilehteä auki ja muutamia pikkuohjelmia päällä:
Suoritin pääasiassa 0%, piikitti jopa 7% kun tarkkailin alt-tabittaessa tms. Prosesseja 41, fyysinen muisti 24% käytössä.

En tunne Vistaa kovin mutta on sitä syystä sanottu tehosyöpöks. Ei tuo kuulosta normaalilta. Kyllä sitä muistia tarvitsee sitten kun niitä raskaampia ohjelmia käynnistää.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta