Hei
Ongelmana on kuinka saisi Python 3.1 versiossa toimimaan sarjaliikenteen.
Ubuntu 9.10 IDLE 3.1.1 ympäristössä ajettuna tulee virheilmoitus
ImportError: No module named serial
ohjelmapaketti python-serial 2.3-1 on asennettuna.
IDLE 2.6 ympäristössä ajettuna ei tule herjaa import moduli serial puuttumisesta (mutta muu koodi vaatii version 3.1)
Asensin pyserial-2.5-rc2.tar.gz, mutta se näytä menevän python 2.6 kansioihin
Ongelmana taitaa olla, ettei IDLE 3.1.1 löydä tarvittavaa import serial tiedostoa. Ongelmaa googlatessa löysin juuri samanlaisen tapauksen
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=9515096
Vastaukset 8 ja 9 ovat mielenkiintoisia. Siis onko Python 3 vielä keskeneräinen sarjaliikenteen osalta ?
Itse olen vasta muutaman illan hakannut päätäni Pythoniin. Löytyisikö osaavimmilta vinkkiä kuinka sarjaliikenteen saisi toimimaan.
Python 3 ei ole tältä osin keskeneräinen, koska sarjaporttikirjasto ei kuulu Pythonin virallisiin osiin vaan kyseessä on erillinen kirjasto, pySerial. Kirjaston sivuilla ainakin lukee, että se tukee myös Python 3.x -versioita, mutta koska Ubuntun paketinhallinta asentaa sen Python 2.6:n hakemistoon, joudut ilmeisesti kopioimaan sen itse oikeaan paikkaan.
Kiitos vastauksestasi.
Kertomasi mukaista ajattelin itsekin. Ongelmana on oma osaamiseni sekä Pythonin että Linuxsin suhteen. Oppimiskäyrä on vasta alussa :-)
Löytyykö vinkkejä, kuinka saisin kopioitua tai asennettua pySerial paketin Python 3.1 hakemistoon.
Antamalla pyserial-2.5-rc hakemistossa komennon python setup.py install
näyttää asennuksen yhteydessä tiedostoja asentuvan "vähän joka puolelle"
En osaa poimia niitä kopioitavaksi python 3.1 hakemistoon
Näistä kahdesta eläimestä kumpikin on minulle uusi tuttavuus.
VilleV42 kirjoitti:
Antamalla pyserial-2.5-rc hakemistossa komennon python setup.py install näyttää asennuksen yhteydessä tiedostoja asentuvan "vähän joka puolelle"
setup.py
pitää suorittaa sillä Pythonin versiolla, mille haluat asentaa paketin. Suorita python --version
ja tarkista mikä versio tulostuu. Jos se on esim. Python 2.6.x, asennat pySerialia väärällä versiolla.
Python 3.1:n tulkki on todennäköisesti nimeltään python3.1
(tai jotain vastaavaa), jolloin asennus tapahtuisi näin: python3.1 setup.py install
.
Kiitos vastaajille avunannosta.
Nyt pääsin jo ison askeleen eteenpäin. Ei tule enää ImportError: No module named serial herjaa. Noudatin jmp:n antamaa ohjetta.
Edessä pitkä viikonloppu maalla ja sen jälkeen jatketaan harjoituksia.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.