Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: VBA:lle sopiva vaihtoehto

Timppa40 [29.04.2010 21:57:50]

#

Olen töissä ja kotona käytellyt kolme vuotta excelillä VBA:ta. Lähinnä käyttö on ollut tietojen hakua tekstitiedostoista, erilaisia laskuoperaatioita, tilausten ja tietojen hakua ja käsittelyä, tekstitedostojen tekoa excelissä olevasta datasta jne... Excel + VBA on ollut tähän käyttöön todella näppärä ja koodeilla tehdyt toiminnot ja makrot kovassa käytössä.
Kysyisin, mikä olisi sopiva ohjelmointikieli, jolla saisi tehtyä vastaavanlaisia juttuja? Lähinnä on mielessä tekstitiedostojen analysointi ja laskenta. Pystyykö exceltaulukko-tyyppisiä listauksia lasketuista tiedoista tekemään ilman exceliä? (tai siis millä kielellä pystyy)
Haluasin myös, että jos tämä onnistuu, koodattu ohjelma pitäisi saada helposti asennettua esimerkiksi ulkopuoliselle koneelle ilman mitään kovin suuria ponnisteluja. Nykyisin on oltava excel siinä koneessa, jossa koodilla höystettyjä taulukoita käytetään.
Iältäni olen 40+, enkä ole paljon muuta ohjelmointia harrastellut, paitsi joskus jotain basicia. Niimpä tuskin tulee minnekään yliopistoon lähdettyä enää koodaamista opettelemaan, joten suht helppo valitun kielen pitäisi olla.

Vaatiiko muuten nämä kielet jotain maksullisia ohjelmia?

Metabolix [29.04.2010 22:27:45]

#

Yleisesti ottaen useimmat ohjelmointikielet pystyvät suunnilleen samoihin asioihin, vaikka täsmällisessä toteutuksessa onkin suuria eroja. Kannattaa siis valita sellainen, jonka kanssa itse tulet toimeen ja joka sopii muuten tarkoituksiin (esim. juuri ohjelmien asentamisen ja muun käyttöympäristön suhteen). Nykyään myös suuri osa välineistä on maksuttomia.

Esimerkiksi VB.NET voisi olla helppo omaksua noin VBA-pohjalta. Käyttö vaatii Microsoftin .NET Frameworkin, joka tulee nykyisissä Windows-versioissa aina mukana. Kehitysympäristöjä on useita, mutta kun kerran on kyse MS:n kielestä, niin saman tien voi käyttää myös heidän ilmaisia kehitystyökalujaan.

Timppa40 [30.04.2010 18:19:16]

#

Ok! Pitääpä tutkia tuota tarkemmin. Voisiko joku vielä ystävällisesti selittää, mitä eroa on ilmaisella express ja maksullisella professional-versiolla? Pärjääkö ilmaisella?Mitä tekemistä sql-serverillä on tämän asian kanssa, sitä tuo linkki tuntui myös tyrkyttävän? Töihin piti nimittäin asentaa yksi erikoisviritys-ohjelma, joka tarvitsi net-frameworkin ja sql-serverin. Ohjelma oli erikseen tiettyä käyttöä varten rakennettu spesiaali-ohjelma, jonka joku bittinikkari oli tehnyt. Kiinnostaa siis tietää, että onko minun tarvis asentaa myös tuo sql-server.

Blaze [30.04.2010 21:00:28]

#

Timppa40 kirjoitti:

Voisiko joku vielä ystävällisesti selittää, mitä eroa on ilmaisella express ja maksullisella professional-versiolla? Pärjääkö ilmaisella?

En tunne tarkemmin, mut pärjäät ihan takuulla sillä ilmasella.

Timppa40 kirjoitti:

Mitä tekemistä sql-serverillä on tämän asian kanssa -- Kiinnostaa siis tietää, että onko minun tarvis asentaa myös tuo sql-server.

SQL Server on eräs tietokantapalvelin. Tarvitset tietokantapalvelimen, jos tahdot tehdä ohjelmia, jotka hyödyntävät noiden ominaisuuksia. Ei siis pakollinen, mutta potentiaalisesti hyödyllinen.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta