Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: ASP.NET ja sen ominaisuudet

Sivun loppuun

Sam76 [28.05.2010 08:34:50]

#

Moro,

olen nyt vähän koodaillut ASP.Net:lla ja minulle on herännyt muutama kysymys mihin en ole saanut oikein selkeää vastausta. Joten jos täällä joku valistaisi vähän, niin ottaisin tiedon mielellään vastaan. Mulla on käytössä VS 2008.
1.Miten Web Site ja Web Application eroavat toisistaan?
2.Miten käytännässä eroaa jos koodi suoritetaan serverillä vs. clientillä?
3.Onko mitään erityistä syytä miksi ei käyttäisi VB:NET:iä(C#:ia) ohjelmointikielenä?
4.Eroaako ASP.NET vs ASP koodi suoritusteholtaan toisistaan merkittävästi?(oletetaan että molemmilla koodi on kirjoitettu yhtä "laadukkaasti")

neau33 [28.05.2010 10:13:05]

#

Moro Sam76!

1. Web Site projektin koodi käännetään lennossa kun taas Web Application projektin koodi on valmiiksi käännetty (yleensä yhteen .dll tiedostoon)
2. kysymys sisälsi jo vastauksen
3. ei mitään
4. ASP.NET'in edut
- enemmän web-komponentteja
- XML-pohjaiset web-komponentit
- parempi kielituki
- parempi skaalautuvuus
- varmempi käyttäjän todennus
- helpompi kokoonpano ja käyttöönotto

tsuriga [28.05.2010 10:23:32]

#

3. Saatan lukea kysymystä väärin, mutta VB.NET ja C# ovat eri asia

Sam76 [28.05.2010 12:18:56]

#

Kiitos neau33 vastauksista!

neau33 kirjoitti:

Moro Sam76!
2. kysymys sisälsi jo vastauksen
3. ei mitään

Tarkennus kysymykseen2: Miten se näkyy käyttäjällä onko suoritus serverillä vai clientillä? Onko toinen tapa parempi kuin toinen vai onko tapauskohtainen? Milloin koodi kannattaisi suorittaa serverillä ja milloin clientillä?
Tarkennus kysymykseen3: Eli käytännössä on sama koodaako vaikka VB.NET:llä tai JavaScriptillä?

neau33 [28.05.2010 12:39:47]

#

Moro taas Sam76!

2. Jos kaikki toimii niin ei näy käyttäjälle mitenkään, ja on tapauskohtainen: ASP.NET jutskissa on niin, että et voi ajella esim. web-komponenttien tapahtuma-aliohjelmia muuta kuin (WINDOWS) serveriltä tahi että palvelimella on ASP.NET tuki. Esim. <Form ... runat="server"> määrittä, että kaikki formin sisäinen toiminta ajetaan servulla, jos jätät runat="server" määritteen pois niin HTML-komponentit toimii mutta ASP.NET komponentit eivät.

3. Ei ole sama koodaatko VB.NET:llä vai JavaScript:llä koska JavaScript client-scripti toimii servun tukipaketeista riippumatta aina jos koodi on validia eikä sitä ole erikseen estetty.

4. Nyt jos Java ompi lähellä sydäntäsi niin voit koodata ASP.NET jutskat myös J#:lla (JavaSharp)

5. JavaScript'iä voi ajella myös ASP.NET-koodista käsin

Sam76 [28.05.2010 13:06:10]

#

Kiitos. Nämä selvensivät asiaa. Tästä on hyvä jatkaa aiheeseen perehtymistä :)

Sam76 [31.05.2010 09:42:16]

#

Vielä pari kysymystä aiheeseen liittyen.

Olen ymmärtänyt että div:n käyttö ASP:NET-ohjelmoinnissa ei ole kovin toimiva ratkaisu. (Olen sitä itsekin kokeilut mutta en ole oikein saanut toimimaan ->.aspx sivun tuominen div:iin)Onko asia näin ja mikä olisi sen tilalla käytettävä tapa?

Ja mikä on aspx:n ja ascx:n käytännön ero?

tsuriga [31.05.2010 10:44:36]

#

(Hakutuloksia suomentaen...)

1.aspx                                     2.aspx
______________________________          ______________________________
|                            |          |                            |
|   foo.ascx                 |          |                            |
| ____________               |          |       bar.ascx             |
| |          |               |          |      ____________          |
| |          |               |          |      |          |          |
| |          |               |          |      |          |          |
| ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯    bar.ascx   |          |      ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯          |
|               ____________ |          |                            |
|               |          | |          |                            |
|               |          | |          |                            |
|               ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ |          |                            |
|                            |          |                            |
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯          ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Ts. aspx on sivukokonaisuus, kun taas ascx-tiedostoissa määritellään uudelleenkäytettäviä kontrolleja. Ongelma div-tagin kanssa ei avaudu minulle, sillä en näe yhteyttä yksittäisen tagin ja käytetyn tekniikan välillä. Haetkohan kenties jotain Master Pagesin kaltaista?

Sam76 [31.05.2010 11:56:04]

#

Kiitos vastauksista.

Saatan olla väärässä tuon div:n suhteen, mutta olen saanut ymmärtää että tuo div:n käyttö ASP.NET:n kanssa ei ole ensisijainen vaihtoehto. Eli kysynkin että onko mitään syytä olla käyttämättä div:iä aspx-sivun näyttämiseen? Vai pitäisikö käyttää esim. iFramea, mitä suositeltiin eräällä toisella saitilla.

neau33 [01.06.2010 13:35:33]

#

Sam76!

Yhtenä vaihtoehtona on käytellä UserControlleita joita voit tuoda esiin/piilotella visible/enabled -ominaisuuksia muuttelemalla tahi hoidella hommaa dynaamisesti new/dispose metodeilla. Tarvittaessa pääset käsiksi myös UserControllien ohjausobjektien ominaisuuksiin suoraan pääsivulta (vilkaise edellisen viestini linkin takaa löytyvää viritelmää). Tällöin voit halutessasi pelata kaiken yhdellä ja ainoalla .aspx sivulla ja hoidella jutskan vieläpä niin, että kamaa alkaa ilmestymään sivulle vasta ja kun kirjautuminen on OK.

Sam76 [02.06.2010 10:00:59]

#

Kiitos Nea.

Tämä kuulostaa juuri semmoiselta mitä olen etsiskellyt.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta