Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: Python 3.1 ja sarjaliikenne

VilleV42 [30.06.2010 00:12:26]

#

Hei

Ongelmana on kuinka saisi Python 3.1 versiossa toimimaan sarjaliikenteen.

Ubuntu 9.10 IDLE 3.1.1 ympäristössä ajettuna tulee virheilmoitus
ImportError: No module named serial

ohjelmapaketti python-serial 2.3-1 on asennettuna.

IDLE 2.6 ympäristössä ajettuna ei tule herjaa import moduli serial puuttumisesta (mutta muu koodi vaatii version 3.1)

Asensin pyserial-2.5-rc2.tar.gz, mutta se näytä menevän python 2.6 kansioihin
Ongelmana taitaa olla, ettei IDLE 3.1.1 löydä tarvittavaa import serial tiedostoa. Ongelmaa googlatessa löysin juuri samanlaisen tapauksen

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=9515096

Vastaukset 8 ja 9 ovat mielenkiintoisia. Siis onko Python 3 vielä keskeneräinen sarjaliikenteen osalta ?
Itse olen vasta muutaman illan hakannut päätäni Pythoniin. Löytyisikö osaavimmilta vinkkiä kuinka sarjaliikenteen saisi toimimaan.

Metabolix [30.06.2010 10:14:26]

#

Python 3 ei ole tältä osin keskeneräinen, koska sarjaporttikirjasto ei kuulu Pythonin virallisiin osiin vaan kyseessä on erillinen kirjasto, pySerial. Kirjaston sivuilla ainakin lukee, että se tukee myös Python 3.x -versioita, mutta koska Ubuntun paketinhallinta asentaa sen Python 2.6:n hakemistoon, joudut ilmeisesti kopioimaan sen itse oikeaan paikkaan.

VilleV42 [30.06.2010 21:00:06]

#

Kiitos vastauksestasi.
Kertomasi mukaista ajattelin itsekin. Ongelmana on oma osaamiseni sekä Pythonin että Linuxsin suhteen. Oppimiskäyrä on vasta alussa :-)
Löytyykö vinkkejä, kuinka saisin kopioitua tai asennettua pySerial paketin Python 3.1 hakemistoon.

Antamalla pyserial-2.5-rc hakemistossa komennon python setup.py install
näyttää asennuksen yhteydessä tiedostoja asentuvan "vähän joka puolelle"
En osaa poimia niitä kopioitavaksi python 3.1 hakemistoon

Näistä kahdesta eläimestä kumpikin on minulle uusi tuttavuus.

jmp [30.06.2010 22:38:51]

#

VilleV42 kirjoitti:

Antamalla pyserial-2.5-rc hakemistossa komennon python setup.py install näyttää asennuksen yhteydessä tiedostoja asentuvan "vähän joka puolelle"

setup.py pitää suorittaa sillä Pythonin versiolla, mille haluat asentaa paketin. Suorita python --version ja tarkista mikä versio tulostuu. Jos se on esim. Python 2.6.x, asennat pySerialia väärällä versiolla.

Python 3.1:n tulkki on todennäköisesti nimeltään python3.1 (tai jotain vastaavaa), jolloin asennus tapahtuisi näin: python3.1 setup.py install.

VilleV42 [01.07.2010 08:22:34]

#

Kiitos vastaajille avunannosta.
Nyt pääsin jo ison askeleen eteenpäin. Ei tule enää ImportError: No module named serial herjaa. Noudatin jmp:n antamaa ohjetta.

Edessä pitkä viikonloppu maalla ja sen jälkeen jatketaan harjoituksia.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta