Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Boottiajan parantaminen

Jalmari91 [29.05.2010 00:42:20]

#

Hei!

Haluaisin parantaa boottiaikaa, mutta en ole oikein onnistunut siinä(Olen riisunut ytimen, muokannut /etc/rc.conf /etc/inittab yms... tiedostoja). Tuossa on linkki bootchart:n tekemään kuvaan koneeni käynnistymisestä http://img404.imageshack.us/img404/9651/bootchartg.png . Osaisiko joku sanoa miten voisin parantaa boottiaikaa(näkyykö kuvassa pullonkauloja), vai onko vain tyydyttävä tuohon 22 sekuntiin. Lisäksi olisi mukava kuulla minkälaisia boottiaikoja teillä on.

Blaze [29.05.2010 10:12:42]

#

Mää en oo koskaan ymmärtäny, miks se käynnistys pitäis saaja nopeaks ku koneen voi vaan hibernoia, ja sitten boottia tarviiki sen kerran vuodessa.

trilog [29.05.2010 10:12:55]

#

Kannattaa laittaa daemoneja mahdollismman paljon taustalle käynnistymään, näin järjestelmä voi käynnistää monta daemonia yhtä aikaa. Moduuleja, joita ei käytä, kannattaa poistaa käytöstä (tai ainakin latautumasta bootin aikana). Vähän järeämpi kustomointi on mkinitcpion ja udevin karsiminen, mutta nämä toimenpiteet vaativat jo vähän perehtymistä asiaan.

Jalmari91 kirjoitti:

Lisäksi olisi mukava kuulla minkälaisia boottiaikoja teillä on.

Itselläni näytti olevan samaa luokkaa. Tuossa keskellä on ikävä odottelu DHCP:ltä IP:tä.

Kray [29.05.2010 14:33:14]

#

Kokeilinpa itsekin läppärini boottiaikaa. Tuollainen varsin vanha hitaanpuoleinen läppäri. Boottiajan olen minimoimut laittamalla kaikki tarvitsemani daemonit käynnistymään taustalla, kirjautumaan pääsee jo tuossa hieman yli kymmenen sekunnin kohdalla, hibernatea on ole jaksanut säätää kuntoon ja tuolla boottiajalla se ei merkitsekään mitään.

Milo [29.05.2010 18:38:33]

#

http://u.meelo.org/bootchart/laptop/bootchart08.png puoltoista vuotta sitten vähän leikin läppärilläni. 2.6.29 kernelin myötä sain boottiajasta vielä neljä sekuntia pois. Sitten asensin kde4 läppärille ja boottiaika raiskaantu. :(

Jalmari91 [29.05.2010 21:48:11]

#

trilog kirjoitti:

Kannattaa laittaa daemoneja mahdollismman paljon taustalle käynnistymään, näin järjestelmä voi käynnistää monta daemonia yhtä aikaa. Moduuleja, joita ei käytä, kannattaa poistaa käytöstä (tai ainakin latautumasta bootin aikana). Vähän järeämpi kustomointi on mkinitcpion ja udevin karsiminen, mutta nämä toimenpiteet vaativat jo vähän perehtymistä asiaan.

Olen tehnyt juuri nuo asiat ja saanut parannettua boottiaikaa 2 sekuntia, eli lähtötilanne oli 24 sekuntia. Linux ytimestä olen poistanut kaikki turhat jutut, mutta se ei nopeuttanut boottiaikaa juuri yhtään(1 sekunti). Ihmettelen alle 10 sekunnin boottiaikoja =)

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta