Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Piirtopöytä

Sivun loppuun

Macro [26.05.2010 21:30:30]

#

Hei!

Olen ajatellut piirtopöydän hankkimista, mutta se ei ole oikein edennyt. Nyt kysyisin neuvoa. Mikä on hyvä piirtopöytä?

Vaatimuksia olisivat, että tässä olisi paineentunnistus (kuvankäsittelyohjelmat voivat tehdä esim. tummemman viivan komemmalla paineella), A5-koko (suunnilleen), hintaluokka alle 200€.

Sen pitäisi olla kunnolla toimiva, eli kuvanlaadun tulisi olla tarkkaa. Tämä olisi kiva siksi, että hiirellä on hankala tehdä pyöreitä muotoja ja yksityiskohtia.

Blaze [28.05.2010 00:05:30]

#

Mulla on itellä Wacom Bamboo A6, vissiin halvin karvalakkimalli, mitä löytyy. Ihan hyvin tuo on ajanu asiansa. Paineentunnistus noissa on kai aina kaikissa, mut tästä puuttuu esim. semmoset herkut kuin kumi, napit pöydässä ja kynän kulman tunnistus, mut tarkemmin kun miettii, niin noista lähinnä se kulmantunnistus taitais olla hyödyllinen: uskon painavani nopeammin vasemmalla kädellä näppisoikotietä kumille, kuin kääntäväni kynän ylösalasin, ja samoin kun vasen käsi on kerran valmiiks jo näppiksellä, niin mitä niillä napeilla siinä laudassa tekee?

Sen kulmantunnistuksen lisäks tykkäisin, jos tää ois samaa kuvasuhdetta mun näytön kans, mut menee se näinkin (näyttö 16:10, pöytä 4:3), pitää vaan huomata konffia pöytään letterbox, että sillä piirretty ympyrä on oikeasti ympyrä siinä laajakuvanäytöllä.

Toinen valituksenaihe on se, että Linux-ajurit tykkää nihkeillä kun koneessa on kaks erikokosta näyttöä kiinni, mut senkin kans pystyy elämään.

Cintiq (siis sellanen, missä on näyttö siinä pöydässä) vois olla kiva, koska ainakin mun silmä-käsi -koordinaatio kärsii siitä, että pitää kattoa näyttöä ja liikuttaa kynää pöydällä, mut ne maksaa sitten hunajaa :(

tkok [28.05.2010 13:21:21]

#

Wacom Bamboo on hintalaatu suhteeltaan erinomainen. A6 on minusta sopiva koko, mutta se on ihan sitten makuasia. Tietääkseni uudet ovat kaikki laajakuvasuhteella.

Macro [28.05.2010 15:23:47]

#

http://www.multitronic.fi/index.php?prod=CTE-630BT3

Tämä vaikutta mielenkiintoiselta. Olisikohan tämmöinen hyvä? Minulla on myös 16:10 näyttöjä.

Blaze [28.05.2010 15:37:59]

#

Kelpais mulle.

Macro [28.05.2010 19:45:09]

#

Cintiq olisi kyllä hieno, hankalampi varmasti piirtää kun katsoo näyttöön. Mutta, eiköhän se siitä kun tottuu. Sitten joskus voi ostaa sellaisen, jos tarvitsee. :)

temu92 [28.05.2010 21:51:43]

#

Blaze kirjoitti:

Mulla on itellä Wacom Bamboo A6

Sama ja hyvin toimii. Eipä se kallis ollu mutta älyttömän hyvä apu :D

Siitä vaan ostaa kallimpaa kyllä jos varaa on :E

Macro [29.05.2010 16:54:06]

#

Toinen halvempi vaihtoehto on Trustin Slimline Widescreen Tablet, joka on kokoa 250mm x 150mm. Hyvä koko, paineentunnistus ja laajakuvanäyttö sopii hyvin oman näytön kanssa. http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr­=16529

Onko tästä kokemusta, onko hyvä, onko valittamista? Kodin ykkösestä saisi tämän nyt halvalla.

Macro [01.06.2010 21:01:30]

#

Wacom Graphire Wireless-piirtopöytään olen nyt suuntautunut. http://www.wacom.com/graphire/6x8_bt_tech_specs.php Onko tästä mitään hyvää tai huonoa sanottavaa? Onkohan tämä sama minkä aijemmin linkkasin Multitronicin sivuilta? Niillä on ihan omia nimiä jälleen kerran tuotteissa.

Gwaur [02.06.2010 11:11:41]

#

Macro kirjoitti:

Toinen halvempi vaihtoehto on Trustin Slimline Widescreen Tablet, joka on kokoa 250mm x 150mm. Onko tästä kokemusta, onko hyvä, onko valittamista?

Mulla on. Ainoa ihmetyksen aihe on, ettei pöytää voi säätää kattamaan tiettyä aluetta näytöltä tai edes vain toista näyttöä. Useampinäyttöisellä asettelulla käy siis näin.

