Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: pistetaulukko?

Hex [02.05.2010 22:33:11]

#

hei minulla on nyt toimiva systeemi, eli kun kävijä kirjautuu sisään, siinä lukee tervetuloa (käyttäjätunnus), mutta olisiko mahdollista että alle tulisi tyyliin: pisteet: (pisteiden lukumäärä) ja näitä pisteitä lisääntyisi aina kun klikkaisit jotain tiettyjä linkkejä sivuilla? mistä lähtisin opiskelemaan ja minkälaisia vinkkejä antaisitte.

en nyt siis kaiva mitään että: jos alottaisit lukaisemalla PHP ohjeen, koska sen olen jo tehny, mutta haluan nimenomaan tälläisen sydeemin eikä ohjeessa kerrota miten tälläinen tehään.

(Mod. siirsi keskustelun oikealle alueelle.)

Metabolix [02.05.2010 23:11:56]

#

Hex kirjoitti:

en nyt siis kaiva mitään että: jos alottaisit lukaisemalla PHP ohjeen, koska sen olen jo tehny, mutta haluan nimenomaan tälläisen sydeemin eikä ohjeessa kerrota miten tälläinen tehään.

Tämä kertookin jo, että et kerta kaikkiaan osaa vielä ohjelmoida. Oppaassa kerrotaan tasan tarkkaan kaikki tuohon vaadittavat tiedot: muuttujat, if-lauseet, lomakkeet yms. Ohjelmoijana sinun tehtäväsi on yhdistellä näitä palasia järkevästi. (Vai luuletko, että esimerkiksi tämän sivun tekijä on lukenut oppaan juuri tämän sivun tekemisestä?)

Jaa ongelma pienempiin osiin:
- Minne pisteet tallennetaan? Vaatiiko tämä ehkä järjestelyjä?
- Miten tieto haetaan tallennuspaikasta?
- Miten tieto tulostetaan?
- Miten tehdään sivulle linkki?
- Minne linkki vie?
- Miten pistetietoa muutetaan?

Onko jokin näistä kohdista epäselvä?

Jos olet itse tehnyt kirjautumisjärjestelmän, tämän pitäisi olla aivan äärimmäisen yksinkertainen. Jos taas olet kopioinut kirjautumisenkin jostain muualta, sinun olisi nyt jo korkea aika opetella ohjelmoimaan. Siihen ei ole oikotietä, vaan sinun täytyy pyöritellä erilaisia if-lauseita, muuttujia ja muita, kunnes ymmärrät, mistä niissä on kyse ja miten niitä voi tähänkin käyttää.

Macro [04.05.2010 09:13:47]

#

Minä tekisin tietokantaan (Olettaen että käyttäjätiedot ovat siellä) yhden ylimääräisen sarakkeen "pisteet" johon pisteitä tallennettaisiin. Kun pisteitä halutaan lisätä, voitaisiin se tehdä näin:

// LINKKI
<a href="lisaapiste.php?id=käyttäjän_id&sivu=http://ohjelmointiputka.net">Mene Ohjelmointiputkaan ja hanki piste!</a>

// lisaapiste.php
<?php
$id = $_GET["id"];
$sivu = $_GET["sivu"];

// Lisätään piste tietokantaan $id:n kohdalle
...

header("Location: $sivu");
die;
?>

Esimerkin lisaapiste.php tiedostosta saat sitten korjata tietoturva-aukot (mysql_real_escape_string()) ja hoitaa tietokantayhteydet ja kyselyt.

Ja jottei kukaan "huijaisi", eli hankkisi pisteitä kaikista linkeistä, voit laittaa taulun jossa on kaikki pistelinkit. Sitten tarkistuksen voi hoitaa in_array()-funktiolla.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta