Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Peli koodaus mielessä, mutta millä kielellä?

Sivun loppuun

lithi [20.04.2010 00:36:33]

#

Otsikkohan tuossa sanoopi suurinpiirtein kaiken.
Olen tässä nyt pari vuotta harrastellut web-ohjemointia(HTML,CSS,PHP,MySQL), useita projekteja on ollut ja monen näköistä on opittu.

Aattelin että nyt voisi siirtyä pelien puoleen, mutta mistä aloittaa ja millä kielellä? Huomattua on tullut että joka sivun mitä koitan katsoa googlen avulla näyttää tarjoavan erikieltä. On tarjottu C++, C, Visual Basic, Visual C, yms.
Itse lähinnä vain sekotuin kaikista noista ja nyt olen niin sanotusti umpikujassa.
Löytyykö apuja ja/tai selvennystä kysymykseen Mistä lähteä liikkeelle?
Ja totta kai tässä nyt sitten unohdin mainitta että grafiikalla mentäisiin eteenpäin.

temu92 [20.04.2010 01:06:37]

#

Yksinkertaisia nettipelejä saa tehtyä ihan HTML&PHP. Jos peliohjelmointia ei ole aiemmin tehnyt niin ehkä kannattaa kokeilla suomalaista Coolbasicia. Tietysti C/C++ & SDL combollakin jotakin aikaan saa.

lithi [20.04.2010 01:40:02]

#

Jonkun aikaa tässä olen kyllä miettinyt ja kehittänyt ideaa tekstiseikkailu-tyyliselle pelille, HTML/PHP kielien parissa. Mutta tuo Coolbasic vähän herätti mielenkiintoa ja mitähän noihin C/C++ & SDL kombojen käyttöön tarvitaan, että voisi koitella ja opetella?

Daih [20.04.2010 07:33:37]

#

C/C++ ja SDL on yskinkertaista asentaa. Helpoiten pääset, kun asennat Code::Blocks IDE:n ja vielä sen version, jossa tulee MinGW kääntäjä mukana. Tämän jälkeen haet SDL:n omilta sivuilta tuohon MinGW sopivat kirjastot. Tämän jälkeen luo uuden projektin, johon nyt vain muistat linkittää SDL:n kirjaston ja header-tiedostot.

Netistä kyllä löytyy hyviä oppaita SDL:n asentamiseen ja täällä putkassakin oleva opas taitaa olla sopiva.
https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.php?tunnus=sdlasennus

Paras tapa opetella on lukea löytyviä oppaita. Täältä löytyvä opas on mielestäni hyvä perusteiden opettelemiseen.

Gaxx [20.04.2010 09:56:11]

#

Jos päädyt käyttämään C++:aa, kannattanee tutustua SFML-kirjastoon SDL-kirjaston sijaan. SDL on näet suunniteltu C-kielelle, mutta toimii kyllä yhtälailla C++:n kanssa.

Metabolix [20.04.2010 12:42:50]

#

Gaxxin mainitsema SFML on erittäin helppokäyttöinen, käytännöllinen ja OpenGL-kiihdytyksen ansiosta myös hyvin nopea, suosittelen siis C++:n kaveriksi sitä. SDL 1.2 on jo aikansa elänyt, sitä ei kannata enää opetella. Katsotaan sitten uudestaan, kun SDL 1.3 ilmestyy.

Toinen aloittelijalle hyvä vaihtoehto on temu92:n mainitsema CoolBasic, joka on juuri pelintekoon suunniteltu ja onkin oikeastaan jo pelinteko-ohjelma eikä vain ohjelmointikieli. Kuitenkin tällaisilla korkeamman tason välineillä on aina omat rajoituksensa, joiden vuoksi niillä ei voi tehdä kaikkein hienoimpia pelejä – kuten ei aloittelijan taidoilla muutenkaan.

Yksi mahdollisuus on myös JavaScript. Jos kuvia ei tarvitse pyörittää, kaikenlaista pientä saa aikaan ihan perusvälineillä eli liikuttelemalla HTML:n kuvaelementtejä. Kehitteillä oleva HTML5 tuo tullessaan piirto- ja äänitoiminnot, jolloin parempienkin 2D-pelien teko onnistuu hyvin. Myös 3D-pelejä voi tehdä WebGL:n avulla. Toki selaintuki näille on vielä melko heikko, mutta olisipa siinä hyvä kannuste muillekin asentaa uusi selain, jossa kaikki tämä toimii. Erityisinä etuina täytyy mainita, että ohjelmat toimivat kaikilla käyttöjärjestelmillä, joilla on sopiva selain, eikä ohjelmointiin tarvita ylimääräisiä työkaluja.

Nämä ovat toki vain esimerkkejä. Vaihtoehtoja on lukuisia.

lithi [20.04.2010 15:23:08]

#

Kiitokset vastauksista, taidan perehtyä hieman tuohon CoolBasiciin ja mahdollisesti jatkossa katsella C/C++:ia kirjastoineen. Täytyy myöntää että jälleen kerran OP selvensi ajatuksia.

kayttaja-2791 [20.04.2010 15:41:32]

#

XNA Game Studiolla onnistuu myös kivasti jos Microsoft nimenä ei aiheuta suuria inhoreaktioita.

Eli Visual Studio 2008 Express ensin asentaa ja sitten Game Studio 3.1. Mitä nyt olen käpistellyt niin käyttöönotto on helppoa ja framework toimiva. Lisäksi tutoriaaleja ja valmiita palikoitakin löytyy netistä kivasti (sekä kirjallisuuttakin on vissiin tuotettu ihan kiitettävästi aiheesta).

Eki Lehtimäki [20.04.2010 19:51:38]

#

C++ ja SDL -yhdistelmässä on se hyvä puoli että esim. täällä putkassa on niin paljon niiden käyttäjiä että ongelmia kohdatessa suomenkielisiä neuvojia on helppo lötyää, ja oppaat on tarjolla.

JTS:n mainitsemaa C# ja XNA -yhdistelmää käyttäisin itse. C#:lla pääsee alkuun todella nopeasti ja sitä on mukava käyttää - tämä on tietysti puhdas makuasia.

Matso [20.04.2010 20:19:00]

#

Miten olis HTML 5 / JS ja selainpohjaisuus? :)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta