Hello!
Tässä rakentuu ensimmäinen ihan omani, tietokone peli sivustoni nettiin -> http://temp4321.dy.fi
Kuvakaappauksia sivustoni peleistä ->
Tammi Deluxe.
http://temp4321.dy.fi/images/Kuvakaappaus-31.png
http://temp4321.dy.fi/images/Kuvakaappaus-32.png
Shakki Perinteinen.
http://temp4321.dy.fi/images/Kuvakaappaus-33.png
http://temp4321.dy.fi/images/Kuvakaappaus-34.png
Tässä on tarkoituksena kaikenlaista peliä sivustolleni asettaa, vielä en ole täysin päätynyt maximi peli rajaan, mutta, minimin peli rajan asetin 30 Java AWT peliin.
Tässä ihmettelen peli ohjelmointia hieman, lähinnä koodin ulkoasun ongelmia on, käyttäisinkö harva vaikko runsas luokkaista ohjelmointi tapaa, lautapelien ohjelmointi on itsessäänsä aika yksinkertaista, mutta, minulla kun ei ole mitään koulutusta tietokoneisiin, niin, kyselempä sitten, hieman, siintä, mitä on hyvää ohjelmointi tapaa, ja lähdekoodin rakentelua.
Minulla on tällä hetkellä valmistuvissa Shakki, Tammi, Reversi peleissä, vain ja ainoastaan 5 tai 6 luokkaa jokaisessa pelissä, ohjelmointi kielenä on siis Java, kuinkahan monta luokkaa tulisi rakentaa jokaiseen peliin jotta voin sitten myöhemmin esitellä mahdollisesti myös koulutetummille peli harrastajille lähde koodejani netissä ??
Ahdanko suurimman osan koodista römppiöiksi vaiko erittelenkö jokaisen pienenkin aiheen omaksi luokaksi ??
Mikä olisi sopivaa, jotta lähdekoodi ei olisi alkeellista eikä taasen moukkamaista ??
Myöskin mitä minun tulee tietää luokka ja metodien nimeämisistä jotta kestävät lukemista ??
Minulla on siis vain parin viikon Amiedu keskeytyksen verran tietokone koulutusta, Java ohjelmointia kuitenkin vuodesta 1999 ja ensimmäiset c64 basic pelit 1988 !!
Luokkien käyttöä en ole aiemmin joutuna kokeilemaan, näin mittavasti.
-----
Kiitos..
Kokeileppa seuraavaa:
Kirjoita sellainen lyhyt kuvaus kustakin pelistä, jossa kuvaat pelin kulun, ulkoasun, säännöt, ym. Ja ihan sellasta normaalia tekstiä esim. Shakkipelissä on lauta, jolla on pelimerkkejä, kaksi pelaajaa ja ... Lauta on 8x8 ruudukko, jolla... Pelimerkkiä ei voi siirtää ruutuun, jos ...
Erittele tekstistä yli-,alleviivaamalla, ympyröimällä ym. substantiivit, adjektiivit, predikaatit, objektit.
Objektiivi tekemisen kohteena tarvitsee yleensä määrittelyn eli muodosta objektiiville sopiva luokka. Substantiivi tarvitsee määrittelyn, joten mieti mihin luokkaan subst. viittaa, jos sopivaa ei vielä löydy, muodosta siitä oma luokka.
Adjektiivit määritteinä liittyvät johonkin luokkaan, lisää ne luokan atribuuteiksi. Predikaatit on tekemistä, joten niistä saat luokalle metodeita.
Näin saat tehtyä karkean rungon pelin sw:n rakenteesta (hienosäädöstä sitten myöhemmin).
Edellisen kuvauksen/lajittelun tehneenä huomaat luultavasti itsekin, että 5-6 luokkaa on turhan vähän.
kpzpt kirjoitti:
Hello!
Ahdanko suurimman osan koodista römppiöiksi vaiko erittelenkö jokaisen pienenkin aiheen omaksi luokaksi ??
Mikä olisi sopivaa, jotta lähdekoodi ei olisi alkeellista eikä taasen moukkamaista ??
Myöskin mitä minun tulee tietää luokka ja metodien nimeämisistä jotta kestävät lukemista ??
Kas kummaa nämäkin asiat selviää niistä samoista oppaista joita sinua on kehoitettu jo lukemattomia kertoja opiskelemaan perusasioiden ymmärtämiseksi.
_Pete_ kirjoitti:
Kas kummaa nämäkin asiat selviää niistä samoista oppaista joita sinua on kehoitettu jo lukemattomia kertoja opiskelemaan perusasioiden ymmärtämiseksi.
Edellisen tyyliset vastaukset ja sivallukset ovat turhia...
Mitä tulee itse kysymykseen, niin mielestäni luokkien käyttö ohjelmoinnissa on pitkälti makuasia. Itse olen sitä mieltä, että peleissä kaikkea on yleensä turha ruveta tunkemaan luokkien sisään. Yksinkertaisessa lautapelissä pärjännee ihan hyvin muutamalla luokalla.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.