Macro [02.06.2010 13:13:45]

#

Luulempa, että ostan Wacom Graphire Wireless-piirtopöydän. Kiitos vinkeistä kumminkin.

Macro [05.06.2010 23:28:16]

#

Ja koska ko. Graphire-sarjaa ei löytynyt mistään, ostin Wacom Bamboo Fun Pen & Touch A5 Widescreen-piirtopöydän.

progo [06.06.2010 11:47:53]

#

Kysellään aiheeseenkuuluvasti lämpimikseen, että onko piirtopöytien käyttäjien keskuudessa linux-kokemuksia? Toimiiko tuollainen Wacom vaikka Gimpin tai Inkscapen kanssa? Entäs muut merkit?

Blaze [06.06.2010 12:50:43]

#

progo kirjoitti:

Toimiiko tuollainen Wacom vaikka Gimpin tai Inkscapen kanssa? Entäs muut merkit?

Paineentunnistus toimii molemmissa. Muista merkeistä ei oo kokemusta.

Macro [10.06.2010 22:20:41]

#

Bamboossani ei ainakaan ollut Linux drivereitä mukana. En usko, että helposti saa toimimaan, jollei sitä tunnisteta hiirenä.

Metabolix [10.06.2010 22:33:34]

#

Macro: Olet taas ihan pihalla tuosta Linux-hommasta. Harvan laitteen mukana toimitetaan mitään Linuxille, ja itse en ainakaan luottaisi sellaisten toimivuuteen omassa Linux-versiossani. Sen sijaan Linux sisältää valmiit, vapaata lähdekoodia olevat ajurit lukuisille laitteille, myös Bamboo-piirtopöydälle, kuten Blazekin jo aiemmin sanoi).

(Harva asia Windowsissa on yhtä ärsyttävä kuin jatkuva ulkoisten ajurien ja ohjelmien metsästys.)

Macro [10.06.2010 22:55:24]

#

En mielestäni ole pihalla kyllä. Sanoin, ettei levyltä löydy, enkä ole nähnyt Blazen niin sanovan.

Metabolix [10.06.2010 23:04:18]

#

Muuten: Yksi oma kokemukseni piirtopöydästä Linuxissa on, että pöydän pitää olla kiinni jo graafisen tilan (X-palvelimen) käynnistyessä tai se toimiikin touchpadin tavoin (eli niin, että kursori jatkaa liikettään aina aiemmasta sijainnista riippumatta siitä, mihin kohti pöytää kynän tökkää). Tämä saattaa toki olla hyvinkin riippuvaista koneen asetuksista.

Macro kirjoitti:

En mielestäni ole pihalla kyllä. Sanoin, ettei levyltä löydy

Olet siis jo ihan pihalla, kun edes mainitset tuon: laitteiden omat levyt eivät todellakaan ole Linuxissa ensisijainen ajurilähde eikä niiden sisällöstä voi vetää mitään johtopäätöksiä.

Macro kirjoitti:

enkä ole nähnyt Blazen niin sanovan.

No katsopa sitten uudestaan:

Blaze kirjoitti:

... Linux-ajurit ...

Lisäksihän Blaze vastasi myöhemmin juuri Linux-toimivuutta koskevaan kysymykseen, eikä Blaze ole niin tyhmä, että vastaisi siihen kokeilematta asiaa Linuxilla.

progo [11.06.2010 20:41:38]

#

Kiitoksia vastanneille. Eli uskaltaisi vaikka 50 euroa pistää menemään käytetylle Wacommille, hyvä juttu. :) Ei ole kyllä sinänsä tarvetta, mutta tervettähän se leikkiminen on.

jutti [18.06.2010 10:10:52]

#

Ostin vuosia sitten käytetyn Wacomin vanhaan Macciini. Se toimi moitteettomasti ja käyttäisin sitä edelleen, mikäli saisi ajureita ja adaptereita siihen. Se käytti ADB-porttia. ADB-USB-muuntimia kyllä on, mutta ajureita ei. Mutta vaikutti siltä, että ei ne wacomit käytössä miksikään mene.

Laurelin [19.06.2010 11:28:04]

#

jutti kirjoitti:

Mutta vaikutti siltä, että ei ne wacomit käytössä miksikään mene.

Itselläni on erilainen kokemus. Graphire4-pöytäni on ollut ahkerassa käytössä kolmisen vuotta, joista kaksi se on kulkenut läppärini kaverina. Pöytä kyllä pelittää, joskin siihen on hankautunut tuntemattomia mustia pieniä kestotahroja. Johdossa alkaa kuitenkin olla vakava kosketusongelma: johtimet ovat hajalla jossain parin sentin päässä USB-liittimestä. Toistaiseksi on auttanut teippailla johto sopivaan asentoon, mutta kestävältä ratkaisu ei tunnu, enkä ainakaan viitsi enää kuljetella pöytää. Onkohan kellään kokemuksia tai näkemyksiä johdon tai liittimen vaihtamisesta?


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta