Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ubuntuun näyttiksen ajurit

Sivun loppuun

JussiR [18.06.2010 08:18:33]

#

Moi,

Asensin Ubuntu 10.04 ja mun näytönohjain on ATI HD 4670.

Tässä on näköjään valmiiksi asennettuna jokin X.Org ajuri. No se taitaa olla aika huono kun kaikissa kokeilemissani 3D-peleisssä fps oli alle 15.. Enkä saanut 3d-työpöytää tai esim compizia toimimaan. Tuskin niitä käyttäisinkään, mutta jos ne ei toimi niin se kertoo jotain ajurista.

Kokeilin asentaa Restricted driversin kautta jotkin ATI/AMD FGLRX-ajurin ja kun boottasin koneen niin ubuntun käynnistksen latauspalkki näkyy ja ubuntun logon reunoilla on jotain vihreää... Ja sen jälkeen näkyy vaan mustaa, mutta kone kuitenkin käynnistyy kokonaan (kuuluu kaikki äänet yms).

Pitäisikö ensin poistaa vanha ajuri? Poistuuko se muka kokonaan packet managerin kautta? Ajattelin kokeilla ajuria ATI:n sivuilta.
Miten pääsen safe modeen, eikö nämä näyttiksen ajureiden asennukset kannata tehdä sieltä?

Metabolix [18.06.2010 09:05:28]

#

Painamalla Control + Alt + F1 pääset toivottavasti kirjautumaan tekstitilaan, sieltä voit korjailla tilannetta. (Tekstitilat ovat oletuksena F1-F6 ja graafinen tila eli X-palvelin F7.)

JussiR [18.06.2010 09:08:43]

#

Muistaakseni yritin ennen päästä tekstitilaan, mutta ei sekään näkynyt.

Siis olen jo asentanut Ubuntun taas uudelleen, mutta pitääkö tuo valmiiksi asennettu ajuri (x.org) poistaa ennen kuin asennan esim. tuota fglrx-ajuria, jota ubuntu mulle ehdottaa? Ja kannattaako nämä tehdä safe modessa ja miten pääsen siihen?
Tai no nämä kysymyksethän esitin jo..

Vai mitä meinasit tuolla korjaamisella?

Yritin joskus ennenkin saada toimimaan eri tavoin, mutta en tainnu poistaa vanhaa ajuria koskaan.. Tällä kertaa yritän vähän sinnikkäämmin ja syy on taas se, että en pidä windowsista.. Jos en saa näyttistä taaskaan toimimaan lykkään taas W7 dvd:n sisään =(

Blaze [18.06.2010 10:07:21]

#

Äksää säätäessä toinen kone (tai vaikka kännykkä), jolla voi ottaa SSH-yhteyden korjattavaan tappaakseen temppuilevan X-palvelimen, nousee arvoon arvaamattomaan.

JussiR kirjoitti:

pitääkö tuo valmiiksi asennettu ajuri (x.org) poistaa ennen kuin asennan esim. tuota fglrx-ajuria, jota ubuntu mulle ehdottaa?

Ei tarvitse poistaa, mut kernelimoduulien latautuminen pitää estää.

Näin aiheen sivusta vielä, Atin näyttikset Linuxilla on aika tuskasia käyttää, tuo virallinen ajuri on silkkaa hevosenlantaa ja avoimet ajurit keskeneräsiä. Itellä hajos pää Atiin lopullisesti jo pari vuotta sitten ja ostin nVidian näytönohjaimen. Hetkeäkään en oo katunu.

JussiR [18.06.2010 10:10:08]

#

OK. Oon aika aloittelija linuxissa, joten miten voin estää kernelimoduulien latautumisen?

Mulla on kannettava, joten en voi vaihtaa näyttistä.

Jotkut ovat saaneet ATI RADEON HD 4670:n toimimaan ihan hyvin ja tästäkin syystä jaksan yrittää. Seuraava kone taitaa kyllä olla Applelta :D

EDIT: Onko normaalia, ettei mulla ole xorg.conf tiedostoa etc/X11 kansiossa? En löytänyt sitä haullakaan. En ole siis asentanut vielä mitään ajuria itse, vaan on tuo x.org.
EDIT2: Unohdin mainita, että mulla on 64-bittinen Ubuntu. Taitaa olla vähän turhaa.. ei toimi flash eikä java. Vai kuinka paljon muistista menis 32-bittisellä hukkaan, jos näyttiksessä on 1gb ja koneessa 4gb?

_Pete_ [18.06.2010 12:28:08]

#

JussiR kirjoitti:

OK. Oon aika aloittelija linuxissa, joten miten voin estää kernelimoduulien latautumisen?

Kannattaa etsiä apua ennemmin täältä kuin ohjelmointifoorumilta:

http://forum.ubuntu-fi.org/

JussiR kirjoitti:

EDIT2: Unohdin mainita, että mulla on 64-bittinen Ubuntu. Taitaa olla vähän turhaa.. ei toimi flash eikä java. Vai kuinka paljon muistista menis 32-bittisellä hukkaan, jos näyttiksessä on 1gb ja koneessa 4gb?

Sekä java että flash toimivat mainiosti 64bit ubuntu linuxissa.

JussiR [18.06.2010 12:33:40]

#

Ok, miten saan ne toimimaan? Package managerin kautta ei antanut asentaa Java browser pluginia aikä Flashia, koska valitti ettei tue 64-bittistä.
Flashistahan oltiin kehittämässä 64-bit versiota, mutta tietääkseni sen kehitys lopetettiin toissapäivänä.

Niin ja laitoin nyt tuonne ubuntu-foorumille myös viestiä.

_Pete_ [18.06.2010 12:39:41]

#

JussiR kirjoitti:

Ok, miten saan ne toimimaan? Package managerin kautta ei antanut asentaa Java browser pluginia aikä Flashia, koska valitti ettei tue 64-bittistä.
Flashistahan oltiin kehittämässä 64-bit versiota, mutta tietääkseni sen kehitys lopetettiin toissapäivänä.

http://wiki.ubuntu-fi.org/UKK


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta